پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
خانم دکتر علم الهدی

حوزه/ مدير هيئت انديشه ورز خانواده، تعليم و تربيت و سبك زندگي حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه فرهنگ غرب بر فردیت و ذات گرا بودن توجه دارد و نگاه بسته و راکدی را ایجاد می کند، گفت: در مقابل آن، مفهوم زوجیت در قرآن کریم، پیوند و نیاز به یکدیگر و معنا یافتن را در اندیشه های اسلامی مشخص می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، دکتر جمیله علم الهدی، در سومین جلسه از سلسله نشست‌های علمی پژوهشی «زن و خانواده» با موضوع «چالش های فرزندپروری»، در محل بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی، با بررسی موضوعی دیدگاه‌های جنسیتی با بیان اینکه دیدگاه های جنسیتی بعد از انقلاب صنعتی از غرب بروز پیدا کرده است، گفت: با توجه به اینکه این موضوع در همه مباحث تعلیم و تربیتی و همه شاخه های روانشناختی مورد بحث است اما هیچ نظریه ثبت شده ای در این خصوص وجود ندارد.

دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی، با اشاره به این که آیات قرآن نیز به موضوع جنسیتی نپرداخته است، افزود: گرچه موضوع رجال و نساء و اسامی و ضمایر مونث و مذکر در آیات قرآن مشاهده می شود، اما موضوع جنسیتی در قرآن ذکر نشده است.

مدير هيئت انديشه ورز خانواده، تعليم و تربيت و سبك زندگي حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه در قرآن به مفهوم کلیدی زوجیت توجه شده، ادامه داد: با توجه به برنامه ریزی در خصوص جنسیت و بزرگ کردن این موضوع توسط غرب، در قرآن کریم زوجیت مطرح می شود که یک مبنای وجودشناسی(کل شی‌ء) است.

وی تشریح کرد: قرآن کریم همه روابط را به صورت مکمل بیان می کند و هر رابطه زوجی را در روابط اجتماعی قابل تعریف می داند.

علم الهدی با بیان اینکه فرهنگ غرب بر فردیت و ذات گرا بودن توجه دارد و نگاه بسته و راکدی را ایجاد می کند، گفت: در مقابل این فرهنگ، مفهوم زوجیت در قرآن کریم، پیوند و نیاز به یکدیگر و معنا یافتن را در اندیشه های اسلامی مشخص می کند.

وی با اشاره به اینکه جهان توحیدی، جهانی یکپارچه و یکتا است که یک خالق و پروردگار دارد و بدون پیوندها تحقق نمی یابد، در ادامه تصریح کرد: ارتباط، تعیین کننده شخصیت دو فرد است و در واقع رابطه در شکل گیری و هویت افراد تاثیرگذار است و افراد با رابطه‌ها معنا پیدا می کنند.

دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی، زوجیت را مبنایی برای ارتباط مطرح کرد و با اشاره به «وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها» در قرآن کریم، گفت: زوجیت اصل و مبنای آفرینش است وگرنه همه همانند خلقت حضرت آدم(ع) از خاک خلق می شدیم.

علم الهدی در ادامه روابط خانوادگی را از بعد رابطه ها مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: دلبستگی در دیدگاه اسلام، یک میدان مغناطیسی است که همه را درگیر کرده و پیوندهای قلبی را عمیق تر از رابطه های عاطفی که روح ها را به هم گره می زند، معرفی می کند.

وی با اشاره به سخنی از علامه طباطبایی(ره) «ما رها نیستیم»، تاکید کرد: آنچه که قرآن می گوید عین واقعیت است و مبنایی جهانگیر دارد و نمی توان آن را فقط به مراسمات و آئین های مذهبی دین اسلام بسط داد.

مدير هيئت انديشه ورز خانواده، تعليم و تربيت و سبك زندگي حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه در تربیت غربی، فعال و استقلال اقتصادی اهمیت دارد و تمام مبنای تربیتی بر آن استوار است، گفت: کودکان در غرب از همان ابتدا برای مستقل شدن در روابط اجتماعی و زندگی تربیت می شوند، حال آن که در اندیشه های دینی ما، فردیت معنا ندارد و زوجیت مبنای اصولی همه ارتباطات است.

وی اظهار کرد: استقلال شخصی در اندیشه های اسلامی، گام نخست است و برای ارتقاء شخصیت وجودی، باید دست دیگری را گرفت و با خود همراه کرد.

علم الهدی، خودپسندی و خودخواهی را به عنوان مشکل اساسی جامعه امروز برشمرد و تشریح کرد: امروزه، برخی از بنیان خانواده ها با توجه به تهاجم فرهنگی موجود، دچار فروکاست اخلاقی شده اند که با دانش اسلامی و صبر و فداکاری در برابر یکدیگر، می توان آن را رفع کرد.

وی با تاکید براینکه تربیت کار اصلی خانواده است، در پایان گفت: آموزش و پرورش و دیگر نهادهای آموزشی صرفاً برای تربیت به وجود نیامده اند و برای نتیجه گیری مثبت از تربیت، خانواده باید نقش اساسی و محوری را ایفا کند.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha