جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام رفیعی

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان اینکه ربا، کم ­فروشی و رشوه مصادیقی از منکر «اقتصادی» است، گفت: بی ثباتی و‌ آشفتگی بازار ارتباطی به عوامل خارجی ندارد چون هنوز نه فروش نفت متوقف و نه تحریم‌ها اعمال شده است، نه پاسخ مستقیمی از اروپا دریافت کرده‌ایم­ و هیچ اتفاقی در ورود و خروج مباحث ارزی اتفاق نیفتاده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) به امر به معروف و نهی از منکر که به مانند دریایی در فروع 10 گانه دین هستند، اشاره و اظهار کرد: وقتی امام زمان(عج) ظهور می کنند آیه 41 سوره حج شعار و در راس برنامه هایشان قرار دارد. در این آیه چهار چیز اولویت است؛ نماز به عنوان بعد عبادی، زکات به عنوان بعد اقتصادی، امر به معروف و نهی از منکر به عنوان بعد اجتماعی.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان در همه دوران و زمان‌ها یکسان رفتار کرد، خاطرنشان کرد: ائمه ما 250 سال بین مردم بودند که هر 25 سال شرایط جامعه فرق کرده است بنابراین نمی‌توانیم در شرایط و زمان حسین(ع) مانند زمان امام حسن(ع) یا دیگر ائمه رفتار یکسان داشت.

این کارشناس دینی بر شناخت معروف و منکر و اولویت ­ها تأکید و عنوان کرد: منکر «اعتقادی» قسمی از منکر است که شک و ابهام جوانان مصداق آن است، امروز ما در جامعه با آن مواجه­ایم و شاهدیم برخی به سهولت دین را کنار گذاشته­اند.

وی با اشاره به اینکه منکر «اقتصادی»، «اجتماعی»، «اخلاقی»، «سیاسی»، «فرهنگی» و «نظامی» از دیگر اقسام منکرات هستند، افزود: کم­کردن از وزن محصولات مختلف در کارخانه­ها که مبلغ آن میلیاردی می­ شود همان کم‌فروشی و نمونه ای از منکر اقتصادی است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه ربا، کم­ فروشی و رشوه مصادیقی از منکر «اقتصادی» است، خاطرنشان کرد: بی ثباتی در بازار که ناخواسته ثروت مردم را به نصف رسانده هیچ ارتباطی به عوامل خارجی ندارد چون هنوز نه فروش نفت متوقف و نه تحریم‌ها اعمال شده است. همچنین نه پاسخ مستقیمی از اروپا دریافت کرده­ و هیچ اتفاقی در ورود و خروج مباحث ارزی ما اتفاق نیفتاده، وضعیت بازار ما این گونه آشفته است.

تخریب شخصیت، بدتر از تخریب خانه خداست

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی عنوان کرد: تهمت، غیبت، دروغ از مصادیق منکر اجتماعی است، به طوری که گفته شده بدترین منکر که از تخریب خانه خدا بالاتر است، تخریب شخصیت است. جاسوسی، تفرقه، برخوردهای جناحی، فتنه و حاکمیت افراد نالایق نیز از نمونه های منکر سیاسی است.

وی افزود: نفقه ندادن، بداخلاقی مردها، دست بزن داشتن، تنوع طلبی برخی آقایان و نادیده گرفتن زحمات همسر، درگیرها، لجاجت ­ها که باعث بالارفتن آمار طلاق می‌شود، همچنین آسیب‌های ناشی از وجود ‌12 میلیون جوان مجرد کشور مصادیقی از منکرات خانوادگی است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی متذکر شد: برخی تا اسم منکر می آید ذهنشان سمت بدحجابی می رود، بدون تردید بدحجابی منکر است اما منکرات در اسلام گسترده ­تر از این مسائل است؛ نماز نخواندن فرزند، بدحجابی دختران، دروغ گویی زن و بداخلاقی مرد خانواده همه منکر است که ممکن است در خانه‌های ما باشد.

وی با اشاره به اینکه امیرمؤمنان علی(ع) فرموده‌اند: «والله هیچ چیزی را امر نکردم مگر اینکه خودم انجام دادم و هیچ چیزی را نهی نکردم مگر این که خودم ترک کردم»، متذکر شد: به فرموده قرآن کریم برخورد با منکر از خانواده شروع می شود ولی متأسفانه ما فقط برای دیگران نسخه می نویسیم به خود توجه نمی‌کنیم.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی در بخش دیگری از سخنانش مطرح کرد: راهکارهایی هست که زمینه اقامه معروف و ریشه­ کن شدن منکر در جامعه را زیاد می‌کند، البته هیچ توقعی نیست منکر در جامعه به صفر و امر به معروف به صد برسد چرا که حتی زمان معصومین(ع) هم این چنین نبوده است و تنها در حکومت حضرت بقیة الله(عج) این شرایط برقرار خواهد شد.

ضرورت آگاهی‌بخشی در امر به معروف و نهی از منکر

وی تصریح کرد: منظور از برخورد با منکر، صرفا لسانی نیست بلکه بخشی از آن تذکر زبانی است، تأکید کرد: آگاهی­ بخشی در امر به معروف و نهی از منکر بسیار مهم است در حالی که ما صرفا امر به نماز خواندن یا حجاب می‌کنیم و هیچ سخنی درباره تاثیر آن رفتار نمی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی بیان کرد: اگر معروف ها را گسترش دهیم به دنبال آن از منکرات کاسته می‌شود به طور مثال اگر ازدواج را زیاد کنیم به تبع آن روابط دختر و پسر کم و اگر اشتغال‌زایی را زیاد کنیم اعتیاد و طلاق کم می‌شود.

وی افزود: «امر به معروف» بر «نهی از منکر» مقدم است، اغلب ما نهی از منکر می‌کنیم در حالی که باید تشویق و خوبی­ ها را گسترده کنیم، رهبر معظم انقلاب مکرر در سخنرانی­های خود به این نکته اشاره می­کنند جوانان خوبی داریم و نکات مثبت آنها را بیان می‌کنند.

کارشناس دینی رسانه ملی اظهار کرد: نکته دیگر در امر به معروف و نهی از منکر به نرمی در برخورد کردن است، ما هرچه دلسوز باشیم مانند حضرت موسی(ع) نیستیم و هر چه طرف مقابل بد باشد مثل فرعون نیست که ادعای خدایی می کرد، چرا که قرآن به حضرت موسی(ع) که قصد هدایت فرعون را داشت، فرمود با او نرم سخن بگویید.

حجت الاسلام  والمسلمین رفیعی با بیان این که گاهی برخی از عملکردهای ما افراد را متنفر می کند و فرد متنفر از دین را به سادگی نمی ­توان برگرداند، عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) به معاذ که قصد سفر به یمن برای دعوت مردم به دین را داشت، فرمودند سخت گیری نکن، دینداری به اجبار نمی­ شود، بشارت بده و نفرت از دین ایجاد نکن.

313/28

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha