شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام و المسلمین فرزانه

حوزه/ دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان با هشدار درباره تورهای نامرئی جناح های سیاسی برای طلاب و روحانیون، گفت: اتصال به توده مردم و احساس، درک و دلسوزی برای آنان از ویژگی های یک روحانی مردمی و موفق است، زیرا اگر از مردم جدا باشیم در اجرای رسالت مان دست خالی می مانیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه  از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر فرزانه، در اختتاميه  نشست هم اندیشی اساتید و ممتحنین مقطع خارج حوزه علمیه خراسان، با اشاره به این تحلیل که اگر روحانیت پرچمدار حرکت انقلاب نبود، به پیروزی نمی رسید و حضور فعال آنان موجب تداوم نهضت شده است، ابراز کرد: دشمن از روز اول پیروزی انقلاب تا هم اکنون به ایجاد فاصله میان روحانیت و انقلاب و کنار زدن آنان از این نهضت، اختلاف افکنی میان روحانیت و نیز ایجاد فاصله بین مردم و روحانیت اقدام کرده است که از دیروز بوده و امروز هست و فردا خواهد بود. 

وی با اشاره به اینکه این سه امر، یک اصل برای دشمن است و نسبت به آن برنامه ریزی می کند، اظهار داشت: در خصومت و نیت دشمن شک نداریم، بلکه در واقع هجوم عالمانه کرده و بیکار ننشسته و دشمنی اش احساسی نیست بلکه همه جا و در هر کاری برای آن نقشه و پشتوانه علمی دارد.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: مردم و روحانیت باید نسبت به این سه امر توجه کنند و بدانیم که برای حضور در این نهضت و حراست از حرکت انقلاب، چه چیزی لازم داریم و آفت های آن چیست؟

حجت الاسلام و المسلمین فرزانه با تاکید بر اینکه دشمن از گذشته قوی تر نشده، بلکه ضعیف تر شده در حالی که انقلاب اسلامی قوی تر شده، گفت: آنان از گذشته هر کاری کرده اند به نتیجه نرسیده و امروز نیز جرأت حمله ندارند و سوریه، عراق، لبنان و افغانستان از دستشان رفته است و یمن نيز از دستش خواهد رفت.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی به لحاظ سیاسی، نظامی و تاثیرگذاری فرهنگی در عین خصومت ها باقی مانده و در حال رشد است و این امر قابل انکار نیست، اضافه کرد: دشمن، مقدار قدرت نظامی ایران را نمی شناسد و فقط می داند هر جا وارد می شود، ضربه می خورد و هر جایی را که ایران بخواهد به راحتی دسترسی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین فرزانه با اشاره به خطبه 35 نهج البلاغه درباره رفتار دشمن در صورت تسلط بر یک ملت، اظهار کرد: حضرت امیرمومنان(ع) در این بیان می فرمایند: قبل از اینکه به دشمن مجال حمله بدهیم با شمشیر «مشرفیه» -که مشهورترین و بهترین سلاح زمان بوده- به مصاف دشمن می رویم؛ این امر به این معنی است که انسان نباید به دشمن مجال دهد.

وی با بیان اینکه برای پیشتازی، تاثیرگذاری، حفظ و تحویل نهضت به نسل های آینده توسط روحانیت به چند امر نیاز است، گفت: علم نخستین مطلب است؛ یعنی هر دانشی که برای رسالت روحانی ما مفید است باید داشت زیرا می تواند در این زمینه یاری رسان باشد.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه با بیان اینکه دومین امری که برای حوزویان ضرورت دارد، توجه به مسائل معیشتی است، سومین نکته را شجاعت و ایستادگی در برابر دشمن دانست و گفت: اتصال به توده مردم و احساس و درک و دلسوزی برای آنان از ویژگی های یک روحانی است زیرا اگر از مردم جدا باشیم در اجرای رسالت مان دست خالی می مانیم.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه به دشمنان مردم از جمله با کسانی که هدفشان در دنیا جمع کردن، انبوه سازی و ذخیره کردن اموال است نباید نزدیک شد، این امر چهارم را از دیگر اموری دانست که روحانیت نسبت به آن می بایست متوجه باشند.

وی، بصیرت را پنجمین امر مدنظر دانست و خاطر نشان کرد: معرفت دینی نیز ششمین امر لازم است که به معنای سیاست ما عین دیانت و دیانت ما عین سیاست ما می باشد و باید بدانیم اسلام ناب و مکتب تشیع سیاسی است.

حجت الاسلام و المسلمین فرزانه، حفظ استقلال یک روحانی و جذب جناح های سیاسی نشدن را از نتایج معرفت دینی دانست و توضیح داد: جناح ها در جامعه مانند تورهای نامرئی هستند، ولی باید بدانیم که یک طلبه مستقل است و در هر جایی که فعالیت دارد باید به عنوان یک چهره روحانی ظاهر شود و مراقب باشد که به اصطلاح آنان «حرف را به دهانش ندهند.»

وی با بیان اینکه پر جاذبه ترین روحانی کسی است که در شکل خودش ظاهر شود، تاکید کرد: قاتل یک طلبه این است که به جناح های سیاسی و تورهای نامرئی آنان نزدیک شود.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: طلبه باید طلبه بماند و اساتید نیز مراقب طلاب جوان باشند تا شکار تورهای نامرئی جناح های سیاسی نشوند.

وی همچنین با اشاره به رفتاری که با شهید بهشتی کردند، گفت: در اوایل انقلاب بنی صدر این جذب را انجام می داد و نسبت به بهشتی که به تعبیر امام راحل(ره) یک ملت بود و اراده، عقل، قدرت و شجاعت یک ملت را داشت، اختلاف عظیمی درست کردند.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha