چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آژانس اطلاعات امنیت کانادا، خطر افراط گرایان جناح راست را نادیده گرفته

حوزه/ طبق گزارش جدید دیدبان حقوق بشر، سازمان اطلاعات امنیت کانادا ضمن اینکه نژادپرستان جناح راست افراطی را یک تهدید امنیت ملی در نظر نگرفته اند، تهدید آن ها را برای جامعه نادیده فرض کرده اند که منجر به حادثه تیراندازی در مسجد کبک شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از thestar، دیدبان حقوقی افشاء کرد که آژانس اطلاعات امنیت کانادا تحقیقات مربوط به افراط گرایی جناح راست را تنها چند ماه پیش از حادثه تیراندازی درمسجد کِبک متوقف ساخته است.

طبق گزارش جدید این دیده بان حقوق بشر، سازمان اطلاعات امنیت کانادا افراط گرایی جناح راست و هواداران «نژادپرستی» در این کشور را به عنوان یک تهدید امنیتی ملی درنظر نگرفته،  بلکه آن را به عنوان یک «تهدید نظم عمومی» که باید توسط پلیس مورد بررسی قرار گیرد رده بندی کرده بودند.

این درحالی است که چند ماه پس از توقف نیمه کاره تحقیقات این سازمان، الکساندر بیسونت، از هواداران افراط گرایی جناح راست با حمله مسلحانه به مسجد کبک کانادا، نمازگزاران را هدف قرار داده که منجر به قتل 6 تن و مجروح شدن ده ها تن دیگر شد.

گزارش دادرسی کمیته بررسی اطلاعات امنیتی که روز چهارشنبه منتشر شد، می گوید: سازمان اطلاعات امنیت کانادا به این نتیجه رسید که اکثر فعالیت های افراط گرایان جناح راست شامل اعتراض، حمایت و مخالفت قانونی بودند. و این سازمان تحقیقاتش را در مارس 2016 پایان داده است.

بیش از 100 گروه نئونازی در کانادا فعالیت دارد

این درحالی است که یک نهاد نظارتی این سازمان با عنوان «امنیت عمومی کانادا» در آخرین گزارش سالانه خود در رابطه با تهدیدات تروریسم ، افراط گرایی جناح راست را به عنوان یک نگرانی رو به رشد در کانادا تعیین کرده بود. یک تحقیق سال 2016 که بر روی وب سایت این سازمان ارسال شده برآورد کرده بود که هم اکنون 100 گروه نئونازی و هوادار «برتری نژاد سفید» در کانادا مشغول به فعالیت هستند و بیش از 30 هزار نفر عضو دارند.

لازم به ذکر است سازمان اطلاعات امنیت کانادا 10 ماه پس از حادثه تیراندازی در مسجد اعظم کبک در ژانویه 2017، تصمیمش را عوض کرده و تحقیقات را از نو بازگشایی کرد.

گفتنی است دادگاه متهم تیراندازی به نمازگزاران در مسجد کبک نشان داد که وی به فعالیت های افراط گرایان جناح راست در فضای اینترنت و سیاست های ضد مهاجرتی ترامپ در آمریکا علاقه داشته است و یکی از انگیزه های جرایم او، پذیرش پناهندگان در کانادا بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha