پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی

حوزه/ رئیس جمهور با بیان این که شهید بهشتی در هر جمعی به عنوان محور جمع محسوب می شد و همیشه ایشان را به عنوان پل فقه و سیاست، عقل و حکمرانی و حوزه و دانشگاه می‌دانستیم، گفت: یکی از امتیازات قوه قضاییه استقلال است، اما هر سه قوه، سه شاخه یک درخت هستند و ما سه درخت به نام قوه مجریه، مقننه و قضاییه نداریم.

به گزارش خبرگزاری حوزه» از تهران، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، امروز(سه‌شنبه) در همایش سراسری قوه قضاییه که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با تبریک هفته قوه قضاییه و گرامیداشت یاد و خاطره شهید دکتر بهشتی، گفت: هر چه دستگاه قضایی به سیره آن بزرگوار نزدیگ‌تر شود، به مقبولیت نظام و دستگاه قضایی اضافه می‌شود.

رئیس جمهور با بیان این که فردی شایسته و مدیری لایق بود و در هر جمعی به عنوان محور جمع محسوب می شد، افزود: شهید بهشتی دبیرستان دین و دانش را در قم تاسیس کرد و همیشه ایشان را به عنوان پل فقه و سیاست، عقل و حکمرانی و حوزه و دانشگاه می‌دانستیم.

وی ادامه داد: امروز در شرایطی در این جمع هستیم که بیش از آن که راجع به اصول ۱۵۶ قانون اساسی بخواهیم حرف بزنیم، باید بر اصل ۵۷ تاکید کنیم. سه قوه اگر چه دارای استقلال از هم هستند و یکی از امتیازات قوه قضاییه استقلال است، اما هر سه قوه، سه شاخه یک درخت هستند و ما سه درخت به نام قوه مجریه، مقننه و قضاییه نداریم.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی تصریح کرد: با شرایطی که ما داریم، به ویژه بعد از انقلاب که رو در روی ملت ایستاده‌اند، امروز وحدت و هم نوایی ما از همیشه باید بیشتر باشد و هر زمانی که ملت ایران پیروزی بزرگی در سطح منطقه به دست آورد دشمنان در برابر این ملت ظاهر شدند.

وی افزود: 40 سال پیش بزرگترین پیروزی ملت ما انقلاب اسلامی بود و همه ملت در استبداد قیام کردند و پیروزی یک حزب خاص نبود، بلکه پیروزی یک ملت بود و بلافاصله دشمنان ما توطئه‌ای را ایجاد کردند که نظام ما استمرار پیدا نکند و ما همه پرسی همگانی را در سال ۵۸ برگزار کردیم و قانون اساسی را به همه پرسی گذاشتیم.

رئیس جمهور اظهار کرد: از فروردین همه پرسی را شروع کردیم و به محض اینکه تمام نهاد‌ها تشکیل شدند،  توطئه دیگری را به ما تحمیل کردند و از زمان تاسیس مجلس اول تا شروع جنگ تحمیلی فقط سه ماه فاصله بود و ۸ سال ملت ما در برابر توطئه اجانب و بیگانگان مقابله و ایستادگی کرد و این توطئه را خنثی کرد.

وی افزود: دشمنان ایران، به محض پایان جنگ و شروع سازندگی توطئه‌های جدید را آغاز کردند و تحریم نفتی دوره کلینتون در زمان سازندگی بعد از جنگ یکی از این توطئه‌ها بود و به محض عبور از این توطئه‌ها توطئه دیگری آغاز شد و در ماجرای ائتلاف و آزادسازی کویت یکی از توطئه‌ها این بود که ایران را وارد این جنگ کنند و عده‌ای به ما خرده می‌گرفتند چرا خالد ابن ولید را تنها گذاشتیم و اگر آگاهی نظام نبود، ما را وارد یک درگیری جدید کرده بودند و ملت و شورای امنیت ملی ما با هوشیاری از توطئه عبور کردند و اگر هوشیار نبودند، جنگ دیگری بر ما تحمیل می‌شد.

رئیس جمهور گفت: یک مقدار که پیش رفتیم موضوع القاعده و یازده سپتامبر پیش آمد و باز هم با هوشیاری مردم و نظام و پیام دولت و ملت بود که ما از یک توطئه جدید دیگر فاصله گرفتیم و جنگ به افغانستان تحمیل شد و تا هفته‌ها صحبت بر این بود که جنگ در ایران شروع شود یا در افغانستان که جنگ را در افغانستان آغاز کردند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی تصریح کرد: بعد موضوع هسته‌ای را پیش کشیدند و تصمیم گرفتند که ما را در تابستان ۸۲ به شورای امنیت و به فصل ۸ ببرند و ما را درگیر جنگ جدید کنند، آماده بودند که باز هم هوشیاری ملت آن را خنثی کرد.

وی افزود: اما باز هم ما را ر‌ها نکردند و با بهانه‌های مختلف ما را به شورای امنیت بردند و تحریم ظالمانه را به ما تحمیل کردند و هدف آن‌ها در تمام مراحل این بود که انقلاب اسلامی را نابود کنند و ایران را یک تهدید می‌دانستند و می‌خواستند این تهدید را رفع کنند.

رئیس جمهور گفت: آن‌ها می‌خواستند به ما بگویند که فعالیت‌های ما صلح طلبانه نیست و بلکه امنیتی است و بگویند پرونده هسته‌ای ما یک پرونده علمی و اقتصادی نیست، بلکه یک پرونده امنیتی است و آمریکا می‌خواست بگوید پرونده هسته‌ای ایران یک پرونده امنیتی است و ادامه راه ایران از نظر بین الملی نامشروع است.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی تصریح کرد: ملت ما نشان داد فعالیت هسته‌ای ما صلح طلبانه است و جایگاه ما فصل 7 شورای امنیت نیست و امروزدر قطع نامه 2231 شورای امنیت اعلام شده که ایران حق غنی سازی دارد.

رئیس جمهور گفت: این دستاورد ملی ما است و ما از پرونده هسته ای ایران امنیت زدایی کردیم و ثابت کردیم غنی سازی صلح آمیز، حق ما است و دنیا هم پذیرفت، البته تحریم‌هایی را بر ما تحمیل کردند. البته ما رفع تحریم‌ها را هم به کرسی رساندیم و امروز هیچ کشوری نمی‌تواند بگوید که ایران به خاطر فعالیت هسته‌ای باید تحریم شود و این تحریم‌ها، تحریم‌های یک جانبه آمریکا است.

وی افزود: امروز ما از یک پیچ خطرناک عبور کردیم و توانستیم فروش نفت در اوپک را پس بگیریم و کشورهای جهان را به سرمایه گذاری در کشور دعوت کنیم، البته این کارها را قبول ندارند و آمریکا و اسرائیل همیشه با ما دشمن بودند.

رئیس جمهور گفت: از سال 94 تلاش بر آن بود که توافق هسته‌ای را به هم بریزند و اولین توطئه این بود که ایران اول از توافق هسته‌ای خارج شود. تمام پوست خربزه‌ها را زیر پای ایران قرار دادند و می‌خواستند نشان دهند که ایران به تعهدات خود عمل نمی‌کند و دوباره پرونده هسته‌ای کشور ما را امنیتی و ما را عصبی کنند، البته جای عصبی شدن هم بود، اما موفق نشدند.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی تصریح کرد: راه دوم این بود که آژانس هسته‌ای را متقاعد کنند که ایران به تعهدات هسته‌ای خود عمل نمی‌کند و فشار زیادی را بر آژانس هسته‌ای وارد کردند و موفق نشدند و در این میان وزارت امورخارجه و سازمان انرژی هسته‌ای هوشمندانه عمل کردند.

وی افزود: توطئه سوم این بود که اروپا را مجبور کنند که از برجام خارج شود، اما در این راه هم ناموفق بودند و اتحادیه اروپا حاضر به قبول خروج از برجام نبود.

رئیس جمهور گفت: راه چهارم خروج یک جانبه آمریکا از برجام بود که بدترین و شرم آورترین راه بود و ما کاری کردیم که آمریکا با بالاترین هزینه از برجام خارج شود و تنها امید و آرزوی آمریکا این بود که بعد از آمریکا ما بگوییم که از برجام خارج می‌شویم تا ما را به شورای امنیت ببرد و باز هم در این راه ناموفق بود.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران امروز در یک شرایط پیروزمندانه سیاسی و حقوقی در دنیا قرار دارد، اظهار داشت: البته آمریکایی‌ها امروز نیز مثل همیشه به دنبال آن هستند تا پس از شکست، با اتخاذ شیوه‌ای دیگر قدرت و ابهت ملت ایران را در هم بشکنند.

وی با طرح این سوال که آیا آمریکایی‌ها خواهند توانست در جنگ روانی، اقتصادی و سیاسی که علیه ملت ایران به راه انداخته‌اند، پیروز باشند، تصریح کرد: ملت غیور ایران بارها اثبات کرده که برای دفاع از اسلام و ایران حاضر است جان، خون و آبروی خود را فدا کند. در این چند روز دیدیم که وقتی نام ایران در یک رقابت ورزشی مطرح شد، همه یک صدا از ایران و هنر و توانمندی ایران سخن گفته و حمایت کردند و شاهد یکی از موفق‌ترین دوره‌های فعالیت‌های ورزشی در تاریخ کشورمان بودیم.

رئیس جمهور ادامه داد: این موفقیت که در سایه هماهنگی و تلاش به دست آمد و دل همه مردم را شاد کرد، گواه آن است که مردم ایران از ایران و از منافع اساسی و ملی خود یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی تحت هیچ شرایطی دست برنخواهند داشت و این خواسته کل ملت است.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی خاطر نشان کرد: آنچه در این چند روزه و در متن و حاشیه این رقابت‌های ورزشی رخ داد یک نماد و علامت از سوی ملت ایران به دنیا بود که این ملت از ایران، انقلاب و ارزش‌هایش دست برنمی‌دارد.

رئیس جمهور با طرح این سوال که حال باید ببینیم، آمریکا در شرایط جدید در برابر ملت ایران چه می‌کند، گفت: امروز در قوای مختلف نظام مسئولیت سنگینی بر عهده ماست، چرا که آمریکایی‌ها یا دشمنان دیگر این نظام، در وهله اول روی در هم شکستن اعتماد و امید مردم سرمایه‌گذاری کرده اند.

وی اضافه کرد: اگر امید و اعتماد در مردم زنده بماند، هر مشکلی قابل حل و فصل است، اما اگر آینده را سیاه ببینیم و با سیاه‌نمایی بخواهیم پیش برویم، معلوم نیست چه خواهد شد. یکی از توطئه‌های دشمن برای ضربه زدن به امید مردم به آینده و اعتماد آنها به نظام، این است که به اذهان عمومی القاء کنند قضات در ایران تحت تأثیر پول، جناح، حزب، مذهب یا قومیت هستند و مستقل نیستند و لذا بسیار مهم است که در این زمینه‌ها بهانه‌ای به دست دشمن ندهیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: امروز اگر می‌خواهیم اعتماد بین مردم و نظام افزایش یابد، یکی از موثرترین دستگاه‌ها و افراد در این زمینه قوه قضائیه، قضات شریف و پرتلاش و مسئولین شریف قضایی هستند. شاید استثناهایی وجود داشته باشد، اما نباید این تخلفات موردی به همه قوه قضائیه تسری یابد، چرا که اگر اعتماد به قوه قضائیه از بین برود، اعتماد مردم به نظام و قوای دیگر نیز در هم خواهد شکست.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با بیان اینکه امروز نیاز به امید داریم، تصریح کرد: سیاه‌نمایی اساساً و در ذات خود نیز کار نادرست و غلطی است و در برخی اشکال، اقدامی مجرمانه نیز به حساب می‌آید. تهمت زدن و شخصیت و آبروی افراد را زیرپا گذاشتن گناه بزرگ و نابخشودنی است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: امروز قضات باید سیاه‌نمایی را همچون همیشه سیاه‌نمایی ببینند و اجازه ندهند که سیاه‌نمایی‌ها درباره نظام مردم را از آینده ناامید کند، دادستان‌های کشور، امروز وظیفه سنگین‌تری برعهده دارند. رسیدگی به تخلفات کسانی که آشکارا درباره آینده سیاه‌نمایی کرده و تلاش می‌کنند امید مردم را از بین ببرند و در این راستا به دشمن کمک می‌کنند،‌نیازی به شکایت خصوصی ندارند.

وی با بیان اینکه چرا امروز بعضی از مردم نسبت به آینده نگرانی دارند و ناامید هستند، گفت: آیا جنس در بازار کم شده است؟ آیا درآمدهای ارزی و ریالی ما کم شده است؟ درآمد امسال ما در سه ماهه نخست نسبت به مدت مشابه پارسال 50 درصد افزایش یافته و در برابر آن مخارج ما تنها 44 درصد افزایش یافته و مجموع درآمد ارزی که امسال به خزانه واریز شده بیشتر از سال گذشته است.

رئیس جمهور ادامه داد: هیچ کمبود ملموس فیزیکی در زمینه کالاها یا ارز و ریال نداریم، پس چرا نگرانی وجود دارد؟ این همان چیزی است که اقتصاددانان آن را انتظارات تورمی توصیف می‌کنند و بنده به زبان ساده‌تر آن را سیاه‌نمایی آینده و ترساندن و نگران کردن مردم حتی بیش از واقعیت نسبت به آینده می‌نامم.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی اظهار داشت: متأسفانه عده‌ای افراد ناآگاه نیز همراه دشمن شده و چند درصد نگرانی جزیی را به یک نگرانی کلی و گاه حتی صد در صدی تبدیل می‌کنند. امروز در خدمت شما مسئولان شریف قوه قضائیه و ملت بزرگ ایران می‌گویم که مردم تحت هیچ شرایطی برای تأمین نیازمندی‌های ضروری و روزمره خود مشکل نخواهند داشت.

رئیس جمهور تصریح کرد: بسیاری از کالاها مثل گندم، روغن و شکر یا به اندازه کافی در داخل تولید می‌شوند و یا به اندازه کافی تأمین و ذخیره شده‌اند و هیچ نگرانی وجود ندارد. اگر نیازی هم به کالایی باشد، حتماً فوری وارد خواهد شد. ارز در بازارهایی که عده‌ای در برخی کوچه پس کوچه‌ها ایجاد کرده‌اند، هر قیمتی هم پیدا کند مردم مطمئن باشند که برای تأمین نیازهای روزمره‌شان ارز رسمی کافی تخصیص خواهد یافت.

وی خاطر نشان کرد: زمانی رسانه‌های دشمن تلاش می‌کنند تا مردم را نگران کنند که این مأموریت آنهاست، اما در این شرایط از دوستان، توقع بیشتری می‌رود؛ اصحاب رسانه، خطبا، تریبون‌دارها، نمایندگان مجلس و قوه قضائیه همه باید دست به دست هم دهیم تا امید و اعتماد مردم را حفظ و از مشکلات عبور کنیم.

رئیس جمهور با تأکید چندباره بر اینکه اگر امید و اعتماد مردم حفظ شود، آمریکا قادر به شکست ایران نخواهد بود، گفت: باید اولویت‌ها را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهیم و اجازه ندهیم در هیچ تریبونی، تهمت و افترا و تخریب حاشیه امن داشته باشد؛ اگر می‌خواهیم نظام را حفظ کنیم این یکی از مهم‌ترین وظایف ماست.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: انتقاد دلسوزانه آزاد است، اما تخریب به هیچ وجه سازنده نیست و آثار خطرناک آن امروز بیش از هر زمان دیگری است. همه دستگاه‌های قانونی و فرهنگی کشور، باید در کنار هم برای حفظ اعتماد و امید مردم و جلوگیری از تخریب آن تلاش کنند.

انتهای پیام ۳۱۳/۳

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha