سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام حکمت حکیمی فر

​حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار در یادداشتی آورده است: «تعامل صادقانه مسئولان با مردم» یكى از كلیدهاى عبور از چالش‏ها و پیشگیرى از بحران در شرایط كنونى است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، ججت الاسلام حکمت حکیمی فر، مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان بیجار در یادداشتی درباره عبور از چالش های اقتصادی در کشور، آورده است: براى عبور كشور از چالش ‏هاى اقتصادى باید چندین مورد مهم و کلیدی را در نظر گرفت:

1- سرعت، دقت و صحت تصمیمات

همانند یك صحنه دفاع نظامى كه صحت، سرعت و دقت یك تصمیم مى ‏تواند در سرنوشت آوردگاه تعیین‏ كننده باشد، در شرایط كنونى نیز لازم است تا حداكثر ممكن به تصمیم درست، به‏ موقع و دقیق (به ‏لحاظ عملیاتى) برسیم.

در شرایط كنونى دیگر نمى ‏توان همچون شرایط عادى و مقتضیات و احیاناً مسامحات آن عمل نمود؛ جاى آزمون ‏و خطا و یا تكرار راه‏هاى رفته و به نتیجه نرسیده گذشته نیست؛ نمى‏ توان به تجارب گذشته ‏بى‏ توجه بود. از سویى متولیان امر نیز باید به‏ خوبى تأثیرات و پیامدهاى تصمیم خود را درك كرده و مسؤولیت آن‏ را عندالزوم بپذیرند. براى نمونه اگر در شرایط خاص كنونى باید مسامحه در برابر خطاهاى زیان‏ بار به حداقل ممكن رسیده و این به اطلاع همه مجریان و مدیران برسد.

۲- مقابله با فشارهاى روانى دشمن

فراموش نكنیم كه نقطه آماج تهاجم دشمن، ملت ایران بوده و فشارهاى روانى و اقتصادى دشمن بیشتر بر گُرده ملت سنگینى مى‏ كند. ازاین‏رو یكى از اساسى‏ ترین نقاط هدف جبهه خودى در این دفاع هوشمندانه، سبك‏تر فشارهایى گوناگونى كه باعث رنج و تألم ملت مى ‏شود و نیز كاهش محسوس زمینه‏ هاى ناراضى‏ سازى مردم است. البته ناگفته پیداست كه یكى از اولویت‏هاى اصلى اعمال نكردن فشار بیشتر بر مردم بر اثر تصمیمات غلط و چالش افزا است.

۳- همدلى مسئولان با مردم

«همدلى مسئولان با مردم» در شرایط كنونى بر كاهش تألمات و رنج‏ هاى ملت، به ‏ویژه محرومین و مستضعفین مؤثر است. اگر مردم و به ‏ویژه كمتر برخوردارها به ‏معناى واقعى كلمه حس كنند كه مسئولان درد و رنج‏هاى آنان درك نموده و حتى آن‏را تا حدى مستقیماً لمس مى ‏كنند، تحمل این رنج‏ ها و مشكلات سهل‏ تر مى‏ گردد. چه ایرادى دارد كه مسئولان در این شرایط ویژه اقتصادى بخشى از ریخت‏ و پاش‏ هاى حوزه مدیریتى خود را حذف و درآمد ناشى از آن‏را به كارگرهاى بیكارشده اختصاص دهند و یا شخص مدیران حتى در زندگى شخصى‏ شان با صرفه‏ جویى از بخشى از حقوق دریافتى خود را به نفع محرومین چشم‏ پوشى كنند؟

۴- تعامل صادقانه مسئولان با مردم

«تعامل صادقانه مسئولان با مردم» یكى از كلیدهاى عبور از چالش ‏ها و پیشگیرى از بحران در شرایط كنونى است. یكى از نقاط مخرب در وضعیت كنونى، تجربه تلخ وعده‏ هاى ‏بى ‏سرانجامى است كه بعضاً عمرشان به یك سال هم نمى رسد. علاوه بر آن بازار جنگ‏ روانى و شایعات زمانى داغ مى‏ شود كه در رسانه‏ ها و تریبون‏ هاى رسمى كشور اطلاع‏ رسانى به حداقل مى‏ رسد و عرصه براى رسانه ‏هاى بیگانه و كانون‏ هاى شایعه‏ پراكن باز می‏ گردد.

در این شرایط لازم است مسئولان براى مخاطب (كه همان مردم ایران هستند) احترام گذارده و به ‏جاى انتشار عبارات مبهم و خنثى، اطلاع ‏رسانى هدفمند و آرامش‏ بخش را در دستور كار قرار دهند.

۵- امیدآفرینى و مقابله یأس‏پراكنى

یكى از مهم‏ترین ستون‏ هاى تأثیرگذارى سناریوى دشمن در شرایط كنونى، القاى نامیدى و یأس پراكنى در سطح افكار عمومى است به‏ گونه‏ اى هیچ‏ گونه چشم‏ انداز مثبت و امیدبخشى در مقابل دیدگان مردم نباشد و در مقابل ترس و واهمه نسبت به سرنوشت آتى، مخاطبان را به اقدامات هیجانى و بعضاً مخرب ترغیب كند.

متأسفانه در عمل بخشى از اقدامات برخى از متولیان امر نیز در جهت تحكیم همین سناریو بوده و دانسته و یا نادانسته در حال ناامیدسازى مردم هستند. انكار درد رنج و تألمات مردم، دعوت بلاوجه به صبر بدون ارائه هرگونه نقطه امیدبخش و متكى به اقدامات محسوس و یا به تفریح رفتن در میانه اوضاع نا به سامان اقتصادى با هر نیتى كه انجام ‏شده باشد به كمرنگ شدن هرچه بیشتر

امید به حل مشكلات در آینده در ذهن مردم خواهد انجامید. طبیعتاً هنگامى كه از امیدآفرینى سخن به میان مى‏ آید، مقصود «حرف ‏درمانى» -مشابه آنچه در گذشته شاهدش بودیم- نیست، بلكه حرف‏ درمانى و لفّاظى به ناامیدى و شكاف مردم و مسئولان دامن مى‏ زند.

۶- تحول مدیریتى

باید بپذیریم با مدیریت فرسوده و ناكارآمدى كه در این چند سال بر برخى از حوزه‏هاى اقتصادى حاكم بوده است‏ توان از شرایط كنونى به‏ سلامت عبور كرد.

باید تعارفات و رودربایستى ‏ها را كنار نهاد و درجاهایى تعیین تكلیف ‏هاى اساسى كرد. اگر مدیرانى توان جسمى و روحیه كار كردن در شرایط ویژه كنونى را ندارند و یا تصور مى‏ كنند ایده مركزى شان توسط ترامپ و یا هر فرد دیگرى بربادرفته و اكنون تدبیرى به ذهن مباركشان (!) خطور نمى‏ كند و یا حاضر نیستند از تفریحات، سفرهاى خارج و تجمل‏ گرایى خود به نفع ملت چشم‏ پوشى كنند، باید بلادرنگ منصب‏ هاى مدیریتى را ترك گویند چرا كه اینك كشور نیازمند «مدیریت جهادى» و «مدیران جهادى» است و حتى اگر مصلحت مردم و كشور ایجاب كند شاید لازم باشد ترمیم‏ هاى مدیریتى به نفع منافع ملى در دستور كار قرار گیرد.

• «تعامل صادقانه مسئولان با مردم» یكى از كلیدهاى عبور از چالش ‏ها و پیشگیرى از بحران در شرایط كنونى است. یكى از نقاط مخرب در وضعیت كنونى، تجربه تلخ وعده‏هاى ‏بى ‏سرانجامى است كه بعضاً عمرشان به یك سال هم نمى‏ رسد.

• انكار درد رنج و تألمات مردم، دعوت بلاوجه به صبر بدون ارائه هرگونه نقطه امیدبخش و متكى به اقدامات محسوس و یا به تفریح رفتن در میانه اوضاع نابسامان اقتصادى با هر نیتى كه انجام ‏شده باشد به كمرنگ شدن هرچه بیشتر امید به حل مشكلات در آینده در ذهن مردم خواهد انجامید.

در شرایط كنونى كشور دشمن بیرونى در تلاش است تا از مشكلات داخلى و اقتصادى كشور پلى براى صدمه به نظام اسلامى و ملت ایران بسازد. ضعف ‏هاى داخلى و معضلات اقتصادى و مدیریتى كشور زمینه ‏اى فراهم كرده است كه دشمن از آن طریق براى جداسازى مردم از مسؤولان تلاش مى ‏كند.

هدف اصلى دشمن آن است كه اصلى ‏ترین منبع قدرت مادى جمهورى اسلامى را كه حمایت مردم مومن و پشتیبانى عمومى از حكومت است از میان ببرد. در همین راستا دشمن هم بر تشدید مشكلات اقتصادى كشور متمركز شده است و هم بر فاصله انداختن میان مردم و مسئولان تأكید دارد. از این‏ رو همه‏ مسئولان كشور باید تلاش خود را بر وحدت و انسجام داخلى و حفظ پیوندهاى خود با مردم متمركز سازند.

مسئولان هم در میان خود باید دست از حاشیه‏ سازى و حاشیه پردازى بردارند و به كار مخلصانه و جدى براى مردم روى آورند و هم در سبك زندگى و وضعیت معیشتى خود باید با مردم همراه شوند و با اقتدا به رهبرى نظام اسلامى كه زندگى ساده و مردمى را همواره در پیش گرفته بوده‏ اند، فاصله‏ خود را با مردم از همیشه كمتر كنند.

اگر مسئولان و سیاسیون كشور در شرایط كنونى انسجام داخلى خود و اتحاد و همراهى با مردم را به ‏خوبى حفظ كنند كشور از صدمه دشمن در امان خواهد ماند و از مشكلات كنونى عبور خواهد كرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha