پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دکتر محمد سعید رضازاده

حوزه / محمد سعید رضازاده گفت: پایگاه های حوزویان باید تقویت شود، یکی از عوامل تقویت حوزویان در داخل افغانستان زمینه تربیت طلابی است که اعتقاد به اسلام ناب، فکر انقلابی، تفکر انقلابی، دارند باید آماده بشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در روز جمعه اول تیرماه 1397 در شهر هرات، حجت الاسلام و المسلمین جعفر توکلی پس از نماز مغرب و عشا در مسیر منزل خود هدف تیراندازی افراد مسلح ناشناس قرارگرفت و به شهادت رسید. حجت الاسلام و المسلمین جعفر توکلی از اساتید حوزه و نماینده آیت الله حکیم در استان هرات بود.

مقامات محلی هرات گفته اند،  دو فرد مسلح موتور سوار پس از تیراندازی به طرف این عالم دینی از محل فرارکرده اند.

در سال 96 نیز در همین شهر  در حادثه انفجار مسجد جوادیه از مساجد شیعه شهر هرات مردم و جمعی از علمای شناخته شده و مطرح هرات به شهادت رسیدند و این جنایت ها در حالی رخ می دهد که بیش از 40 درصد جمعیت هرات را شیعیان تشکیل می دهند.

با توجه  به حوادث اخیر، به شهادت رساندن علمای مطرح و انقلابی در افغانستان به خصوص هرات و انفجار و تخریب مساجد شیعه در این کشور ، خبرنگار حوزه  به سراغ دکتر محمد سعید رضازاده، رئیس موسسه آموزش عالی اشراق هرات افغانستان رفت که خود بیش از سی سال سابقه تبلیغ علوم دینی در ایران و افغانستان را در کارنامه کاری خود دارد.

رضازاده در سخنان خود به بیان موضع امروز علمای شیعه افغانستان و علمای افغانستانی ساکن ایران درباره جنایت های اخیر علیه مبلغان علوم دینی در افغانستان پرداخت.

متن گفتگو بدین شرح است:

 

*موضع علمای شیعه و اهل سنت افغانستان درباره جنایت های اخیر چیست ؟

 در هرات یک شورای علمای حوزوی داریم و یک حوزه علمیه که مربوط به حوزه علمیه شیعه است و یک شورای عالی علمای حوزه علمیه در جنوب  غرب که متشکل از علمای شیعه و سنی است و همه این علما از ابتدای امر، جنایات صورت گرفته را محکوم کردند و این محکومیت تا الان هم ادامه دارد.

حمایت از علما در مقابله با تروریست ها در جنوب کشور ، هرات ،کابل و سایر ولایت ها یک موضع جدی و قاطع است و این جای تحسین و قدردانی دارد به گونه ای که نه تنها از سوی علمای هرات، بلکه شورای علمای شیعه کابل، شورای اخوت هرات و همچنین شورای اخوت مناطقی که مطلع شدند ، هر کدام جداگانه این جنایت را  محکوم کردند.

شورای علمای  شیعه و اهل سنت، در حوزه جنوب غرب ، و شورای اخوت در این راستا فعال بودند و همه این جنایات که توسط تکفیری ها اتفاق افتاده است را محکوم کردند  و این خود نمایانگر وحدت دیدگاه تقریبی در مقابل تکفیری ها است.

 

حضور شخصیت های حوزوی افغانستانی در هرات خالی است

حضور علمای ربانی معتقد به اسلام ناب محمدی، که واقعا درس خوانده باشند در افغانستان یکی از کمبودهای افغانستان است و ما لازم  می دانیم کسانی که در کشورهای  اسلامی مشغول به تحصیل هستند و جایگاهی در علم و تهذیب دارند امروز در افغانستان حضور پیدا کنند، زیرا جای آنها امروز در افغانستان بسیار خالی است.

پایگاه های حوزویان هم باید در افغانستان تقویت شود و در این راستا یکی از عوامل تقویت حوزویان در داخل افغانستان، تربیت طلابی است که اعتقاد به اسلام ناب و تفکر انقلابی داشته باشند.

آگاهی بخشی، بصیرت افزایی در مباحث سیاسی در کنار دروس حوزوی، حضور موثر و گسترده علما در میان مردم، از آسیب پذیری مردم افغانستان به خصوص شیعیان در مقابل دشمنان اسلام ناب محمدی جلوگیری می کند.

 

 *هدف دشمنان  اسلام در افغانستان از کشتار مردم و علما در مساجد ، تخریب مساجد در هرات، کابل و سایر ولایت ها در افغانستان چیست ؟

این جای بحث گسترده ای دارد، در سطح منطقه همان طور که شاهد هستیم ، ائتلاف عبری، عربی و آمریکایی هر سه در عرصه یمن، سوریه، لبنان و برخی از کشورهای اسلامی دیگر فعال هستند و به همراه یکدیگر در راستای سیاست های آمریکایی صهیونیستی حرکت می کنند.

ناامنی های داخل افغانستان و حضور طالبان و داعش در این کشور نیز در راستای سیاست های غرب است و ما شاهد هستیم آنها با استفاده از این عوامل می خواهند در افغانستان جنگ ولایتی آغاز کنند.

هدف دیگر آمریکا نیز از تقویت این نیروهای تروریست در افغانستان این است که از آنها به عنوان یک عامل ایذائی علیه چین و روسیه استفاده کند.

امروز کشتاری که در افغانستان صورت می گیرد، در راستای همین سیاست ها است، تا آمریکا و هم پیمانانش بتوانند به اهداف شوم خود برسند و به همین خاطر این ناامنی ها و کشتارها در افغانستان بیشتر شده است واین کشتاری که امروز در مساجد اتفاق می افتد در راستای همین سیاست است.

قطعا اگر  خارجی ها نیز بخواهند مثل آمریکا حضور مداوم در منطقه داشته باشد ، حضورشان در راستای سیاست ترویج ناامنی است و قطعا عوامل ایجاد این ناامنی همان طالبان و داعش هستند و اخیرا نیز شیاطین استکباری در تازه ترین توطئه خود در افغانستان اصطلاحاتی مانند طالبان خوب طالبان بد، داعش خوب و داعش بد را بر سر زبان ها انداخته اند که این نیز از همان مغالطه هایی است که دشمنان برای باقی ماندن نیروهای خود در افغانستان انجام می دهند.

 

* ردپای صهیونیست ها در افغانستان

در گذشته صدام در عراق علما و اساتید دانشگاهی زیادی را به قتل رساند و در ایران نیز کسانی که منش ضد صهیونیستی داشتند از میان اساتید و دانشمندان هسته ای یکی پس از دیگری ترور شدند.

امروز نیز در افغانستان اگر کسی رفتار و منش ضدصهیونیستی داشته باشد که در خط مقدم این قضیه علما و روشنفکران هستند، مورد تهاجم تروریست ها و گروه های تکفیری قرار می گیرد که این گروه های تندرو اسلام ستیز خود از شاگردان صهیونیسم هستند.

باید گفت که سرمایه گذاری غربی ها در افغانستان در عرصه رسانه های تصویری و نوشتاری بسیار موثر بوده است به طوری که زندگی مردم در جامعه افغانستان را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است .

اما در مقابل این حملات رسانه ای غربی ها باید گفت حضور روحانیت به خصوص علمای انقلابی معتقد به اسلام ناب در سراسرکشور افغانستان بسیار کم است.

یکی از نگرانی های ما این است که برخی از طلابی که در ایران تحصیل کرده اند، هنوز آن روحیه انقلابی و اعتقاد به اسلام ناب و ولایی را به گونه ای ندارند که بتوانند در افغانستان حضور داشته باشند و اگر هم باشند تعداد آنها بسیار کم است.

اما این را نیز نباید نادیده گرفت که در زمینه تبلیغ منبری و چهره به چهره با محتوای مکتب اهل بیت آن چیزی که انجام شده و مخصوصا با علوم روز همراه بوده؛ در حد خودش بسیار موثر بوده است و نمی توانیم این اثر را نادیده بگیریم، اما با تمام اینها هنوز نیازمند فعالیت بیشتری هستیم.

به هر حال مردم ما بسیار توانمند هستند و همان چیزی که امام (ره) در آغاز حرکت انقلاب اسلامی به مردم ایران القا کردند که "ما می توانیم " این ما می توانیم را ما نیز باید به مردم افغانستان القا بکنیم که این خود نوعی مقابله با شمن است.

 

* خلاء حضور روحانیت در کل افغانستان مشهود است

در کل شهرهای افغانستان  خلأ های زیادی از حضور روحانیت در افغانستان شاهد هستیم به گونه ای که می توان گفت هویت شیعه در افغانستان پنهان است و اگر روزی بخواهیم پژوهشی پیرامون امام زادگان در ولایت های افغانستان انجام دهیم، به این نتیجه می رسیم که هویت شیعه که در گذشته آن منطقه وجود داشته است، امروز در همان منطقه کمرنگ شده است یا دیگر وجود ندارد.

نسبت به عملکرد حوزه های علمیه در افغانستان در عرصه بین الملل هم اگر این هویت و ارزش ها معرفی شود، قطعا بصیرت افزایی می شود و برای حوزویان نیز افتخاری است.

من خیلی لازم می دانم رسانه های حوزوی،حوزه علمیه قم و کسانی که معتقد هستند در این راستا قدم بردارند و این را هم در نظر داشته باشند که عمده ترین راه صدور انقلاب طلابی هستند که در ایران درس خوانده اند و امروز مایه افتخار مردم افغانستان هستند و این پیوند و ارتباط باید حفظ شود .

ارتباط و معرفی افراد ، انعکاس فعالیت های حوزویان افغانستان در حوزه علمیه مشهد نیز می تواند نقش موثری داشته باشد و امروز هر چه را در حوزه همکاری بین حوزه علمیه ایران و افغانستان باشد، به فال نیک گرفته و استقبال می کنیم.

گفتگو:‌ زهرا حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha