جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دولت هند دنبال ممنوعیت ازدواج محلل است

حوزه/ طبق گزارش رسانه های هندی، دولت هند بعد از ارائه لایحه طلاق سه گانه اکنون به دنبال ممنوعیت «نکاح محلل» و «ازدواج مجدد» است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه»، طبق گزارش رسانه های هندی، دولت هند بعد از جریان طلاق ثلاثه، اکنون دنبال ممنوعیت «نکاح محلل» و «ازدواج مجدد» است.

در این گزارش خبری آمده دولت هند به زودی برای ممنوع کردن «نکاح محلل» و «ازدواج مجدد» ممکن است لایحه ای را به پارلمان ارائه کند.

گفتنی است قبل از این هم دولت هند در پارلمان برای ممنوعیت «طلاق سه گانه» یک لایحه ارائه کرده بود که با خشم مسلمانان روبرو شد و هنوز هم به علت تظاهرات مردمی و مخالفت سیاستمداران مسلمان، این لایحه تصویب نشده است.

 نکاح محلل چيست؟

هرگاه زني سه طلاقه شد، شرعا شوهرش نمي تواند زن مطلقه را به عقد نکاح خود بازگرداند، مگر آنکه آن زن با رضايت و اختيار خود با مرد ديگري ازدواج کرده باشد و سپس آن مرد نيز با رضايت خود آن زن را طلاق دهد، آنگاه مرد اول مي تواند دوباره با آن زن ازدواج کند. اين امري شرعي است که در قرآن ذکر شده است: « فَإِن طَلَّقَهَا فَلاَ تَحِلُّ لَهُ مِن بَعْدُ حَتَّىَ تَنكِحَ زَوْجًا غَيْرَهُ فَإِن طَلَّقَهَا فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْهِمَا أَن يَتَرَاجَعَا» (بقره 230).

يعني: اگر (بعد از دو طلاق و رجوع، بار ديگر) او را طلاق داد (سه طلاق داد)، از آن به بعد، زن براو حلال نخواهد بود؛ مگر اينکه همسر ديگرى انتخاب کند(و با او، آميزش‏ نمايد. در اين صورت،) اگر (همسر دوم) او را طلاق داد، گناهى ندارد که بازگشت کنند؛ (و با همسر اول، دوباره ازدواج نمايد؛). (ترجمه: آیت الله مکارم شيرازی).

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha