پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ نشست هم اندیشی مسئولان و معاونان پژوهشی واحدهای علمی حوزه

حوزه/ سامانه ملی پژوهش در عرصه دین با هدف سامانه جامع طرح «وب» که همه فرایند پژوهشی را دنبال می کند، طراحی شده است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام بهرامی پیش از ظهر امروز در جلسه هم اندیشی مسئولان پژوهشی واحدهای علمی حوزه که در سالن اجتماعات انجمن های علمی حوزه قم برگزار شد، به ارائه گزارشی از فعالیت اداره فناوری و اطلاعات حوزه  پرداخت و گفت: نقش فناوری و اطلاعات بر هیچ کس پوشیده نیست، در همه کارها ناچار به استفاده ازاین  ابزار هستیم.

مسئول مرکز فناوری و اطلاعات حوزه های علمیه بابیان این که فناوری اطلاعات کاربردهای فروانی در موضوع پژوهش می تواند داشته باشد افزود:ازجمله این کاربردها اتوماسیونی کردن فعالیت ها، بازسازی وباز آفرینی فناوری است

حجت الاسلام بهرامی بابیان اینکه نباید از نقش  فناوری اطلاعات در حوزه های علمیه به سادگی گذشت و می توان از این ابزار بهره های زیادی برد، عنوان کرد: در گذشته در حوزه علمیه بیش از ده سامانه وجود داشت که اطلاعات طلاب را به صورت جدای ازهم نگهداری می کرد و همین امر، مشکلاتی زیادی را برای کاربران و بخش های مربوطه حوزه ایجاد کرده بود، برای رفع این موضوع سامانه بانک اطلاعاتی هویتی طلاب شکل گرفت و باعث برکات زیادی شده است.

وی گفت: اکنون فناوری اطلاعات به کمک بخش پژوهش آمده و سعی شده با استفاده از فناوری  سامانه پایان نامه نویسی و تقریر نویسی طراحی و اجرا شود تا شاهد پیشرفت بهتر فعالیت های پژوهشی باشیم.

حجت الاسلام مازنی نیز بابیان این که یکی از مباحث چالشی در حوزه مدیریت و برنامه ریزی، ماهیت پژوهش و نوع رویکرد آن است، افزود: موضوع پژوهش زمانی می تواند به موفقیت برسد که از پروژه های خاص حمایت و در عین حال  نیاز سنجی صورت گیرد.

مدیر ترویج پژوهش ستاد معاونت پژوهش حوزه های علمیه افزود: اما آسیبی که موضوع پژوهش را تهدیدمی کند، موازی کاری نهادهای پژوهشی و عدم نیاز سنجی موضوعات است.

وی عنوان کرد: بزرگان دین مانند شیخ کلینی به وسیله نیاز سنجی توانستند فعالیت های خوبی در حوزه پژوهش انجام دهند و ازهمین طریق جامعه علمی را سیراب کنند.

حجت الاسلام مازنی بابیان این که یکی از فعالیت جدی حوزه در بحث پژوهش، نیازسنجی در موضوعات مختلف است، افزود: در همین رابطه بیش از ده ها پروژه در بحث کلامی و فقهی استخراج شده است.

مدیر ترویج پژوهش ستاد معاونت پژوهش حوزه های علمیه افزود: تلاش کردیم این موارد استخراج شده را به همه مراکز علمی ارسال کنیم تا مراکز علمی بتوانند دراین موارد پژوهش کنند.

وی اظهار داشت: در 3 الی4 دوره ای که نیاز سنجی پژوهشی در ستاد معاونت پژوهش حوزه مورد توجه قرار گرفت، سعی شده موضوعات جدید و نظرات مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام مازنی گفت: برای فعالیت بهتر پژوهشی همچنین سامانه ملی پژوهش در عرصه دین با هدف سامانه جامع طرح «وب» که همه فرایند پژوهشی را دنبال می کند، طراحی شده است.

مدیر ترویج پژوهش ستاد معاونت پژوهش حوزه های علمیه عنوان کرد: یکی دیگر از فعالیت های ستاد معاونت پژوهش و  اداره نیاز سنجی، راه اندازی سامانه پژوهشی مناطق خاص است. دراین رابطه نیازهای پژوهشی استان کردستان، سیستان، گلستان و خوزستان مورد توجه قرار گرفته است.

40/313

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha