پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دکتر "ایمن نور" رئیس حزب "غد الثورة" در مصر

حوزه/ دکتر "ایمن نور" اندیشمند مصری گفت: آزادی بیان در مصر طی پنج سال گذشته در بدترین حالت خود به سر می برد و بدون شک ملت مصر موضع مثبتی در قبال انقلاب ایران داشته اند و این انقلاب به ما یاری رساند؛ چرا که آن بیانگر تغییر اراده ملت بزرگ ایران بود.

دکتر "ایمن نور" رئیس حزب "غد الثورة" و کاندیدای ریاست جمهوری مصر در گفتگوی اختصاصی با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»،  گفت: لازم است که ارزش ایران، مصر و ترکیه را در منطقه و جهان دانست؛ چراکه این ها، کشور های بزرگ و تأثیرگذاری در منطقه هستند و همکاری میان آن ها بازتاب مثبتی در منطقه دارد و تیره شدن روابط میان آنان هزینه سنگینی در پی دارد، لذا امیدواریم مصر وارد هیچ موضع گیری غیر عاقلانه‌ای نشود و با تشویق کشور هایی که خواهان ورود منطقه به یک جنگ طایفه ای هستند، در این وادی وارد نشود.

متن گفتگو به شرح زیر است:

حوزه: دلایل اصلی اختلاف موجود میان ایران و مصر چیست و آیا امکان پایان این اختلاف وجود دارد؟

موضوع اختلاف سیاسی مصر و ایران، یک موضوع قدیمی است و شاید این اختلاف به زمان آغاز انقلاب ایران باز می گردد و دلایل آن زیاد است. حسنی مبارک عامل افزایش این اختلاف بود آن هم به دلایلی که به گمان من برخی از آن ها سطحی و ظاهری و برخی دیگر مرتبط با منافع است.

سازمان هایی که در دوره های قبل حکومت را در مصر سرنگون کردند، تسویه حساب های مختلفی در منطقه با ایران داشتند و این طبیعی و مشخص است، امّا روابط ملت ها ویژگی های خاصّ خود را دارد؛ ملّت مصر، ملتی بزرگ و دارای تاریخ و تمدن است و همچنین ملّت ایران، ملتی بزرگ است و همکاری میان ملت ها، تکامل اقتصادی و فرهنگی و تاریخی و گفتگو میان تمدن های مختلف باید بالاتر از محاسبات و مسائل سیاسی باشد که ممکن است در طول زمان تغییر کند.

 لازم است که ارزش ایران، مصر و ترکیه را در منطقه و جهان یادآور شویم؛ چراکه این ها کشور های بزرگ و تأثیرگذاری در منطقه هستند و همکاری میان آن ها بازتاب مثبتی در منطقه دارد و تیره شدن روابط میان آنها نیز هزینه سنگینی در پی دارد، لذا امیدواریم که مصر وارد هیچ موضع گیری غیر عاقلانه ای نشود و با تشویق کشور هایی که خواهان ورود منطقه به یک جنگ طایفه ای هستند، در این وادی وارد نشود.

به اعتقاد من، منافع، عقل و مشترکات دینی مانع ورود در این جنگ ها می شود.

 

حوزه: روند انتخاب عبد الفتاح السیسی برای ریاست جمهوری مصر آن هم بدون وجود هیچ‌گونه رقیب را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا این بر وجود دموکراسی در مصر دلالت دارد؟

انتخاباتی که اخیراً در مصر برگزار شد، یک انتخابات حقیقی نبود؛ چراکه انتخابات، رقابت است و آن فضایی است که این رقابت را فراهم می کند. سیسی تمامی کسانی که فکر رقابت با او در انتخابات را داشتند، بازداشت کرد و کسی را آورد که هیچ نقش و ارزشی در رقابت انتخاباتی نداشت. در مصر یک محیط سیاسی که اجازه برگزاری انتخابات آزاد در وقت کنونی را بدهد، وجود ندارد.

هر کس که به نظر عبد الفتاح سیسی رقیبش بود، یا تبعید شد یا بازداشت یا زندانی و ملت معتقد است که روند انتخابات نمایشی بود.

 

حوزه: اوضاع مسلمانان در مصر از نظر آزادی اعتقادی، دیدگاه و بیان چگونه است؟

طی پنج سال گذشته، آزادی بیان در مصر در بدترین حالت خود به سر می برد. امروز ما در ماه ژوئن هستیم یعنی ماهی که در آن کودتای مصر صورت گرفت و بدون شک آنچه اتفاق افتاد، کودتا علیه روند دموکراسی بود که باید از صندوق های انتخابات به نتیجه می رسید، نه از طریق تانک ها و کودتاهای نظامی.

این کودتا تأثیر منفی در پی داشت که در پی آن حق آزادی بیان لغو شد، تظاهرات کنندگان ترور و مخالفین بازداشت شدند. ما در مصر صد ها احکام قضایی داریم که در شرایط غیر عادلانه صادر شده اند و برخی به خاطر بیان دیدگاه خود محکوم به اعدام شدند؛ به همین دلیل من معتقدم که مصر برای آزادی عمومی و در مقدمه آن آزادی بیان، هزینه می دهد.

 

حوزه: موضع ملت مصر در قبال انقلاب اسلامی ایران چیست؟

بدون شک ملت مصر، موضع مثبت نسبت به انقلاب ایران دارند و این انقلاب، به انقلاب ما یاری رساند؛ چرا که انقلاب ایران نشانگر اراده ملت بزرگ ایران بود.

مشخص است که انقلاب های این منطقه از جهان از انقلاب 1919 آغاز شد که از جمله آن ها، انقلاب ایران بود. این انقلاب، منبع الهام بخش انقلاب مصر بود.

 

حوزه: نظر شما در خصوص نقش الازهر در حل مسائل و مشکلات اسلامی چیست؟

الازهر، یک مؤسسه بزرگ در مصر و جهان است. الازهر نقش سیاسی و دینی را پشت سر گذاشته و به نقش فرهنگی و تمدنی رسیده است و همیشه پُل ارتباطی میان فرهنگ ها و افکار مختلف بوده است.

به نظر من، الازهر، نهاد مناسبی برای حل تمامی مشکلات طایفه ای و فکری در این منطقه از جهان است.

 

حوزه: توجه ملت و دولت مصر به مسئله فلسطین را چگونه ارزیابی می کنید؟

ملت مصر همیشه از مسئله فلسطین به عنوان مسئله اصلی حمایت کرده است، امّا نظام کنونی مصر، نظامی است که با رژیم صهیونیستی روابط گسترده دارد.

به اعتقاد من، ملت مصر در برابر این اقدام دولت مصر ساکت نمی نشیند و به مسئله فلسطین پشت نمی کند. دفاع از قدس، دفاع از حق بازگشت به فلسطین و دفاع از حق برپایی حکومت فلسطینی، یک مسئله مهم در فرهنگ مصر است. ملت مصر با عادی سازی روابط با صهیونیست ها مخالف است و مسئله فلسطین را مسئله اصلی خود می داند.

 

حوزه: دستاورد و منافع نظام کنونی مصر از دخالت در "قرارداد قرن" چیست؟

این یک فاجعه بزرگ است و متأسفانه به نظر می رسد که نظام مصری در این قرارداد دست داشته باشد. بر اساس اطلاعات فاش شده، سیسی در دیدار خود با ترامپ تاکید کرده است که بهترین یاور وی در تکمیل و به انجام رساندن "قرارداد قرن" باشد،‌ اما ملت مصر این قرارداد را نخواهد پذیرفت و ما در مصر روند تبادل اراضی در چارچوب هر نوع از انواع سازش را قبول نخواهیم کرد، همچنان که این مسئله در خصوص عربستان سعودی یا غیر آن اتفاق افتاد.

 

حوزه: آیا شرایط کنونی مصر آمادگی شعله ور شدن یک انقلاب جدید بر اساس حقوق ملت مصر یا مسئله فلسطین را دارد؟

به اعتقاد من، انقلاب جدیدی رخ نخواهد داد؛ چرا که انقلاب اول هنوز به انجام نرسیده است و انقلاب ژانویه مصر، موضع جدیدی در قبال السیسی اتخاذ خواهد کرد.

 

گفتگو: محمد فاطمی زاده

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha