جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مصوبات حوزه علمیه خراسان

حوزه/ مسئول گروه برنامه ریزی های کلان دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان از اجرایی شدن مصوبات مقاطع تحصیلی حوزه علمیه خراسان در كميسيون تخصصي آموزش شوراي عالي خبر داد.

حجت الاسلام حسن بوژمهرانی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در مشهد، گفت: یکی از تحولات مهم در بعد آموزشي حوزه علمیه خراسان، موضوع مقاطع تحصیلی بود که کلیات آن به تصویب شورای عالی این حوزه رسید.

كارشناس برنامه‌ريزي كميسيون تخصصي آموزش شوراي عالي حوزه علمیه خراسان افزود: در برنامه مقطع عمومی که ۵ سال طول می‌کشد، ورودی‌های حوزه علمیه با مدرک تحصیلی سیکل، دیپلم، لیسانس و بالاتر از آن، وارد حوزه می‌شوند که البته در مورد تعداد سنوات تحصيلي آنها تفاوت‌هایی وجود دارد.

حجت الاسلام بوژمهرانی خاطرنشان کرد: پس از اتمام مقطع عمومی، طلابی که علاقه‌ای به ورود به رشته‌های تخصصی ندارند، همان دروس فقه و اصول را تا مقطع خارج ادامه می‌دهند، اما در صورتی که تمایل داشته باشند در رشته‌های تخصصی به ادامه تحصیل بپردازند، وارد مقطع تخصصی می‌شوند که در سطح دو و سه به صورت پيوسته می باشد و ۴ سال زمان می برد و پس از آن نیز مقطع عالی آغاز می‌شود که به مدت چهار سال ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در مقطع تخصصی، بیش از ۱۰ رشته جدید را در دست بررسی داریم، ابراز امیدواری کرد: با حضور اعضاي نخبه و فعال كه در كميسيون تخصصي آموزش حوزه علميه خراسان هستند، تحول خوبي در زمينه رشته‌هاي تخصصي و نظام آموزشي این حوزه ایجاد شود.

مسئول گروه برنامه ریزی های کلان دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اینکه آیین‌نامه حمایت از پژوهشگران در كميسيون تخصصي پژوهش شورای عالی حوزه علمیه خراسان در حال بررسي است، خاطرنشان کرد: بررسی فصل اول این آیین‌نامه در ارتباط با حمایت از پژوهشگران به پایان رسیده و برای تدوین بخش مرتبط با مراکز پژوهشی نیز با دعوت از مدیران مراکز پژوهشی، نقطه نظرات و مطالبات آنها را اخذ و جمع‌بندی ها در دستور کار کمیسیون قرار گرفته است.

حجت الاسلام بوژمهرانی گفت: جمع بندی این آیین‌نامه بعد از بررسي نهايي در كميسيون براي تصويب به شورای عالی حوزه علمیه خراسان ارائه می شود.

وی همچنین از اضافه شدن سر فصل درسي با عنوان  «آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس» به برنامه مقطع عمومی حوزه علمیه خراسان خبر داد و  ابراز کرد: دو واحد درسی در پایه چهارم مقطع عمومی با عنوان «آشنايي با علوم و معارف دفاع مقدس»، به تصویب کمیسیون تخصصي آموزش شورای عالی این حوزه رسیده و برای تصویب نهایی به شورای عالی ارائه شده است.

مسئول گروه برنامه ریزی های کلان دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان همچنین با اشاره به بررسی برخی تغییرات در منابع درسی مقاطع تحصیلی حوزه، گفت: کمیسیون در حال بررسی منابع تحصیلی است و در برخی از منابع نیز تغییراتی ایجاد شده كه به شوراي عالي ارسال مي شود.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha