جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
استاد دانشگاه و نویسنده قطری

حوزه/ دکتر «علی الهیل» استاد دانشگاه و نویسنده قطری گفت: ما معتقدیم که موضع گیری های عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر علیه ایران، سرسپردگی به صهیونیست ها و آمریکا و از ترس تاج و تخت خودشان است.

دکتر «علی الهیل» استاد دانشگاه و نویسنده قطری در گفت و گوی ویژه با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، گفت: قطر از موضع گیری های خود عقب نشینی نمی کند و تسلیم فشار ها، دستورات و توصیه های کشور های حاشیه خلیج فارس و مصر نمی شود و قطر دوستانی مثل ترکیه و ایران دارد و ایران را دشمن خود نمی داند، بلکه اسرائیل را تنها دشمن جهان عرب و اسلام می داند. رهبری سیاسی قطر در هیچ مسئله ای از ملت خود نمی ترسد؛ چراکه حکومت قطر علی رغم عدم وجود دموکراسی در کشور به تمامی نیاز های آن ها پاسخ گفته است و درهای کاخ پادشاهی حداقل در ماه رمضان به روی ملت باز است و مردم قطر در عید فطر برای عرض تبریک به نزد پادشاه می روند و هیچ‌گونه مشکل داخلی نداریم.

متن گفتگو به شرح زیر است:

حوزه: تأثیر فشار های کشور های عربی علیه قطر را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا منجر به عقب نشینی دوحه از مسیر خود شده است؟

قطر در برابر فشار ها تسلیم نمی شود و در محافظت از اصول و مبانی خود ثابت قدم است و این برگرفته از تأکید آن بر حاکمیت و استقلال خود در تصمیم گیری سیاسی است. قطر از موضع گیری های خود عقب نشینی نمی کند و تسلیم فشار ها، دستورات و خواسته های کشور های عربی و مصر نمی شود. قطر دوستانی همچون ترکیه، ایران، کویت و عمان دارد و این کشور ها با قطر دارای اشتراکات سیاسی و حاکمیتی هستند.

حوزه: آیا محور اختلافات و بحرانی شدن روابط بین عربستان و قطر، مسائل منطقه ای مثل بحران یمن و رابطه با ایران است؟

هر کشوری حق ندارد در سیاست های کشور دیگر دخالت کند. رابطه قطر با ایران تنها اختصاص به منافع قطر دارد و مرتبط با هیچ مسئله ای نیست.

قطر با ایران ارتباط برقرار می کند؛ برای اینکه ایران کشور همسایه است و بین این دو روابط اقتصادی است و هر دو از میدان گاز طبیعی بهره مند هستند.

قطر ایران را دشمن خود نمی داند، بلکه اسرائیل را تنها دشمن جهان عربی و سیاسی می داند. ما معتقدیم که موضع گیری های عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر مبنی بر اینکه ایران دشمن و حماس سازمان تروریستی است، سرسپردگی به صهیونیست ها و آمریکا و از ترس تاج و تخت خودشان است.

 رهبری سیاسی قطر در هیچ مسئله ای ملت خود نمی ترسد؛ چراکه حکومت قطر علی رغم عدم وجود دموکراسی در کشور به تمامی نیاز های آن ها پاسخ گفته است و در های کاخ پادشاهی حداقل در ماه رمضان به روی ملت باز است و مردم قطر در عید فطر برای عرض تبریک به نزد پادشاه می روند و هیچگونه مشکل داخلی نداریم.

حوزه: ممکن است که اوضاع آزادی مسلمانان در قطر را برای ما توضیح دهید؟

دین برای خداست و وطن متعلق به همگی است. همگی از آزادی اعتقادی بهره مند هستند. ما به آزادی عبادت و آزادی اعتقادی ایمان داریم و تا زمانی که همگی به قانون مدنی قطر پایبند باشند، هیچ مشکلی وجود ندارد. اسلام در قطر همان اسلامی است که حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) آورده اند.

ما پذیرای اسلام مثبت هستیم و انواع و اقسام اسلام افراطی را قبول نداریم؛ چراکه منجر به مخدوش شدن چهره اسلام و گمراهی مردم می شود و آنان را از اسلامی که پیامبر اکرم (ص) آورده اند، منحرف می سازد.

حوزه: ملت قطر در خصوص ایران، انقلاب اسلامی و مبارزه آن با استکبار جهانی چه دیدگاهی دارند؟

می خواهم تاکید کنم که قطر، ایران را دشمن خود نمی داند، بلکه اسرائیل تنها دشمن جهان عربی و اسلامی است. ایران قدس و مسجد الاقصی را اشغال نکرده است، بلکه این اسرائیل است که قدس و مسجد الاقصی را اشغال کرده است. قطر با ایران به عنوان یک همسایه تاریخی تعامل می کند و بین ایران و قطر روابط اقتصادی و حاکمیتی وجود دارد.

حوزه: ارزیابی شما در خصوص موضع گیری های مقامات قطری در قبال مسائل اسلامی مثل وحدت و مسئله فلسطین چگونه است؟

قطر مسئله فلسطین را مسئله ای محوری و مهم در جهان عربی و اسلامی می داند و باید قطب نما به سمت فلسطین باشد، نه به سمت ایران یا غیر آن؛ چرا که دشمن حقیقی ما از روز اول اسرائیل است.

قطر از تمامی انواع مقاومت علیه اشغالگری صهیونیست ها حمایت می کند و نشان آن این است که قطر همچنان به صورت های مختلف از غزه حمایت می کند؛ چرا که غزه از سوی مصر و دشمن صهیونیستی در محاصره و فشار است.

مصر در این رفتار خود گرایش به صهیونیست دارد، اگرچه کاملاً صهیونیستی نبوده است. قطر هم مثل قانون بین المللی می گوید که فلسطین سرزمین اشغالی است و ملّت آن باید مقاومت کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha