سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
مقدس اردبیلی

حوزه/ اینکه انسان در بین مردم جامعه فردی محبوب و دوست‌داشتنی یاشد، آرزوی قلبی بسیاری از افراد است. خالق حکیم راهکاری ساده، اما ظریف در اختیار بندگان قرار داده تا به فردی دل‌نشین تبدیل شوند و حتی نزد بسیاری از ستمکاران نیز محبوب شوند.

* آیه

اِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا/ خدای رحمان کسانی را که ايمان آورده ‌اند و کارهای شايسته کرده‌ اند، محبوب همه (دل‌ها) می ‌گرداند.     مریم/96

* آینه

حکایت؛ زمانى یکى از کارگزاران دربار صفوى مورد غضب شاه ‌عباس قرار گرفت، به مقدس اردبیلى پناه برد و او نامه ‌ای به وى داد تا شاه از تقصیر او بگذرد.

نامه مقدس اردبیلى به شاه‌ عباس چنین بود:
بانى ملک عاریت، عباس! بدان که چه این مرد اول ظالم بود اکنون مظلوم می ‌نماید چنانچه از تقصیر او بگذرى شاید که حق سبحانه و تعالى از پاره ‌ای از تقصیرات تو بگذرد. بنده شاه ولایت، احمد اردبیلى

این از شگفت نامه ‌هایی است که در آن هیچ توصیف و تعریفى از شاه نشده و مقدس اردبیلى در آن خود را از پیروان و غلامان امام على علیه‌السلام معرفى کرده است و نه از چاکران و غلامان شاه .

شاه ‌عباس با توجه به علاقه و احترامی که نسبت به مقدس اردبیلی داشت، بدون تأخیر فرمان مقدس اردبیلى را اجرا کرد و پاسخى بدین گونه نوشت :

به عرض می ‌رساند عباس خدماتى که فرموده بودید به جان منت داشته، به تقدیم رسانید که این محب را از دعاى خیر فراموش نکنید. کتبه کلب آستانه على، عباس.1

  1. با اقتباس و ویراست از کتاب گلشن ابرار

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امجدی IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
    0 0
    بله افتخار شاه عباس صفوی کلب آستان علی بودن است آنوقت چهارتا بچه تازه به دوران رسیده میگویند نگویید سگ ما باید آدم باشیم آنوقت مراجع بزرگ شیعه خود را غلام و کلب میدانسته اند و جالب است این لقب را شیخ بهایی برای شاه عباس برگزیده است.