جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اشتغال زنان

حوزه/ کرسی آزاد اندیشی با عنوان «تاثیر اشتغال زنان بر روابط خانواده (سازنده یا آسیب زا)» با حضور با حضور کارشناسان، به همت مدارس علمیه فاطمیه اندان و الزهرا(س) خمینی شهر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا زیبایی نژاد، مسئول مرکز مطالعات و تحقیقات زنان، در کرسی آزاد اندیشی با عنوان تاثیر اشتغال زنان بر روابط خانواده(سازنده یا آسیب زا) که با حضور کارکنان، اساتید، دانش آموختگان و طلاب مدارس علمیه شهرستان  خمینی شهر، النجیبیه کوشک، النفیسه اصفهان و معصومیه رهنان توسط مدارس علمیه فاطمیه اندان و الزهرا(س) خمینی شهر برگزار شد، گفت: بحث اشتغال زنان یک بحث حقوقی و فقهی نیست، بلکه یک رویکرد اجتماعی است و این رویکرد یک ارزش دینی محسوب می شود یا نه؟

وی، درآمدزایی و استقلال مالی از شوهر را از دلایل تمایل زنان به داشتن اشتغال دانست و افزود: باید بررسی شود که اولا آیا این استقلال ها خوب است یا نه؟ ثانیاً آیا با مراجعه به منابع اسلامی تاییدی  براشتغال به دست می آید؟ و این که آیا تاثیراتی که بر مناسبات خانوادگی می گذارد را می توان تایید کرد و برآیند تأثیر نیز چگونه است؟

سه الگوی ساختار خانواده

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد افزود: سه نوع الگوی ساختار خانواده وجود دارد: یکی الگوی گذشته که یک الگوی اقتدارگرا و با محوریت مرد بود و تصمیمات توسط مرد گرفته  می شد که به نام الگوی ساختار خانواده عمودی معروف است و در جامعه مدرن این الگو به چالش کشیده شده و الگوی دیگری پیشنهاد شد که الگوی پله ای است که مرد و زن با هم تصمیم می گیرند و الگوی مشارکتی خوانده می شود و فرزندان هم تابع تصمیمات پدر و مادر هستند و الگوی سوم در فضای پست مدرن است که هیچ چیز واقعی نیست و محصول ذهنی فرد ارزش پیدا می کند و هر چه انسان می پسندد دارای ارزش است و والدین هیچ اقتداری نزد فرزندان خود ندارند  در یک خط افقی والدین و فرزندان قرار دارند. در این الگو اوج فردگرایی است.

وی ادامه داد: برای جامعه امروز دین چه الگویی را انتخاب می کند و چون آیات قرآن مربوط به همه زمان ها است طبق آیه 34 سوره مبارکه نساء « الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ» الگوی عمودی مورد تایید دین است و سرپرستی و مدیریت خانواده تقسیم نمی شود ولی بقیه اعضای خانواده در آن مشارکت دارند.

آسیب های اشتغال زنان

مسئول مرکز مطالعات و تحقیقات زنان گفت: پس بیشتر اشتغال زنان به خاطر حرص مالی است. ما در جامعه ای قرار داریم که روز به روز خانه در حال تنگ تر شدن است، چه از نظر کاربردی و چه از نظر فضای خانه و تعداد فرزندان در حال کم شدن و با پیشرفت تکنولوژی ساعت فراغت زنان زیاد شده در صورتی که در گذشته با کارهای منزل وقتشان پر می شد ولی در حال حاضر با تکنولوژی چند ساعت اضافه می آورد و در عرصه اشتغال وارد می شود در حالی که اسلام  اولویت اول را به روابط همسری داده و دوم به روابط مادرانه و سوم روابط اجتماعی و چهارم روابط اقتصادی ولی حالا بر عکس شده و اولویت آخر روابط همسری است.

وی افزود: در جوامعی که ارزش های غیر خانوادگی، اقتصادی و اجتماعی مهم تر از ارزش های خانوادگی می شود باید منتظر افزایش طلاق و هم جنس گرایی، ازدواج سفید و غیره شد.

در جامعه حاضر نمی توان زن را متقاعد کرد که در خانه بنشیند

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد اظهار نمود: زنان خانه دار مصرف گراتر هستند و بیشتر وقت خود را در کوچه و بازار می گذرانند و یا مصرف زده رسانه می شوند و اگر زن در خانه تنها باشد، دچار افسردگی می شود، ولی گروهی از زنان واقعاً  به جامعه خدمت می کنند در جامعه حاضر نمی توان زن را متقاعد کرد که در خانه بنشیند بلکه باید شغل هایی مناسب با روحیات زنان و به صورت پاره وقت برنامه ریزی کرد و حاکمیت بر کار زنان ارزش گذاری نکند تا از مزایای اشتغال زنان بهره مند شویم و مبتلا به پیامدهای سوء آن نشویم اما این اتفاق نمی افتد.

 اشتغال زنان یک ارزش است نه یک پُز اجتماعی

دکتر صدیقه طاهری، استاد حوزه خواهران و دانشگاه به عنوان استاد منتقد کرسی گفت: دو نگرش نسبت به زن وجود دارد یکی نگرش غرب گرایانه که در نگاه آن زن به عنوان یک جسم و یک شیء محسوب می شود و دیگری نگرش شرق گرایانه که سعی می کند مقام زن را بالاتر از آن چیزی که هست و در حد یک مرد نشان دهد و حتی زن را بر مرد هم برتری دهد اما به نظر اسلام زن و مرد بر هم برتری ندارند بلکه هر کدام در جایگاه خود قرار دارند و این نگاه مهم هست.

وی ادامه داد: چرا در ابتدای بحث، خانه داری زنان مورد بررسی قرار نگرفت همچنان که مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) بیان کردند اسلام نه تنها با کار کردن زن مخالف نیست؛ بلکه تا آنجایی که با شغل اساسی او که همسر داری و فرزند داری است، مزاحمت نداشته باشد می توان برای زن شغل در نظر گرفت.

 طاهری افزود: اشتغال زنان یک ارزش است نه یک پُز اجتماعی. در حالی که اگر به عنوان استعداد زن بیان شود و حتی بر اساس آیات قران کریم یک زن استعداد رهبری یک جامعه را مانند ملکه سبا دارد و آیت الله جوادی آملی می فرماید: یک زن در رهبری هم موفق بوده است و حتی می تواند قضاوت یا کارهای دیگر را نیز بر عهده بگیرد.

نقد سخنان استاد ناقد

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد در پاسخ به خانم دکتر طاهری اظهار داشت: اتفاقی که بعد از رنسانس افتاد، اتصال بین زمین و آسمان قطع شد و خدا از تحلیل ها کنار گذاشته شد و ارزش ها زمینی شد و ارزش هر کس با ثروت و جایگاه اجتماعی او سنجیده شد. وقتی این ارزش ها جابه جا شد و  زن کم کم به فهم جدیدی رسید که در طول تاریخ مناصب اجتماعی، سرپرستی خانواده و ثروت در دست مردان بوده و حتی محصولی که زن با کار و تلاش خود تولید می کرده درآمد حاصل از آن به حساب مردها وارد می شده و این باعث شد که به زن احساس فرودستی و حقارت تاریخی دست بدهد و باعث حرکتی شد که زنان مطالبه پول و ثروت و مناصب اجتماعی کنند.

وی در ادامه گفت: در غرب زن با ازدواج مهجور می شد و سال 1850 در غرب نظام سرمایه داری حکم فرما شد و طبق این نظام برای این که بازار جهان شمول شود باید اقشار ضعیف جامعه هم مد نظر گرفته شود که در همان سال، سال آغاز موج اول فیمینیسم هم بود و زنان مطالبه برابری اقتصادی و مدیریتی داشتند چون برابری را ارزش می دانستند نه تناسب را و پیش فرض های ما دینی نیست. یک نظام ارزش گذاری دینی داریم برای همسرداری و فرزند داری و از مجموع این آموزه های دینی ارزشمندی خانه داری را به دست می آوریم پس خانه داری نه سرمایه داخل آن است و نه بحثی.

خانه نشینی انتخابی با خانه نشینی اجباری فرق دارد

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد گفت: خانه نشینی انتخابی با خانه نشینی اجباری فرق دارد وقتی یک زن موقعیت اشتغال در اجتماع داشت در عین حال خانه نشینی را انتخاب کرد، آسیب ندارد، نه این که خانه نشینی از روی اجبار انتخاب شود.

وی به تفاوت دهه های 50 با 60 و 70 و 80  پرداخت و گفت: تفاوت این دهه ها در ارزش ها است و ارزش ها در حال تغییر است و خانواده کوچکتر می شود و فردگرایی در حال افزایش است. زنان با تحصیلات طرز فکرشان عوض می شود و ارزش ها را بهتر که نمی کند متفاوت هم می کند و این نظام تعالی بخش نیست نظام تحصیلی که از زمان رضا شاه آمده در کشور تحول ایجاد کرد و از کلاس اول تجربی گرایی را نهادینه می کند که هرچه در آزمون تجربی درست در آمد درست است و هر چه درست در نیآمد درست نیست و بعد زمینه را آماده می کند و می گوید گزاره‌های اخلاقی نامفهوم هستند چون قابلیت تجربی و حسی ندارند رد می شوند.

راه های مشارکت اجتماعی و سیاسی زنان

وی به بیان وظیفه مهم زن پرداخت و اذعان داشت: برای مشارکت اجتماعی واجب نیست زن از خانه بیرون بیاید. بلکه مهمترین مشارکت اجتماعی زن آن است که: مرد را از نظر روانی نرمال به جامعه بفرستد، حریم حیا و عفاف را در جامعه محافظت کند، بچه هایی تربیت کند که از نظر روان تعادل داشته باشند، فرزند بیاورد و نیروی تحول ساز و پر تلاش روانه ی جامعه کند.

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد در پایان گفت: در مشارکت سیاسی یک موقع زن مناصب سیاسی را می پذیرد و یک موقع اخلاق سیاسی را باز تولید می کند. مگر برای دفاع مقدس چه کسی فرزند خود را راهی جبهه ها می کرد؟ مادر! و مهمترین استعداد یک زن، زن بودن اوست و اولین الویت برای زن خانواده و برای یک مرد خانواده و اجتماع است. وظیفه یک زن ایجاد فضای آرامش در خانواده است و مرد ایجاد امنیت در فضای اجتماعی.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نعمت IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
    0 0
    اشتغلا زنان بنیاد خانواده هارا از هم پاشیده.زنان محیط کار شکننده واسیب پذیر هستند.جایگاه اشتغال مردان را می گیرند.بچه دار نمی شوند.حرف شنویی ندارن.رواج فساد در محل کار.ناامنی روانی مردانی که زنان شاغل دارند. تمایل به صیغه وازدواج سفید. .....خانه داری باید به عنوان شغل مقدس شناخته شود.هر زندگی دو مدیر می خواهد مدیر بیرون ومدیر داخل...امید که مسئولین چاره اندیشی کننند