چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مسجد تاج محل هند

حوزه/ دادگاه عالی هند اعلام کرد که برای محافظت از مکان تاریخی «تاج محل» باید از نماز خواندن غیر ساکنین در مسجد تاج محل جلوگیری شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، دادگاه عالی هند اعلام کرد که برای محافظت از مکان تاریخی تاج محل باید از خواندن نماز غیر از ساکنین در مسجد تاج محل جلوگیری شود.

در این حکم دادگاه گفته است که تاجل محل یکی از عجایب هفتگانه جهان است و اگر این مکان برای نماز عموم مردم آزاد باشد امنیت ن کاهش میابد.

مسجد تاج‌ محل

مسجد تاج محل آرامگاه زیبا و باشکوهی است که در نزدیکی شهر اگرا و در ۲۰۰ کیلومتری جنوب دهلی نو پایتخت هند واقع شده‌است. این بنا به دستور شاه جهان، پنجمین امپراتور گورکانی هند به منظور یادبود همسر ایرانی محبوبش ممتاز محل که در سال ۱۶۳۱ (میلادی) به‌هنگام وضع حمل فوت کرد بنا شده‌است. 

مسجد تاج محل در بخش غربی تاج محل واقع شده است  و این مسجد از سنگ ماسه ای قرمز بنا شده است. این ساختمان به دو منظور ساخته شده است. اول برای اجرای مراسم مذهبی مسلمانان و دوم به عنوان اقامه نماز و از شرق آن نیز مدتی به عنوان مهمان سرا استفاده می شده است. آن ها کل مجموعه تاج محل را تشکیل می دهند. به منظور برگزاری مراسم مذهبی، مسجد به سمت مکه یا قبله مسلیمن ساخته شده و گفته می شود شخصی به نام «عیسی محمد» این مسجد و بنا را ساخته شده است. قسمت خارجی با عنوان ایوان شناخته می شود که دارای دو قوس کوچک است. سه گنبد مرمری و چهار ساختمان گنبد دار کوچک مرمری نمای زیبایی به مسجد بخشیده اند. طراح اصلی آن شاه جهان است که مثل سایر آثارش از جمله مسجد جهان نما یا مسجد جامعه دهلی نو دارای معماری خاص خود است.

داخل مسجد دارای طراحی با ظرافتی است که کف آن از موادی ساخته شده که مثل مخمل قرمز به نظر می آید. این مسجد برای  569 نمازگزار ظرفیت دارد. فضای داخلی مسجد با نوشته های قرآنی تزیین شده است. مهم ترین ویژگی مسجد که  آن را از ساختمان مهمان سرا متمایز می کند، محراب و منبر مسجد است که طراحی خاصی دارد و جلوه زیبایی به مسجد بخشیده است.

در بخش دیگر از مسجد فضایی از جنس سنگ های تزیینی وجود دارد که گفته می شود مدفن ممتاز جهان بوده است که ظاهراً به طور موقتی در آنجا نگه داشته شده و بعد به آرامگاه بزرگ تری منتقل شده است. این محفظه سنگی در قسمت دیواره غربی مسجد قرار دارد. قسمت های خارجی مسجد جایگاهی وجود دارد که مقبره ای تزیین شده قرار دارد. نام الله و آیاتی از قرآن در تمام قسمت های خارجی و داخلی مسجد به چشم می خورد. استخر جلوی مسجد در قدیم برای وضو و غسل استفاده می شده است.

با این اوصاف می توان گفت که در تاج محل مسجد وجود دارد و به همین نام شهرت یافته است و این بنای تاریخی از سال ۱۹۸۳ میلادی جزء میراث جهانی یونسکو درآمده است و در نظر سنجی بزرگ جهانی در سال ۲۰۰۷ میلادی که در ۸ ژوئیه همان سال نتیجه آن اعلام شد این بنا در شمار یکی از عجایب هفتگانه جهان در دوران حاضر شناخته شده است.

 

اشعار فارسی در دیوار تاج محل

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha