سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
شیمیایی

حوزه/ ماهیت ‌دین اسلام، آرامش، امنیت و حمایت از همه انسان‌ها با افکار و اعتقادات مختلف‌ است، که این نهایت حفظ حقوق بشر و حمایت از انسان‌ها است، درحالی که بسیاری از کشورهای غربی که ادعای دروغین حقوق بشر دارند، به راحتی از سلاح‌های میکروبی و شیمیایی استفاده کرده اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، هشتم تیر ماه در روزشمار جمهوری اسلامی ایران مصادف است، با سالروز بمباران شیمیایی سردشت و روز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی. در سال 1366 درزمان جنگ ایران و عراق، نیروهای عراقی پس از این که در خوزستان و مناطق مرزی سرپل ذهاب، کردستان و قصر شیرین شکست‌هایی خوردند، به کاربرد گازهای سمی اقدام کردند و با استفاده از گاز اعصاب از نوع "تابون" تلفات زیادی را به نیروهای ایرانی در "جزایر مجنون" تحمیل کردند. بکارگیری سلاح‌های شیمیایی از سوی عراق، در حالی صورت می‌گرفت، که این کشور جزو 120 کشور امضا کننده، پروتکل ژنو راجع به منع استفاده از سلاح‌های سمی، خفه کننده و ترکیبات باکتریولوژیک قرار داشت.

جمهوری اسلامی ایران نیز پس از این واقعه، شهر سردشت را نخستین شهر قربانی جنگ افزارهای شیمیایی در جهان پس از بمباران هسته‌ای هیروشیما نامید، اگرچه در طول هشت سال جنگ تحمیلی، عراق بارها از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرد، ولی فاجعه سردشت و حلبچه، از وخیم‌ترین فجایع بشری به شمار می روند.

اسناد تاریخی متقنی در فقه شیعه وجود دارد، که نشان می‌دهد رهبران دینی شیعه از حداقل ده قرن قبل، فتوا به حرمت استفاده از سلاح‌ها و ابزارهایی داده‌اند، که باعث کشتار وسیع انسان‌ها و هلاکت موجودات زنده و تخریب، محیط زیست می‌گردد.

                            

منع سلاح های شیمیایی مبنای دینی دارد

حجت الاسلام حسین فلسفی راد در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، اظهار کرد: قبل از اینکه کمیسیون های بین المللی استفاده از سلاح های شیمیایی را منع کنند، فطرت و مبانی دینی نیز جوامع را در استفاده از این نوع سلاح ها و این گونه کشتارها منع کرده است.

وی با بیان اینکه طبق مبانی دینی اسلام اگر خونی در مسیر استفاده از سلاح های شیمیایی ریخته شود، گویی همه مردم دنیا را کشته اند، افزود: علاوه بر این پیامبر اکرم (ص) نیز امیرالمومنین (ع) را از مرگ های غافلگیرانه که طرف مقابل نتواند از خود دفاع کند به شدت منع کرده اند.

امام جمعه شهرستان مود با اشاره به اینکه جنگ هایی که در آن از سلاح شیمیایی استفاده می شود، مردم بی گناه را از بین می برد و از طرفی هم در محیط زیست تاثیرات مخرب بر جای می گذارد، گفت: محیط زیست هدیه ای است که باید برای نسل های آینده به ارث گذاشته شود، لذا نباید مورد هجوم جوامع ظالم قرار گیرد.

تولید و استفاده سلاح شیمیایی توسط مقام معظم رهبری حرام اعلام شده است

وی با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری در خصوص حرام بودن استفاده از سلاح های شیمیایی، عنوان کرد: قطعا این فتوا در جوامع بین المللی تاثیر بسزایی داشته است، چراکه دشمن برای مبانی دینی ما حساب ویژه باز می کند و می داند فتوای مراجع در میان مردم از تاثیر بالایی برخوردار است.

سلاح شیمیایی اصل زندگی در محیط زیست را به خطر می اندازد

حجت الاسلام حسین سابقی، استاد حوزه علمیه بیرجند، به مناسبت روز مبارزه با سلح شیمایی و میکروبی در گفتگو با خبرنگار«حوزه»، با اشاره به اینکه چندین ملاک کلی در اسلام وجود دارد، که بر اساس آنها استفاده از تسلیحات کشتار جمعی ممنوع است، گفت: از جمله این اصول می توان به اصل تفکیک، اصل حفظ محیط زیست و اصل حفظ سلامت کسانی که در جنگ نقشی ندارند، اشاره کرد.

وی افزود: از آنجا که سلاح‌های کشتار جمعی بدون تفکیک عمل می‌کنند و میان نظامی و غیر نظامی فرق نمی‌گذارند، زمین و محیط زیست را به نابودی می‌کشانند و سلامت همگان حتی نسل‌های بعدی را به خطر می‌اندازند، استفاده و تولید آن در کشور، توسط مقام معظم رهبری حرام اعلام شده است.

استاد حوزه علمیه بیرجند با بیان اینکه هم به حکم عقل و هم به حکم همه ی ادیان آسمانی، هر نوع سلاح مخربی که آسیب زننده به عموم مردم باشد، ممنوع است، خاطر نشان کرد: استفاده از سلاح در مواردی مانند، دفاع از خود منطقی است؛ اما طبیعی است که باید از تولید و استفاده سلاح های مخربی که به صورت بی ضابطه موجب آسیب به افراد از جمله بی گناهان می شود، جلوگیری کرد.

موضع ایران اسلامی، موضعی صلح جویانه و انسانی است.

حجت الاسلام سابقی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم می فرمایند "واعدوا لهم ما استطعتم من قوة؛[۹] هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آنها [دشمنان‏] آماده سازید"، گفت: قوی کردن در قرآن به معنای استفاده از ابزاری است که در عرصه ی میدان دفاع باید از آن بهره ببریم.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری به عنوان ولی فقیه، هم در باب بمب هسته ای و هم در خصوص سلاح های کشتار جمعی، اظهار نظر کرده اند  و نظر ایشان نیز به عنوان سخنگوی عالم شیعه و اسلام ناب محمدی(ص)، بسیار قابل توجه است.

استاد حوزه علمیه بیرجند یادآور شد: سخنان ولایت فقیه نشان می‌دهد که موضع ایران اسلامی بر خلاف تبلیغاتی که علیه آن صورت می گیرد، موضعی صلح جویانه و انسانی است.

فتوای رهبر انقلاب، شناخت اسلام حقیقی بود

حجت الاسلام سابقی با بیان اینکه اسلام به دنبال تجاوز گری نیست، بلکه به دنبال مقاومت در مقابل مستکبرین است، ابراز داشت: پیام اصلی که مخاطبان از فتاوای حکیمانه مقام معظم رهبری برداشت می کنند، شناخت اسلام حقیقی و درک تفاوت بین اسلام ناب محمدی(ص) با اسلام طالبانی و اسلام داعشی که مورد حمایت مستکبرین عالم است، خواهد بود.

وی یادآور شد: موضع گیری های مقام معظم رهبری و فتوای ایشان به جهان ثابت کرد، کسانی که در دیگر کشورها از جمله، عراق سوریه یمن و.. در حال جنایت هستند، هیچ ارتباطی با اسلام ندارند و در واقع گروه های مزدوری هستند، که رسالتشان تخریب چهره واقعی اسلام است.

استاد حوزه علمیه بیرجند خاطر نشان کرد: تنها چیزی که برای کشورهای زورگو و منفعت طلب مهم نیست، حقیقت است، لذا برای رسیدن به هدفشان که همان کسب منافع بیشتر است، دست به هر جنایتی می زنند.

                            

ادعای حقوق بشر در سازمان ملل، تنها یک شعار است

حجت الاسلام سابقی در پاسخ به این سؤال که چرا سازمان ملل در جنگ ایران و عراق، جلوی استفاده از سلاح شیمیایی توسط صدام را نگرفت، گفت: چه در 8 سال جنگ تحمیلی و چه در سرتاسر عالم، ادعای حقوق بشر و دفاع از انسان ها، آزادی و عدالت توسط سازمان ملل تنها شعار است، و این شعار نیز تنها برای جذب انسان های ساده اندیش به کار می رود.

نباید با ساده اندیشی به دشمن اجازه سوء استفاده بدهیم

وی با اشاره به اینکه همان کشورهایی که در گذشته به صدام حسین سلاح شیمیایی می فروختند، اکنون بر سر میز مذاکره با ایران نشسته اند، تصریح کرد: در واقع دشمنان میز مذاکره را نیز بهانه ای برای رسیدن به منافع خود می دانند و ما نباید با ساده اندیشی، به دشمن اجازه سوء استفاده بدهیم.

استاد حوزه علمیه بیرجند یادآور شد: رهبر معظم انقلاب از سال ها قبل موضع خودشان را نسبت به مذاکرات مشخص کردند و فرمودند " من به این مذاکرات خوش بین نیستم".

مذاکره با شیطان های بزرگ و کوچک برای کشور مفید نیست

حجت الاسلام سابقی ادامه داد: تجربه ای که در طول این مذاکرات برای ملت ایران به دست آمد، عبرتی شد برای حرکت در مسیر انقلاب، که امیدواریم همه ی مسئولین و دولت مردان نیز با تمام وجود فهمیده باشند، مذاکره با شیطان بزرگ یعنی آمریکا و شیطان های کوچک که هیچ گونه تعهدی ندارند، نمی تواند برای کشور مفید باشد.

وی با اشاره به اینکه کلید حل مشکلات، طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در داخل کشور است، ادامه داد: اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید کالای ایرانی و همدلی و اتحاد، بین مسئولین و مردم از جمله مواردی است، که باید بیشتر مورد توجه همگان قرار گیرد.

استاد حوزه علمیه بیرجند یکی از ابعاد قدرت و قوی شدن یک کشور در دنیا را بهره گیری از انرژی های نوین دانست و افزود: باید تلاش شود با استفاده از انرژی های نو، هم خود را قوی کنیم و هم به قله های پیشرفتی که به انرژی هسته ای گره خورده است، دست پیدا کنیم.

                             

صدام، شکست های خود را با بمباران های شیمیایی جبران می کرد

حجت الاسلام خونیکی، مسئول فرهنگی مدرسه علمیه امیر المومنین(ع) بیرجند نیز در گفتگو با خبرنگار «حوزه»، با اشاره به اینکه به کار بردن سلاح شیمیایی در هر مکانی قطعا طبعات منفی به دنبال دارد و در نسل های آینده تأثیر می گذارد، اظهار کرد: در زمان 8 سال دفاع مقدس، نیز رژیم بعث عراق خودش را ملزم به اسلام و قرآن نمی دانست و به طور مرتب از سلاح های شیمیایی بر علیه ملت بزرگ ایران استفاده می کرد، که یکی از دلایل آن نیز شکست های مداومی بود که از طرف رزمندان اسلام متحمل می شد، اما کشورهای حامی این رژیم نیز نقش بسیاری برای از بین بردن انقلاب و اسلام داشتند، که به لطف هدایت های امام راحل(ره) به نتیجه نرسیدند.

مسئول فرهنگی مدرسه علمیه امیر المومنین(ع) بیرجند در پاسخ به این سؤال که آیا می توان از سلاح هسته ای به عنوان یک سلاح بازدارنده بهره برد، گفت: توليد و بكارگيري سلاح‌هاي كشتار جمعي از ديدگاه اسلام، محكوم، ممنوع و حرام شرعي است.

حجت الاسلام خونیکی خاطر نشان کرد: به دلايل مختلف، از جمله تبليغات سوء دشمنان اسلام و نيز عملكرد نادرست برخي اسلام‌نمايان (مانند طالبان و گروه‌هاي تروريستي داعش و وهابیت) آموزه‌هاي نوراني اسلام درباره دفاع از خود و دفاع از حقوق بشر، به جهانیان وارونه نمایان می شود.                      

سلاح ملت ایران، توکل بر پروردگار است

وی با اشاره به اینکه اعتماد دوباره به کشورهایی که نقض عهد کرده اند، به صلاح کشور نبوده و همانگونه که بزرگان فرموده اند، جهالت محض است، افزود: دشمنان این ملت اکنون سلاح شیمیایی را بهانه ای برای فشار به ایران قرار داده اند، اما باید گفت این کشور را امام زمان(عج) اداره می کند و صلاح ما نیز خدا و توکل بر پروردگار است.

مسئول فرهنگی مدرسه علمیه امیر المومنین(ع) بیرجند با بیان اینکه انرژی هسته ای تنها کاربرد نظامی ندارد، بلکه در مباحث پزشکی و برق نیز جایگزین بسیار مناسبی برای انرژی های فسیلی است، گفت: امروز دوره ای نیست، که فردی بگوید نیازی به انرژی های جایگزین نداریم، انرژی هسته ای چه در مسائل علمی و غیر علمی بسیار کارآمد بوده و باید بر داشتن این حق مسلم خود که در آینده یک ضرورت محسوب می شود، اصرار داشته باشیم.

سخن پایانی

ماهیت ‌دین اسلام، آرامش، امنیت و حمایت از همه انسان‌ها با افکار و اعتقادات مختلف‌ است، که این نهایت حفظ حقوق بشر و حمایت از انسان‌ها است، درحالی که بسیاری از کشورهای غربی که ادعای دروغین حقوق بشر دارند به راحتی از سلاح‌های میکروبی و شیمیایی استفاده کرده اند.

استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای و بهره برداری از این انرژی برای کاربر

انرژی هسته‌ای مانند انرژي خورشیدی، باد، الکتریسیته و ... همگی از نعمت های الهی است که خداوند برای همه انسان‌ها آفریده، و همگان حق استفاده صحیح از آن را دارند، بنابراین کشف این انرژی و استفاده آن در راستای اهداف بشر دوستانه گامی بلند در پیشرفت بشریت می باشد.

دشمنان اسلام و انقلاب اگر چه با بهانه های مختلف از جمله، دستیابی به بمب اتم و سلاح های هسته ای، به دنبال گرفتن این حق مسلم ملت هستند، اما باید بدانند، این ملت بهره بردن از آن را مایه پیشرفت خود می داند، لذا حاضر نیست اندکی از مواضع خود عقب نشینی کند.

گزارش: ابوالفضل طالبی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha