پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
 نشست اخلاقی«ارتباط با خود جهت تهذیب نفس» در مدرسه حضرت فاطمه محدثه(س) اصفهان

حوزه/ نشست اخلاقی با موضوع «ارتباط با خود جهت تهذیب نفس» با سخنرانی حجت الاسلام براتعلی حق شناس، در مدرسه علمیه خواهران حضرت فاطمه محدثه (س) اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، حجت الاسلام حق شناس، در نشست اخلاقی با موضوع «ارتباط با خود جهت تهذیب نفس»، در مورد تحمل اذیت دیگران که در حدیثی از امام صادق ع بیان شده است، گفت: برای بیان عیب و خطای دیگران باید هفت عمل ایجابی و هفت عمل سلبی انجام داد.

وی اولین کار از هفت عمل ایجابی را داشتن زبان قال دانست و افزود: منظور از زبان قال طبق آیه 83 سوره ی بقره "قولوا للناس حسنا" خوب حرف زدن است و طبق آیه 70 سوره احزاب «قولوا قولا سدیدا» حرف خوب زدن می باشد.

استاد حوزه، دومین کار ایجابی را زبان حال دانست و بیان داشت: باید با رفتار و کردارتان با فرد خاطی صحبت کنید که آیه 2 سوره صف به این موضوع اشاره دارد و می فرماید: ای مؤمنان چرا چیزی را می گوئید که به آن عمل نمی کنید.

حجت الاسلام حق شناس ادامه داد: زمان مناسب را برای گفت و گو انتخاب کنید تا تاثیر بیشتری داشته باشد اگر شخص ناراحت، یا خسته، یا عصبانی و خواب آلوده باشد نه تنها تاثیری ندارد، بلکه اثر معکوسی خواهد داشت.

وی، چهارمین نكته را انتخاب مکان مناسب برای بیان خطای فرد دانست و گفت: اگر بخواهید عیب او را پشت سرش یا در حضور دیگران به او بگویید، لجاجت و پافشاری فرد را به دنبال خواهد داشت؛ بلکه باید در خلوت به خود شخص بگوید تا مثمر ثمر باشد.

حجت السلام حق شناس افزود: زمینه مناسب، زیرکی و زعامت در زمینه بیان عیب شخص داشته باشید تا بتواند به تدریج رفتار نادرست او را اصلاح کنید و کار معروفی را جایگزین عمل خطای او قرار دهید.

استاد حوزه به تبیین هفت کار سلبی پرداخت و تصریح کرد: بیان عیب دیگری نباید با زخم زبان، زبونی، تنفر از شخص همراه باشد و همچنین موجب بدگمانی به فرد نشود و از روی فشار و اجبار نباشد و به اشتباه حرف باطلی را به او تحمیل نکند.

وی در پایان، طلاب را به داشتن اخلاص در نیت، اعمال و رفتار دعوت کرد و بیان داشت: در  روایتی از امام معصوم(ع) چهار علامت و نشانه برای اخلاص معرفی شده: یکی تسلیم بودن قلب شخص و دیگری تسلیم اعضا و جوارح او و سوم این که خیر شخص به دیگران بذل شود و در نهایت شر خودش را از دیگران باز دارد.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha