پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حوزه علمیه امام حسن مجتبی(ع) لواسان

حوزه/ حوزه علمیه امام حسن مجتبی(علیه السلام) در شمال پایتخت ایران از معدود مدارسی است که با معماری زیبا و با امکانات به روز علمی و پژوهشی ساخته شده و شخصیت های برجسته ای از جمله مرحوم عسگر اولادی و دیگر خیّرین و خدمتگزاران مکتب اهل بیت(علیهم السلام) در ساخت آن مشارکت داشته اند ...

خبرگزاری «حوزه» – تهران/ مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(علیه السلام) در شمال پایتخت ایران از معدود مدارسی است که با معماری زیبا و با امکانات به روز علمی و پژوهشی ساخته شده است.

کلنگ مدرسه امام حسن مجتبی(ع) در سال 1365 توسط مرحوم آیت الله مهدوی کنی و حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری در زمینی که حاج رضا کیانی وقف کرده بود، به زمین زده شد و شخصیت های برجسته ای از جمله مرحوم عسگر اولادی و دیگر خیرین و خدمتگزاران مکتب اهل بیت(علیهم السلام) در ساخت آن مشارکت داشتند.

این مدرسه علمیه در سال 1372 به صورت رسمی افتتاح و زیر نظر مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور قرار گرفت.

گفتگوی خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با حجت الاسلام محمد حسین معزی، مدیر مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) لواسان تهران را در ادامه می خوانید:

 

* به عنوان سؤال نخست لطفا خودتان را معرفی نموده و اجمالا نحوه ورود به طلبگی و سابقه حضور خود در تحصیل و تدریس را بیان فرمائید.

بنده از سال 73 وارد حوزه علمیه شدم، سال اول حوزه را در مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی مشغول به تحصیل شدم سپس برای ادامه دروس حوزوی به قم رفتم و تا سال 89 آنجا بودم، و از سال 89 که به تهران بازگشتم و در حوزه علمیه تهران مشغول به تدریس بودم تا اینکه از طرف حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری دعوت به همکاری شدم.

درباره نحوه ورودم به حوزه، باید بگویم از آنجا که حال و هوای طلبگی از قدیم بر خانواده ما حکم فرما بود، بدین جهت از همان دوران کودکی در حس و حال طلبگی بزرگ شدیم و انگیزه اصلی ما از ورود به حوزه نشر معارف اهل بیت(علیهم السلام) و حفظ میراث علمی و ادامه سیره بزرگان حوزه بوده است و امیدوارم بتوانم در این مسیر موفق عمل کنم.

در هر حال مشوق اصلی بنده برای ورود به حوزه محیط تربیتی خانواده ام بود و افتخار می کنم که اولین سال تحصیل در حوزه علمیه و اولین روز طلبگی ام را در مکتب آیت الله محتهدی شروع کردم و الحمدلله در این مسیر ماندگار شدم.

همزمان با تحصیل در حوزه آیت الله مجتهدی(ره)، مباحث خوانده شده با استاد را برای دیگر طلبه ها تدریس می کردم و همین روند در حوزه علمیه قم نیز ادامه داشت، ولی تدریس رسمی بنده از حوزه علمیه قم شروع شد و تا الان نیز ادامه دارد و در سطوح مختلف حوزه مشغول به تدریس هستیم.                    

 

* چه اساتیدی در شکل گیری هویت طلبگی و روحانیت شما نقش داشتند؟

بزرگترین استاد طلبگی بنده، پدرم بودند که از نسل عالمان و خادمان دین بودند و چون پدر بنده از اولین شاگردان آیت الله مجتهدی(ره) بودند ما هم به تبعیت از پدر در این مسیر قرار گرفتیم.

همچنین بسیار تحت تاثیر مباحث اخلاقی و اعتقادی حضرت آیت الله آقا مجتبی تهرانی(ره) و مباحث تفسیری آیت الله ضیاء آبادی قرار گرفتم و در قم نیز محضر برخی دیگر از علما را درک نموده و از مباحث علمی ایشان بهرمند شدیم.

 

 

 

* از چه زمانی مدیر مدرسه امام حسن مجتبی(ع) لواسان شدید و در تحقق منویات بانیان این بنا، چه اقداماتی انجام داده اید؟

 همانطور که می دانید اولین کارهای عمرانی حوزه علمیه لواسان سال 65 شروع شد، سال 68 افتتاح شد و در سال 72 رسمی حوزه علمیه تهران شد و بنده نیز از آبان ماه 92 به دعوت حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری تولیت محترم حوزه، به عنوان مدیر حوزه علمیه امام حسن مجتبی(ع) لواسان مشغول به خدمت در این حوزه شدم.

همواره سعی کردیم بر مبنای نگاه مدبرانه مقام معظم رهبری یعنی تحصیل، تهذیب، ورزش، در جهت رشد علمی، تهذیبی، اخلاقی و نشاط روحی طلاب برنامه ریزی کرده و اهداف متعالی حوزه را تحقق بخشیم.

الحمدلله این مدرسه امکانات رفاهی خوبی دارد و طلاب عزیزی که قصد تحصیل علوم دینی را دارند می توانند از تجهیزات و فناوری به روز مدرسه اعم از کتابخانه، سایت، امکانات ورزشی، امکانات پژوهشی و دیگر امکانات آن استفاده کنند، خلاصه آنکه امکانات موجود در اینجا همگی در خدمت طلاب است و امیدوارم از این شرایط بهترین استفاده را داشته باشند.

مثلا یکی از امتیازات این مدرسه، وجود کتابخانه ای با ظرفیت 100 هزار جلد کتاب است و در حال حاضر نیز حدود 35 هزار جلد کتاب در مخزن کتابخانه موجود است که زیرساختی مناسب برای حرکت مدرسه به سمت تخصصی شدن محسوب می شود.

از دیگر خدمات مهم مدرسه علمیه؛ احداث مسجد جامع امام حسن مجتبی(ع) لواسان با زیر بنای بیش از 3000 متر مربع می باشد. واقف زمین مسجد همان واقف زمین حوزه علمیه بود. ساخت مسجد از حدود سه سال پیش آغاز شد و در هفتم تیرماه سال جاری همزمان با سالگرد شهادت آیت الله مظلوم بهشتی(ره) افتتاح شد.

این مسجد امکانات بسیار خوبی دارد و همه طلاب و عموم مردم شهر لواسان می توانند از خدمات این مسجد استفاده کنند و ما امیدواریم این مسجد فعال ترین پایگاه فرهنگی در لواسان بوده و نقش اثرگزاری در هدایت دینی و معنوی مردم داشته باشد.

 

 

* نحوه اشراف حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری بر امور مدرسه چگونه است؟

حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری هر روز در مدرسه حضور دارند، مجموعه کادر آموزشی و اجرائی مدرسه هر هفته جلسه هماهنگی با ایشان دارند و حاج آقا ناطق نوری از نزدیک در جریان برنامه های علمی، تحصیلی، تهذیبی و دیگر مسائل مدرسه قرار دارند و توصیه ها و نظرات خود را در مورد همه برنامه ها به مسئولین حوزه بیان می کنند.

الحمدلله با حمایت های معنوی ایشان بسیاری از برنامه های حوزه با جدیت پیگیری و اجراء می شود. تاکید ایشان هم تربیت طلابی با اخلاق، مومن و انقلابی است و آیت الله محتهدی را الگوی نمونه ای برای تربیت طلبه تراز می داند.

 

 

* جنابعالی وضع فعلی آموزش و پژوهش را در حوزه، چگونه می بینید؟

هم اکنون وضعیت علمی و آموزشی حوزه های علمیه در سطح مطلوب قرار دارد و افقی که برای یک طلبه پایه اول ایجاد شده است، افقی روشن و امیدوارکننده است زیرا هم اکنون وقتی طلبه وارد حوزه می شود از همان روز اول طلبگی می داند که در این نظام آموزشی می تواند یک آینده مطمئن و هدفداری را برای خود ترسیم کند در حالی که در حوزه قدیم چنین امکاناتی وجود نداشت. منتهی آفتی که گریبان گیر طلبه های امروز حوزه شده است و این آفت در حوزه قدیم نبود، آفت مدرک گرایی است و باعث می شود کمیّت بر کیفیت غلبه پیدا کند و این در بلند مدت آسیب های علمی زیادی به طلاب وارد می کند.

مثلا در نظام آموزشی فعلی مقدار محدوده ای که برای امتحان طلاب معین شده است، چنانچه طلبه ای این محدوده را به خوبی درس نخوانده باشد بالاخره مجبور است برای ورود به پایه بعد، این متن را که محتوای آن را هم فهم نکرده است، شب امتحان با جزوه و طرق دیگر بخواند و با کسب نمره حداقلی این درس را تمام کند که در اغلب موارد بعد از امتحان، دیگر برای فهم کامل آن درس رجوع نمی شود، در حالی که در مکتب قدیم این طور نبود و خود متن کتاب تا انتها تدریس و مباحثه می شد. مثلا خود ما کتاب استصحاب رسائل را به طور کامل و به مدت سه سال خدمت استاد آیت الله رسول موسوی طهرانی تحصیل کردیم.

 در مکتب حوزه تحصیل علم انتها ندارد و تمام شدنی نیست، لذا ما باید به سمتی حرکت کنیم که این نگاه را دوباره زنده کنیم که محتوا و بن مایه طلبگی روز به روز آموختن و آموزش دادن است.

 

 

* به نظر شما عوامل موفقیت طلاب جوان در چیست؟

به نظر بنده؛ یک روحانی برای اینکه بتواند در جامعه اثرگزار باشد و بتواند به نیازهای جامعه پاسخ دهد باید خطابه را خوب بلد باشد، باید یک مدرس، محقق و مبلغ خوب باشد. اما یک طلبه به عنوان یک محقق و پژوهشگر در مباحث دینی باید منبع شناس باشد، رجوع به منابع داشته باشد، گردآوری و فراوری مطلب، خلاصه نویسی و تنقیح مطلب را خوب بلد باشد و وارد کارهای قوی علمی، نظریه پردازی و تألیف شود و ما در حوزه علمیه امام حسن مجتبی(ع) به مباحث علمی و پژوهشی بسیار اهمیت می دهیم و آن را در رشد علمی طلاب بسیار مؤثر می دانیم.

در اینجا لازم می دانم خطاب به طلاب عزیز به سه نکته اشاره کنم. اول اینکه؛ طلبه باید واقع نگر باشد، و با توجه به اندازه توان خود وارد کارزار علمی شود و به جای زیاد کردن بار مسئولیت خود، توان مادی و معنوی خود را افزایش دهد. توان مادی یعنی توان روح و جسم و توان معنوی یعنی تقوا و خدا را در همه حال ناظر بر اعمال خود دیدن است.

دوم این که؛ طلبه باید با همه وجود دروس حوزه را بخواند و خوب فهم کند و به جهت آموزشی و علمی همواره به روز باشد.

و سوم؛ طلبه باید نشاط جسمی و روحی داشته باشد. طلبه ای که رنجور و خسته و بی حال باشد در هیچ یک از اهداف طلبگی موفق نخواهد بود، و همان سه اصلی که مقام معظم رهبری فرمودند تحصیل، تهذیب، ورزش یعنی آموزش، اخلاق و نشاط جسمی باید در یک طلبه جمع باشد.

* خواسته شما از طلاب؟

قدر جوانی خود را بدانند و در همین دوران جوانی که از نشاط روحی و جسمی برخوردار هستند نهایت بهره وری علمی را داشته باشند و به دو فریضه مهم یعنی علم و تقوا اهمیت دهند و فرافکنی از مسئولیت را از خود دور کنند.

 

 

 

* ارزیابی شما از فعالیت های خبرگزاری رسمی حوزه در انعکاس اخبار مدارس علمیه چیست؟

خبرگزاری حوزه یک اصالت و هویت حوزوی دارد، و نیاز مهم حوزه است. و این همه زحمات و خدماتی که در حوزه علمیه انجام می شود، خبرگزاری حوزه می تواند نمایه ی این زحمات به جامعه باشد.

بنا بر این در شرایط فعلی که دشمنان اسلام و انقلاب به شدت در حال هجمه به حوزه های علمیه هستند، کار رسانه ای در خبرگزاری حوزه یک نیاز و ضرورت است و بنده این رسانه را یک رخداد مبارک و میمون می دانم و امیدوارم میراث ماندگاری برای حوزه علمیه باشد.

گفتگو: مهدی زارعی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha