شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تولیت آستان قدس رضوی

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی، دهه چهارم انقلاب را زمان تمدن سازی دانست و گفت: ده سال اول دوره تاسیس، ده سال دوم دوره تثبیت و ده سال سوم دوره توسعه انقلاب شد و امروز تلاش همه آنهایی که در برابر ما صف آرایی کرده اند، این است که این تمدن شکل نگیرد، زیرا حرف دارد و می تواند زندگی انسانی را رونق ببخشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی، در همایش «تمدن نوین اسلامی(گذشته،حال،آینده) نقش و رسالت علمای افغانستان» که در محل مجتمع آفتاب ولایت مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه به موضوع مهم تمدن اسلامی و مدنیت دینی می بایست پرداخته شود، گفت: اسلام احکام نورانی دارد که برای زندگی بشر روشن است و شریعت در کنار آن دارای غایاتی است و جامعه ای که بر پایه تزکیه و شاخص های مهم عقلانیت، اخلاق، معنویت و عدالت اجتماعی برخوردار باشد، مدنظر است.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: سنگ زیربنای چنین جامعه ای توحید به معنی این است که همه روابط به معنای دین و آموزه های دینی می باشد و این تعامل با خود، خدا، دیگران و هستی و طبیعت است که تنظیم آن در انسان امری مهمی محسوب می شود.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه برخی از کشورهای اسلامی در حال انحطاط هستند و آثار پیشرفت و تمدن در آنها دیده نمی شود، توضیح داد: آنان از سویی به بعضی آثار تمدنی غرب یعنی موضوع سلاح های مغرب زمین مبتلا شده اند و تصور می کنند که مجهز شدن به این سلاح ها از آثار تمدنی است در حالی که دور از عقلانیت می باشد.

وی افزود: از سوی دیگر تحجر، تفکر و اندیشه ای بر آنان حاکم شده که به هیچ عنوان نوید تمدن را نمی دهد و نتیجه این تحجری که امروز در حجاز می بینید که با تفکر تکفیری پیوند دارد، کشتار و ایجاد نا امنی و تفرقه در میان امت اسلامی است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با تاکید بر اینکه امروز تمدن در غرب وجود دارد ولی در واقع «توحش» است، گفت:  کشور گشایی، کلاهک های هسته ای، تجاوز به حقوق مردم، کشتار و هفتاد سال ظلم به مردم فلسطین، محصول جدایی بین سیاست و معنویت در مغرب زمین است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بر اساس مکتب امام راحل، سیاست همواره باید با اخلاق و معنویت همراه باشد و گرنه زندگی انسان را تباه می کند، اظهار کرد: امروز سنگ زیربنای بسیاری از ارتباطات را در جامعه اسلامی به شکل گیری تمدن نوین در پرتو عقلانیت می دانیم و جامعه باید از آن برخوردار باشد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه نظم علما و برزگان در شکل گیری تمدن اسلامی برجسته می باشد، ادامه داد: از آنجا که معتقدیم دولت اسلامی دولت هدایت است و رفاه نیز در آن به طور حتم اتفاق خواهد افتاد.

وی با تاکید بر اینکه اگر تعلیم، تربیت و هدایت در جامعه اسلامی در همه سطوح شکل بگیرد، همه مدیران، دست اندرکاران و آحاد به طرف برقراری عدالت اجتماعی خواهند رفت که از نشانه های جامعه اسلامی می باشد، توضیح داد: باید هادیان جامعه زیبایی عدالت و زشتی ظلم و بی عدالتی را برای اجتماع تبیین کنند و به مدنیتی که همه سطوح جامعه از آن برخوردار شوند، برسد.

تولیت آستان قدس رضوی اضافه کرد: امروز در جامعه غربی زشت ترین کارها را شاخصه های جامعه متمدن بر می شمارند و اگر اجتماعی از این بدترین ها برخوردار نبود آن را متمدن نمی دانند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: علیرغم فضای رسانه ای و ارتباطی و امپراطوری دشمن، برتری در همه صحنه ها با امت و جبهه انقلاب اسلامی است و سخن حق جای خود را باز کرده و بسیاری از مردم بیدار شده و هویت اسلامی خود را باز یافته و می خواهند مسلمان زندگی کنند.

وی افزود: امروز نقش علما و دانشمندان در این عرصه ارزنده و بی بدیل است و می بایست تلاش کنند که مردم با مفاهیم دینی آشنا شوند. همانطور که امام رضا(ع) فرمودند اگر مردم زیبایی های کلام ما را بدانند، دنبال ما حرکت می کنند و جامعه را بر اساس آموزه های ما شکل خواهند داد و تمدنی به نام ما بر پا خواهند کرد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به اینکه با هجرت علی بن موسی الرضا(ع) از مدینه به مرو، تمدن رضوی در پرتو تمدن نبوی شکل گرفت و در بسیاری زوایای فکری، فرهنگی، اخلاقی، معنوی و اجتماعی در منطقه نقش آفرین بود، گفت: هیچ زمانی در تاریخ اسلام زمینه ای برای تبیین معارف دینی، تفسیر و حدیث برای هیچکدام از پیشوایان ما پیش نیامد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه امروز انقلاب اسلامی در پرتو این مدنیت شکل گرفت و مقاومت در مقابل الحاد، استکبار و تحجر در افغانستان شکل گرفت و علما و بزرگان آن سربلند هستند زیرا هم مقاومت و هم بصیرت آفرینی کردند، اظهار داشت: امروز وظیفه سنگین تر است و آنچه افغانستان را در برابر الحاد و تفکرات تکفیری، فساد مغرب زمین حفظ کرده، می تواند مدنیتی به نام دین و آموزه های دینی شکل بگیرد و به طور حتم می تواند سعادت مردم را تضمین کند و در برابر هجوم های فکری و اخلاقی حفظ کند.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه گفتگوی بین ادیان از سیره نبوی است، توضیح داد: ایجاد، بقا و گسترش این امر پروسه ای است که به کار عمیق نیاز دارد. به طور مثال امام راحل(ره) از سال 42 تلاش کردند و در سال 57 انقلاب به پیروزی رسید.

وی افزود: در ده سال اول دوره تاسیس، ده سال دوم دوره تثبیت و در ده سال سوم دوره توسعه انقلاب و فرهنگ اسلامی شد و امروز تلاش همه آنهایی که در برابر ما صف آرایی کردند، این است که این تمدن شکل نگیرد، زیرا این تمدن حرف دارد و می تواند زندگی انسانی را رونق ببخشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شاخصه نظام اسلامی برقراری عدالت اجتماعی در همه حوزه ها است، ابراز کرد: این امری است که وقتی به کام مردم شیرین آمد، دست از این تمدن، فکر و اندیشه بر نخواهند داشت و مسئولان باید تلاش کنند که این عدالت در عرصه اجتماعی که یکی از آثار تمدنی است، ملموس شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: در نگاه تمدنی این نظر را داریم که علوم طبیعی، مهندسی و هنری تمدن ساز بسیار مهم است، اما اگر در کنار علوم انسانی تمدن ساز نباشد، اثر بخش نیست.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان اینکه علما و دانشمندان نسبت به علوم انسانی تمدن ساز متکفل اند، اظهار کرد: امروز در برابر هیچ سؤالی بی پاسخ نیستیم و مبتنی بر اجتهاد تمدن ساز هستیم که البته باید کار و تلاش کرد.

وی، سه مسئولیت اساسی برای علما و بزرگان را در ارتباط با تمدن نوین اسلامی بیان کرد و گفت: درس، به روز بودن نسبت به علم و علم افزایی و مجهز شدن به دانش های مورد نیاز که مهمترین آنها فقه و شناخت دین و آموزه های دینی و برخورداری از یک زبان است که بتوان با مردم سخن گفت را نخستین وظیفه دانست که در همین راستا حوزه های علمیه باید نسبت به فقه جواهری از غنای لازم برخوردار باشند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، دومین موضوع را تبلیغ و رساندن پیام دین به مردم است، یادآور شد: علیرغم همه دشمنی ها و برای بی اثر کردن سخنان علما و دانشمندان دین، سخن حق جای خود را باز کرده است و رمز آن نیز خشیت از خداست و حقیقتا می بایست خدا را تاثیرگذار دانست و قدرت ها را هیچ به حساب آورد.

تولیت آستان قدس رضوی، سومین امر را عمل به اجرای دین خواند و اظهار کرد: بیان احکام برای این است که فقه در جامعه اجرایی شود و در نهایت دولتی به نام دین و ارزش های دینی بتواند جامعه را از مواهب و سعادت برای زندگی امروز انسان برخوردار کند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در پایان افزود: شهدای روحانیت و علما در طول تاریخ گواه بر تلاش و خطیر بودن اجرای دین می باشد.

انتهای پیام ۳۱۳/۲۴

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha