جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
علی لاریجانی

حوزه/ رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط حساس کنونی و عملیات روانی دشمنان برای فرار سرمایه ها از کشور گفت: امروز عده ای تلاش می کنند سرمایه گذاران را از کشور فراری دهند که باید با آنان برخورد شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، دکتر علی لاریجانی، امروز سه شنبه، در همایش سراسری قوه قضائیه که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به این که هفته قوه قضائیه به نام شهید دکتر بهشتی است و این عنوان برای ملت امیدوارکننده است ، گفت: شهید بهشتی شخصیت ممتازی بود که در سخت ترین شرایط آرامش ایجاد می کرد و بسیار مظلوم بود. بارها  ایشان را متهم به سرمایه دار بودن می کردند و حتی بعضی از افرادی که درون خانواده انقلاب بودند شهید بهشتی را با بدترین الفاظ مورد تهمت قرار می دادند.

رئیس مجلس شورای اسلامی شهید بهشتی را تکیه گاهی برای انقلاب خواند و  افزود: همه حوزه های سیاسی، اقتصادی و ... کشور احساس می کردند که شهید بهشتی می تواند تکیه گاه باشد و این ویژگی است که قوه قضائیه می تواند از آن استفاده کند.

وی ادامه داد: ما در گذشته انقلاب اسلامی شخصیت های مختلفی را از نظر سیاسی در کشور داشتیم که بعضی از آنها حتی در جایگاه های مهمی که قرار می گرفتند به جای اینکه آرامش بدهند جامعه و روال اداری کشور را در مسیر آرام قرار دهند، آشفته سازی می کردند.

لاریجانی افزود: یکی از این افراد بنی صدر بود که مسأله اصلی اش مبارزه با رهبران حزب جمهوری اسلامی بود و به جای اینکه سکینه ایجاد کند مستمرا از هر ابزاری برای آشفته سازی در جامعه استفاده می کرد و در روزنامه انقلاب اسلامی به جای اینکه از این ظرفیت برای حفظ جامعه استفاده کند، مقاله می نوشت و صحنه سیاسی را آشفته می کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی، بابیان اینکه  قوه قضائیه تلاش های بسیار خوبی داشته است، خاطرنشان کرد: در بین قوای مختلف، قوه قضائیه یک وظیفه ذاتی دارد و آن تحقق عدالت است، البته رویکرد همه دستگاه ها در جمهوری اسلامی باید عدالت باشد اما این وظیفه ذاتی قوه قضاییه است و این مسئولیت بسیار مهمی است که بر دوش شماست و باید نتیجه کار خودتان را در این نظام بسنجید که چقدر در تحقق این مهم موفق بوده اید.

وی اظهار کرد: یکی از کارهای مهم قوه قضائیه ایجاد امنیت در ابعاد مختلف است هم در حوزه امنیت اقتصادی، هم امنیت اجتماعی، هم امنیت سیاسی.

رئیس مجلس شورای اسلامی به مسئله امنیت اقتصادی هم اشاره کرد و گفت: گفت: امنیت در حوزه اقتصادی به دست دستگاه قضایی تحقق پیدا می کند و اگر قوه مجریه و قوه مقننه بخواهند در این خصوص بحثی مطرح کنند، در کنار شما هستند، لذا این وجه نیز بسیار مهم است و فکر می کنم در شرایط فعلی روی آن باید بیشتر تمرکز کرد.

 لاریجانی با بیان اینکه امنیت اقتصادی و حفظ سرمایه ها در شرایط عادی مهم است، چه رسد به شرایط فعلی، گفت: کسی که می خواهد سرمایه گذاری کند باید احساس کند که دستگاه قضا پشتیبان اوست.

وی با اشاره به شرایط حساس کنونی و عملیات روانی دشمنان برای فرار سرمایه ها از کشور، اظهار کرد: نمونه های زیادی داشته ایم که هرگاه مدیرکل دادگستری یک استان از سرمایه گذاران حمایت و فضای مناسب را ایجاد کرده شرایط اقتصادی آن منطقه تغییر محسوسی داشته است و همین طور نمونه های منفی را داریم که به علت حمایت نکردن مسئولان قضایی استانی آن منطقه در جذب سرمایه ناموفق بوده است و موجب فراری دادن سرمایه ها و سرمایه گذاران شده است.

 لاریجانی با بیان اینکه امروز عده ای تلاش می کنند سرمایه گذاران را از کشور فراری دهند، گفت: همه می دانیم با دلال بازی اقتصاد کشور سیر نزولی پیدا می کند.

وی با بیان اینکه سرمایه گذار دغدغه دارد و چون می خواهد سرمایه اش را منتقل کند، نیازمند حمایت است، افزود: بخش های اداری ما همواره در ایجاد بستر مناسب سرمایه گذاری مانع تراشی می کنند به طوری که طبق آمار جهانی که کشورها را از نظر طول مدت سرمایه گذاری رتبه بندی کرده است در بین 180 کشور ایران رتبه 140 را دارد.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه می توانیم مقررات را طوری تنظیم کنیم که سرمایه گذاری با سرعت انجام ، گفت: به رغم تصویب قانون و تاکیدات رهبری هنوز در این حوزه مشکل داریم در حالی که بسیاری از کشورهای کوچک منطقه به این مسأله توجه و مقدار زیادی سرمایه را وارد کشورشان کرده اند.

 لاریجانی تاکید کرد: هرچند به لحاظ شرایط سیاسی انقلاب اسلامی فشارهایی بر ما وجود دارد ولی باید قبول کنیم که مشکلات بسیاری نیز هست که ربطی به مسایل سیاسی ندارد و مستقیم به ما و ساختار داخلی ما برمی گردد که باید حل شود.

وی در ادامه افزود: وجه دیگر قوه قضائیه، پیشگیری از جرم است البته این مسئله فقط به قوه قضائیه مربوط نیست و همه دستگاه ها مسئولیت دارند، اما قوه قضائیه محور است.

لاریجانی تصریح کرد: باید قبل از اینکه وقایعی رخ بدهد که تبدیل به پرونده شود و قوه قضاییه وارد شود باید بتوانیم شرایطی را مهیا کنیم که از نظر فرهنگی و رفتاری به نقطه پایان نرسیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه بر ضرورت تقویت بعد اطلاع رسانی قوه قضائیه تاکید کرد و گفت: قوه قضاییه در بعد رسانه ای و اطلاع رسانی ضعیف است و باید در این زمینه بازنگری شود.

وی با اشاره به اینکه با وجود تلاش های قضات و مسئولان قوه قضائیه در پیگیری پرونده های قضایی، ضعف رسانه ای در این مجموعه دیده می شود، افزود: تصورم این است که برخی از مقامات قضایی اعتقادی به رسانه ندارند و اطلاع رسانی در این قوه محدود به بیانات آیت الله آملی لاریجانی و نشست های خبری آقای محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه است، این در حالی است که بار عظیم پیگیری پرونده های قضایی در این قوه نیاز به کار رسانه ای جدی دارد .

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد : پیگیری پرونده ها و اطلاع رسانی از روند رسیدگی ها نیازمند کار روانی ویژه است که متخصصان رسانه ای باید در این زمینه اقدام کنند، چرا که هم جنبه اطلاع رسانی دارد و هم وجه بازدارندگی؛ مثلا ممکن است محکمه ای از یک فردی که امنیت اجتماعی را به هم ریخته برگزار شود که اگر این محکمه غیررسانه ای باشد جنبه بازدارندگی جرم کم می شود.

لاریجانی تاکید کرد: به اعتقاد بنده رسانه ملی و رسانه های دیگر باید به کمک قوه قضائیه بیایند تا خدمات این قوه به صورت کامل و منسجم منعکس و منتشر شود .

وی گفت: قوه قضاییه در وجه رسانه ای نیاز به کارشناسی و بازنگری دارد، چرا که اطلاع رسانی درباره پرونده های قضایی تاثیر بسیاری در بازدارندگی و تکرار جرایم دارد و این خلأ در این مجموعه احساس می شود و همچنان سیل پرونده ها به سمت قوه قضاییه است .

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در همه دولت های مختلف دنیا از بعد رسانه ای استفاده می شود و کار رسانه ای تا آنجا پیش می رود که کار قاضی اثرگذار باشد و کسی جرأت نکند به سمت جرم بروند.

انتهای پیام ۳۱۳/۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha