شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله علم الهدی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با تاکید بر لزوم بهره مندی از امکانات در فضای امروز دنیا در تبلیغ دین، گفت: نماد ارزشمند زهد باعث استقلال روحانیت شیعه و عظمت این نهاد مقدس بوده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، در مراسم افتتاح مجتمع فرهنگی آموزشی حضرت جواد الائمه(ع) حوزه علمیه خراسان در گلبهار، با بیان این که اندیشه های اسلامی در بین جریان های مختلف بشری امروز جز با مسئله توسعه حوزه های علمیه محقق نمی شود، ابراز کرد: اگر امروز از یک تشکیلات گسترده تری برخوردار باشیم به طور طبیعی این نهاد مقدس در جذب استعدادها و اندیشه های رسا در نسل دین دار به مراتب موفق تر خواهد بود.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به این که مسئله زیرساخت های فرهنگی و امکانات و پشتیبانی نهاد مقدس روحانیت از گذشته به عنوان یک مشکل وجود داشته است، گفت: البته از دوران سلف صالح تا امروز مسئله فضیلت زهد در میان روحانیت به عنوان یک نماد برجسته روحانی بودن و یک امتیاز و برجستگی مطرح بوده است و اساس آن بر این امر بنیان شده که فعالیت های خود را با وجود امکانات محدود ادامه دهد.

آیت الله علم الهدی افزود: حوزه های علمیه با یک لجستیک فوق العاده محدود و در مضیقه های خاص مادی، مراحل علم آموزی و اجرایی رسالت تبلیغی خودشان را انجام می دادند و همین نماد ارزشمند زهد باعث استقلال روحانیت شیعه و عظمت این نهاد مقدس بوده است.

وی با بیان اینکه نباید این امتیاز و برجستگی را در روحانیت از دست داد اما با توسعه جریان اسلام به برکت نظام جمهوری اسلامی می بایست زیر ساخت های حوزه علمیه با این گسترش متناسب باشد، تاکید کرد: بزرگترین امتیاز حوزویان این است که در یک زندگی زاهدانه، امکانات محدود و وضعیت خاص غیر متجملانه بتوانیم پرفراز ترین گام ها را در زمینه توسعه اسلام و در خط مقابله و مبارزه با بزرگترین سنگ لاخ آن یعنی استکبار انجام بدهیم؛ این امر، امتیاز ماست و بنا نداریم آن را از دست بدهیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: باید بپذیریم که در دورنما و چشم انداز وسیع در حوزه علمیه از نظر توسعه دین، تبلیغات و اسلام گرایی ها به زیرساخت های حداقلی نیازمند است و اگر فراهم نشود در گسترش معارف دین موفق نخواهیم بود.

وی به تصمیم مدبرانه و داهیانه مقام معظم رهبری در انتصاب شورای عالی و مدیریت حوزه علمیه خراسان اشاره و خاطر نشان کرد: این حوزه در عرصه استقلالی سه استان خراسان در دو سال گذشته موفقیت های قابل توجهی در جهت تامین و توسعه زیرساخت ها به دست آورده است و برنامه ها با پیگیری و پشتکار خیلی قوی در حال اجرا می باشد که تدبیر ارزشمند و برنامه ريزي هاي كلان و مدبرانه  مدیر حوزه علمیه خراسان در این تحول خيلي موثر بوده است.

آیت الله علم الهدی در ادامه به نکته ای دیگر خطاب به طلاب علوم دینی اشاره و عنوان کرد: امروز حوزه های علمیه تنها یک مرکز تحصیل نیست؛ بلکه باید دقت کنیم که این مدارس پادگان های بسیار مجهز و قوی متعلق به سپاه امام زمان (عج) است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه با بیان اینکه امروز عملکرد، برنامه ریزی و فکر و آرمان پروری طلاب علوم دینی به عنوان یک سرباز باید به گونه ای باشد که جریان رزمندگی و مبارزه در وجودشان ایجاد شود و گرنه نمی توان ادعا کرد که سرباز امام زمان(عج) هستند، گفت: این ادعا با این احساس آمیخته است و امروز مسئله تحصیل، توسعه اندیشه و فکر، فعالیت چشمگیر و پشتکار شبانه روزی برای فاضل جوانِ با استعداد به منزله آموزش نظامی رزمندگان در دوران دفاع مقدس می باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به طرح ادیب که برای طلاب خراسان در گلبهار در حال برگزاری است، تاکید کرد: طلاب علوم دینی می بایست از موقعیت های خاص و فوق برنامه های تابستانی ایجاد شده استفاده کنند و با ممارست پیشروی کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: امروز زبان بین المللی اسلام، زبان قرآن است و اگر بتوانیم با یک ادبیات درست بر آن مسلط شویم، بر بخش عمده ای از جامعه اسلامی تاثیر می گذاریم.

آیت الله علم الهدی ابراز کرد: جامعه اسلامی سوژه و نقطه هدف اولیه در دنیای امروز در گسترش انقلاب و توسعه معارف دین و اهل بیت(ع) است زیرا آنان از اندیشه های ولایت معصومین(ع) برخوردار نیستند.

وی با بیان اینکه توسعه بیداری اسلامی و جهانی سازی اسلام کار فوق العاده ای است، گفت: اگر بخواهیم در توسعه اسلام و زمینه سازی برای ظهور بقیة الله (عج) اقدام کنیم، هدف اول ما جهان اسلام است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان تاکید کرد: اگر طلاب علوم دینی با هدف گیری نسبت به تسلط بر زبان قرآن در سطح نوشتن، محاوره، گفتار و سلطه بر همه مبانی دینی و اسلامی وارد عرصه فعالیت شوند، قدم بسیار بزرگی در راه ایفای رسالت اسلامی خود برداشته اند.

وی افزود: باید چنین دور نمایی را در عرصه های فعالیت علمی و آموزشی و مسائل امروز رسالت طلبگی و روحانی خود در نظر بگیریم زیرا اگر با این دور نما جلو برویم، پیشرفت فوق العاده ای خواهیم کرد.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha