جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد معاون آموزش حوزه های علمیه

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد از افزایش اهمیت مصاحبه های تخصصی در پذیرش مراکز تخصصی حوزه خبرداد و گفت: سیاست مراکز تخصصی در حوزه، توسعه است.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد در گفت وگو با خبرگزاری حوزه، با تشریح برخی فعالیت های مراکز و رشته های تخصصی حوزه های علمیه گفت: در خصوص پذیرش مراکز تخصصی و بر اساس تصمیم کمیسیون این مراکز، مقرر شد، امسال پذیرش آزمون ورودی را به شکل متمرکز برگزار نکنیم.

وی با اشاره به دلیل این امر اظهارداشت: رویکرد فعلی، رویکرد هدایت تحصیلی و تربیتی در مدارس و مراکز است و ارزیابی از روی ملاحظه سوابق تحصیلی فرد به خصوص دروسی که متناسب رشته تحصیلی است صورت می گیرد و بر آن اساس داوطلبان هر رشته مشخص می شوند و در یک مصاحبه شفاهی «به جای آزمون کتبی که پیش از آن بود» شرکت می کنند و مصاحبه ورودی به صورت دقیق تر و علمی تر برگزار می شود.

گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد معاون آموزش حوزه های علمیه

 

افزایش ۲ هزار داوطلب در رشته های تخصصی

معاون آموزش حوزه های علمیه اظهارکرد: محتوای مصاحبه یک محتوای علمی تر و دقیق تر خواهد بود و همچنین با ملاحظه نمرات در طول تحصیل، طلبه ارزیابی می شود؛ نکته دیگر آن است که با همین سیاست و تدبیر، امسال، حدود دو هزار متقاضی نسبت به سالهای اخیر(3سال اخیر) افزایش پیدا کرده است و سه برابر ظرفیت، متقاضی داریم؛ این مساله به این معنی است که اتفاق خوبی برای مصاحبه کننده رخ داده  و دست او برای فرد مستعدتر بازتر است.

معاون آموزش حوزه های علمیه بیان کرد: بر این اساس به دلیل اینکه آزمون کتبی نداشتیم، ریزش اولیه نیزنداریم و همه به ترتیب اولویت به سمت پایین می آیند و مراکز تخصصی با این فرصت با یک فراغ بال تر و دست بازتر، می توانند انتخاب برتر کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد بیان کرد: با اینکه در کمیسیون مراکز تخصصی به مراکز اختیار داده شد که اگر می خواهند، می توانند امتحان کتبی بگیرند، ولی هیچ کدام از آنها این کار را نکردند؛ زیرا مشخص شد که آزمون کتبی چندان تاثیری در گزینش افراد نداشته است؛ برای سال های بعد هم می شود یک برنامه ریزی بهتری با توجه به بازخوردگیری هایی که در این خصوص انجام می شود، انجام داد و اگر اشکالاتی  وجود دارد را برطرف کرد.

معاون آموزش حوزه های علمیه بیان کرد: حذف آزمون کتبی به این معنی نیست که این طرح جایگزین نداشته باشد؛ حذف آزمون کتبی با طرح علمی تر و دقیق تر جایگزین شده است؛ با یک مصاحبه علمی افرادی که از نمرات برتر و بالاتر برخوردار هستند، شناسایی می شوند و به صورت دقیق افرادی که ذوق و سلیقه و انگیزه رشته مورد تقاضا را داشته باشند، پذیرش می شوند و با این کار قطعا می توانیم شاهد یک حرکت بهتر و قوی تر در مراکز تخصصی باشیم.

 

مراکز تخصصی

وی با اشاره به وضعیت مراکز داری مصوب و غیر مصوب گفت: مراکز تخصصی چند دسته هستند؛ یک دسته  از مراکز مجوز دارند؛ یعنی از شورای گسترش  حوزه مجوز گرفته اند و رشته ها و سرفصل های دروس آنها تصویب شده است؛ تعدادی از مراکز تخصصی نیز مراکز رسمی می باشند، و رشته های تخصصی آنها  مصوب شده است، ولی سرفصل های آنها باقی مانده است؛ این مراکز دایر هستند و طلبه دارند و رشته های آنها نیز مصوب شده است، ولی سرفصل های آنها نهایی نشده که این دسته از مراکز زیاد هستند و اکثریت مراکز تخصصی ما را تشکیل می دهند.

معاون آموزش حوزه های علمیه یادآورشد: بخش دیگری از مراکز هستند که در این حد هم نیستند؛ کارهای مرتبط به یک عده از آنها تمام شده است و برخی از مراکز که سرفصل های آنها تعیین شده، کمیته علمی را نیز به آنها واگذار کردیم(مثل حدیث) که در خصوص تدوین پایان نامه ها و موضوعات و تشکیل جلسات داوری است، واگذار شده و امروز نیز برخی در نوبت واگذاری هستند، ولی  مراکزی نیز داریم که به دلیل اینکه سرفصل های آنها تصویب نشده است، قابل واگذاری نیستند،  سرفصل ها با سرعت بیشتری نهایی خواهند شد و کمیته ها نیز به این مراکز واگذار می شوند.

وی گفت: در کل 50 مرکز تخصصی(رشته ها و گرایش) در کشور وجود دارد که برخی از آنها نیز شعبه هستند، به این معنی که مثلا مرکز آنها در قم و شعبه آنها در یک شهر دیگر دایر است؛ در کل باید گفت که مجموعه آنها به 50 مرکز می رسند.

گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد معاون آموزش حوزه های علمیه

توسعه مراکز استان ها

وی اظهارکرد: سیاست مراکز تخصصی در حوزه، توسعه است؛ چند مصوبه در این مورد انجام شده است؛ یک مصوبه داریم،‌ مدارسی که مدارس حوزوی دراز مدت هستند و ظرفیت این را دارند یک دوره تخصصی دایر کنند یا مجوز بگیرند برای اجرای یک رشته تخصصی در یک مدرسه ای که مدرسه حوزوی عام است؛ در این زمینه نیز اجازه دادیم که اگر کسانی که متقاضی هستند اعلام کنند و با احراز شرایط و ضوابط می توانند کار را دنبال کنند و ما نیز برای تجویز و راه اندازی، در خدمت آنها هستیم؛ الان هم تقاضاها آماده است و با تکمیل فرم هایی که مدارس باید آنها را پرکنند، شرایط لازم از حیث متقاضی و استاد و مکان و تامین اعتبار و ... نهایی  و احراز بشود.

 

12  درس خارج در استان ها رسمی شده است

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد بیان کرد: از سال گذشته تا کنون حدود 12 مورد درس های خارج استان ها رسمی  و احکام آنها نیز صادر شد ه است؛ البته رسمیت به این معنی،‌درسی که در آنجا دایر است، طلاب آنها از نظر امتیازات و ویژگی هاو.. به سان طلاب قم محسوب می شوند؛ در سال 96 برای مصاحبه درس خارج استاد ممتحن اعزام شد و مصاحبه درس خارج نیز بدون هیچ مشکلی در این مراکز انجام شد.

وی گفت: در حال حاضر دوازده درس رسمی در سال گذشته ابلاغ شد و رسمیت یافت و یک سری نیز در اتاق انتظار است، یعنی تحویل شورای عالی حوزه شده است و تحت نظر یک هیئت علمای 3 نفره کیفیت درس و بحث و استاد را احراز می کنند؛ 25 مورد نیز در مرحله استانی است و کارهایی است که مدیریت استان، باید نسبت به درس خارج محل خود انجام دهد و ارسال کند؛ پس 12 درس رسمی ابلاغ شده و نهایی شده داریم 5 مورد در اختیار کمیته علمی است  و 25 مورد نیز در استان ها در حال پیگیری هستند.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد اظهارکرد: اگر استان ها لوازم را انجام دهد و سرعت عمل را داشته باشند، شرایط کار در قم فراهم خواهد شد؛ سوای این دسته، استان هایی هستند که درس رسمی ندارند و ما نیز در خدمت آنها خواهیم بود و پس از تکمیل زیرساخت ها می توانیم به آن استان ها، استاد اعزام کنیم؛

 

پایش مراکز تخصصی

معاون آموزش حوزه بیان کرد: در این عرصه درختواره دانشی داریم که در حال تدوین و نهایی شدن است؛ درختواره دانش تمام نیازها را یک جا می بیند که در آن 12 حوزه دانشی مرتبط به حوزه شناسایی و مصوب شده است و بر اساس آن تمام نیازهای جامعه و نظام در آن درختواره دیده می شود و برای آن رشته وگرایش دیده می شود؛ حتی فقه رسانه نیز در آن درختواره دیده شده است که اولا نقشه راه علمی حوزه ترسیم شود که این مساله در حال وقوع است و تا کنون 5عرصه دانشی(  به علاوه زیر رشته های مرتبط) حوزه شامل تفسیر، قرآن، حدیث، ادبیات، فرق و ادیان، فرق و مذاهب و کلام نهایی شده است؛ این پنج عرصه در شورای گسترش نهایی و مابقی   در انتظار تایئد شورای گسترش هستند.

گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد معاون آموزش حوزه های علمیه

باید توازن ایجاد کنیم

وی گفت: مساله دیگر آمایش سرزمینی است، به این معنی که در کل حوزه ها و در بستر جغرافیایی باید ببینیم که چه گرایش ها و رشته های تخصصی دایر نشده است؛ مثلا یک رشته در یک جا دایر شده است و حتی  فربه شده است، ولی یک رشته دیگر اصلا ظرفیتی ایجاد نکرده است؛ در این عرصه باید توازن ایجاد کنیم.

وی اظهارکرد: یک سری رشته ها، تقاضای زیادی ندارد، ولی لازم است؛ یک سری رشته ها هستند که متقاضیان بسیاری دارد و اشباع شده است؛ در این زمینه نیز باید تناسب سنجی و توازن سنجی شود.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد تصریح کرد: امروز در شورای گسترش وقتی فرد متقاضی تفسیر و قضا می شوند با توجه به اشباعی که در منطقه خاص صورت گرفته است مجوزی داده نمی شود؛ زیرا مثلا این رشته در فلان منطقه اشباع شده است؛ برخی از عرصه های تفسیر حوزه پرمخاطب و اشباع شده است، ولی برخی از بخش های آن اشباع نشده است؛ در این عرصه باید نیازهای جامعه و نظام و منطقه را ببینیم و ظرفیت خود را نیز به منصه بیاوریم و ظرفیت طلاب را نیز در نظر بگیریم.

 

استعدادیابی طلاب

وی گفت: استعدادیابی طلبه ها در نظام جدید رخ می دهد و در این نظام این مساله دیده شده است که اولا چگونه آنها را شناسایی کنیم و استعدادهای آنها را چگونه و در چه عرصه ای طبقه بندی نمائیم؛یعنی این برنامه در کارهای ما دیده شده؛ ولی بنیاد امور نخبگان این کار را انجام می دهد، ولی آن فعالیت بخشی است و بیشتر به دنبال سنجش استعداد نخبگان است؛ اما سخن ما این است که تمام طلاب باید از کانال استعداد سنجی گذر کنند و این استعداد وجوددارد که مسئولان مدارس با کمک اساتید، طلاب را بر اساس فرم هایی که وجود دارد طبقه بندی کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha