پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حسینی خراسانی

حوزه/ نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت تقویت ادبیات در مدارس علمیه، گفت: یکی از نقاط قوت و منحصربه‌فرد حوزه علمیه خراسان، قوت در ادبیات است؛ به‌گونه‌ای که از این نظر در بین حوزه‌های علمیه کشور سرآمد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد حسینی خراسانی، نماینده خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری، روز گذشته در دیدار با طلاب حوزه علمیه خراسان شمالی شرکت‌کننده در طرح دانش‌افزایی و توانمندسازی ادیب، با تسلیت سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)، اظهار کرد: مهم‌ترین سرمایه یک طلبه در هر عصر و روزگاری علم او است، منتها علمی که نافع و کارآمد باشد.

وی افزود: در باب فضیلت علم و علما آیه، حدیث، روایت، داستان و نمونه‌های فراوانی داریم که از علم، ستایش و از عالم تجلیل شده است، اما در تمام این آیات و روایات قید عالم با عمل و نافع وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی تصریح کرد: در روایات داریم که مَثل عالم نسبت به دیگران مَثل ماه شب چهارده و بدر نسبت به دیگر ستارگان است، ولی عالم و علمی که به درد مردم و جامعه بخورد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به دو حدیث از رسول گرامی اسلام و امام محمدباقر(ع)، اظهار کرد: حضرت محمد(ص) می‌فرماید: «عَالِمٌ یُنْتَفَعُ بِعِلْمِهِ خَیْرٌ مِنْ اَلْفَ عَابِد» و امام باقر (ع) هم می‌فرماید: «عَالِمٌ یُنْتَفَعُ بِعِلْمِهِ خَیْرٌ مِنْ سَبْعِیْنَ اَلْفَ عَابِد» یعنی عالمی که مردم از علم او بهره بگیرند از هزار و یا هفتاد هزار عابد بهتر است.

وی خاطرنشان کرد: در واقع همه اهمیت حوزه‌های علمیه که میراث امام صادق(ع) هستند و شکوه و عظمت علما، به این است که به‌دردبخور باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی افزود: عالمی که به درد می‌خورد از هفتاد هزار عابد بهتر است، وگرنه عالمی که گره ای از زندگی مردم باز نکرده، مشکلی از جامعه را برطرف نمی‌کند و خاصیت ندارد؛ ولو آدم خوبی بوده و علم و تقوا داشته باشد اما تنها با خودش باشد، به‌دردبخور نیست.

عضو خبرگان رهبریدر بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت تقویت ادبیات در مدارس علمیه، گفت: غرض از حضور طلاب در حوزه‌ها این است که به‌درستی درس بخوانند و ادبیات خود را تقویت کنند؛ زیرا اگر طلبه و روحانی باهوش و دارای استعداد سرشار باشد، سخنران خوبی باشد و قدرت ابداع و ابتکار هم داشته باشد، اما ادبیات او ضعیف باشد استعداد و نبوغ و خلاقیت علمی وی مجالی برای عرضه نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه اجرای طرح ادیب برای تقویت ادبیات طلاب بسیار خوب و ضروری است، افزود: خوشبختانه یکی از نقاط قوت منحصربه‌فرد حوزه علمیه خراسان، قوت در ادبیات است؛ به‌گونه‌ای که از این نظر در بین حوزه‌های علمیه کشور سرآمد است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha