پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه خواهران گفت: باید بانوان پوشیده و با عفاف خود را به‌قدری تکریم کنیم و بشناسانیم که همه به آ​​ن‌ها احترام گذاشته و جایگاه اجتماعی آن‌ها به قدری بالا برود که اولین گزینه برای ازدواج، فعالیت‌های فرهنگی، خدمات اجتماعی و غیره باشند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، به نقل از نمای حوزه حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور با اشاره به هفته عفاف و حجاب، اظهار کرد: مسئله پوشش اسلامی یکی از دستورات مسلم دین مبین اسلام و نماد شناسایی متدینین به این دین است که البته ادیان دیگر مانند مسیحیت و یهود نیز دارای این دستور دینی هستند، به‌عنوان مثال بانوان حاضر در کلیساها دارای پوشش خاصی هستند ولی ادیان دیگر نتوانستند پوشش دینی را به‌عنوان یک حکم الهی در جامعه خود حفظ کنند.

پوشش اسلامی نماد زن مسلمان است

وی افزود: در میان جامعه اسلامی به دلیل تدبیری که به خوبی صورت گرفت، پوشش اسلامی به عنوان نماد زن مسلمان به رسمیت شناخته شده است.

مدیر حوزه علمیه خواهران کشور بیان کرد: آنگاه که زنی پوششی مناسب به سر می‌کند مانند سر دادن یک شعار است که وی اعلام می‌کند پوشش اسلامی را پذیرفته و اندیشه وی در راه توحید، انبیای الهی و دین مبین اسلام است؛ بنابراین پوشش اسلامی معرف وابستگی زن به دین مبین اسلام است.

دشمنان همواره سعی کرده‌اند نماد‌های دین و شعارهای دینی را از ما بگیرند

وی با بیان اینکه پوشش اسلامی یک نماد برای دین مبین اسلام است ادامه داد: تلاش در برابر پوشش اسلامی تازگی ندارد و همیشه دشمنان سعی کرده‌اند نماد‌های دین و شعارهای دینی را از ما بگیرند، ویل دورانت هفت مراسم از مسیحیت را نماد این دین می‌داند و می‌گوید اگر این نمادها در جامعه از بین بروند، دیگر آن جامعه مسیحی نخواهد بود؛ به همین دلیل مخالفان دین ما در تلاش هستند حجاب و عفاف را که یکی از نماد‌های اسلام است از ما بگیرند.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین بهجت‌پور با اشاره به اینکه نمادهای ملی و اجتماعی و دینی تمییز دهنده جامعه‌ها هستند خاطرنشان کرد: دولت کشور مالزی سعی دارد با ترویج پوشش اسلامی آن ‌را به‌عنوان نماد کشور خود و وجه تمییز دهنده با دیگر اقوام حفظ کند.

وی افزود: برای اینکه جامعه دینی را حفظ کنیم و آن را از جامعه لائیک جدا کنیم، باید نمادهای اسلامی مانند حجاب را حفظ کنیم.

حوزه‌های علمیه خواهران نقش زیادی در انتقال‌ نماد‌ها به نسل آینده دارد

مدیر حوزه علمیه خواهران کشور بیان کرد: در مسئله پوشش اسلامی باید دو کار اساسی انجام دهیم؛ اولین کار این است که یک انتقال نسلی صورت بگیرد، یعنی جامعه دینی ما که با نمادهای اسلامی شناخته می‌شود، بتواند این نمادها را به نسل‌های آینده منتقل کند و راه این انتقال تبیین و تشریح درست مفاهیم دینی برای نسل آینده است که حوزه‌های علمیه خواهران در این راه نقش بسزایی دارند.

ضرورت توجیه و تبیین حکم پوششی برای بانوان

وی ادامه داد: بانوان، مخاطب مستقیم دستور پوشش اسلامی هستند و باید برای رعایت این پوشش توجیه و متقاعد بشوند، زیرا اگر بانوان را متقاعد نکنیم و بخواهیم به‌صورت اجبار و از طریق قدرت انتظامی و امنیتی مسئله مقابله با پوشش اسلامی را کنترل کنیم، به‌روش‌های دیگری با این نماد اسلامی مقابله خواهند کرد و اگر این مقابله همراه با پشتوانه اجتماعی نیز باشد، روی‌آوردن به پوشش اسلامی روز به روز کاهش خواهد یافت.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین بهجت‌پور اظهار کرد: از وظایف بزرگ حوزه‌های علمیه خواهران این است که در بحث انتقال ارزش‌ها بین نسل‌ها ورود داشته باشد، تا در مسئله پذیرش پوشش اسلامی میان بانوان با شکست مواجه نشویم.

اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در حفظ پوشش اسلامی

وی با بیان اینکه راه دوم برای حفظ این نمادها امر به معروف و نهی از منکر است، خاطرنشان کرد: مسئله پوشش اسلامی به‌عنوان یک هنجار مطرح شده است و هنجار یعنی قانونی اجتماعی که جامعه پذیرفته است و اگر فردی مطابق آن هنجار رفتار نکند مواخذه می‌شود و نهادهای قضایی و اجرایی حکومت باید پاسخگوی این مطالبه از سوی جامعه هنجارمدار و خواستار پوشش باشد؛ به‌عنوان مثال اکنون مسئله پاکدامنی در میان مردم هنجار است و جامعه انتظار دارد با کسانی که آلودگی جنسی دارند برخورد شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران کشور بیان کرد: در مرحله امر به معروف و نهی از منکر همه جامعه مسئولند و وظیفه دارند که در برابر هنجار شکنی موضع‌گیری کنند و در رأس مقابله با هنجارشکنی حجاب حوزه‌های علمیه و متدینین هستند، زیرا درک درست و روشنی از مسیر هنجارشکنی دارند.

وی تشریح کرد: منظور ما این نیست که تمام بار امر به معروف و نهی از منکر بر عهده طلاب باشد، اما باید شبکه‌ای از متدینین برای مقابله با هنجارشکنی‌ها ایجاد شود که با امید و توان بالا تمام تلاش خود را در این زمینه به کار برند.

حوزه‌های علمیه در زمینه امر به معروف و نهی از منکر مسؤول هستند

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین بهجت‌پور اظهار کرد: حوزه‌های علمیه خواهران و برادران در زمینه امر به معروف و نهی از منکر وظیفه اساسی دارند و نقش تعیین کننده‌ای در انتقال مفاهیم بین نسل‌ها را ایفا می‌کنند.

وی به بررسی رویکردهای دشمنان در مقابله با نمادهای اسلامی پرداخت و افزود: پدیده‌های اجتماعی مسائلی بسیار پیچیده‌ و دارای مراتب زیاد و فرآیند هستند و نباید آن‌ها را ساده و بسیط تحلیل کرد؛ دشمن به دنبال این است که امروز جامعه را متقاعد کنند پوشش اسلامی مسئله اول ما نیست، بلکه حتی تکیه ‌بر پوشش اسلامی و اسلام به شما شخصیت اجتماعی نمی‌دهد بلکه شخصیت اجتماعی ما درگرو این است که بخشی از هویت جهانی باشیم و به هنجارهای اجتماعی جهانی متعهد شویم.

مدیر حوزه علمیه خواهران کشور تشریح کرد: القا فرهنگی امری زمان‌بر است و گروهی به تفکر و مطالعه پرداخته‌اند که مردم دین را به‌صورت حداقلی داشته و در عرصه بین‌المللی و جهانی جایگاه خود را حفظ کنند؛ این تفکر مسئله تازه‌ای نیست و به قرن‌ها پیش در اروپا برمی‌گردد.

وی ادامه داد: کلیسا یازده قرن در اروپا حکومت کرد اما پس از یازده قرن به مردم این امر را القا کردند که اگر دین روی کار باشد، جلوی فعالیت‌های علمی و پیشرفت‌ها گرفته می‌شود و با حکومت بیشتر دین دیکتاتوری‌ها افزایش می‌یابند و مردم توسط اختلافات و جنگ‌های حکومت‌های دینی کشته می‌شوند؛ نتیجه القای این تفکر این شد که بخش‌هایی از اروپا مطلقاً در تاریکی فرورفت.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین بهجت‌پور اظهار کرد: در دوران رنسانس ابتدا یک انقلاب ادبی و سپس انقلاب عقلی به راه افتاد و در نهایت با یک انقلاب علمی و عملی تمام قدرت کلیسا از بین رفت.

مدیر حوزه علمیه خواهران کشور بیان کرد: پس از اینکه مردم در رنسانس توانستند در این نزاع کلیسای منفعت‌طلب را سر جای خود بنشانند و دیگر کلیسا و پاپ به جای خدا در زمین تصمیم نگیرد، اعتراف کردند با دین مشکلی نداریم و نمی‌توانیم زندگی بشر را بدون دین کنترل کنیم، زیرا دین فواید بسیار مهمی برای آن‌ها داشت.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین بهجت‌پور تصریح کرد: آن‌ها گفتند که باید دین را در اختیار بشر قرار دهیم و وظایفی را نیز برای دین تبیین کردند، از جمله وظایف این بود که دین عهده‌دار ارتباط معنوی مردم با خداوند متعال است، وظیفه دیگر دین این بود که با وعده‌های الهی مانند بهشت به افراد امید ‌دهد و فایده دیگری که برای دین قائل بودند این بود که دین روابط اجتماعی و اختلاف طبقاتی میان مردم را امری الهی برای آن‌ها جلوه دهد تا ثروتمندان مورد هجمه تهی‌دستان قرار نگیرند.

بشریت نمی‌تواند دین را از بین ببرد

وی با بیان اینکه بشریت نتوانست و نمی‌تواند دین را از بین ببرد و به همین دلیل به دنبال مدیریت کردن آن است، افزود: امروزه در کشورهایی مانند هند حتی در ترسیم‌های موازی از دین مانند بهائیت به دنبال طراحی‌هایی از دین هستند که دین را به سمت تمایلاتشان منحرف کنند.

مدیر حوزه علمیه خواهران کشور بیان کرد: تفکر غربی نقش دو هویتی یا دو کارکردی برای زندگی اجتماعی تعریف کرد؛ یکی از آن‌ها این است که انسان‌ها با خرد جمعی زندگی خود را اداره کنند و دیگر آن که دینی داشته باشیم که فعالیت‌های فردی و فرهنگی و اجتماعی کم اثر و بی‌خطر داشته باشد و سعی می‌کنند همین برداشت حداقلی از دین را در میان مردم دنیا و در ایران گسترش دهند.

امام خمینی(ره) روح تازه‌ای به دین بخشیدند

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) روح تازه‌ای به دین بخشیدند و رویکرد نوینی از دین اعلام کردند؛ ایشان در عین نگاه حداکثری به دین میان علم و پیشرفت و دین جمع کردند و برخلاف افرادی که حق را انکار کرده و معتقدند هیچ‌ حقی وجود ندارد، خود را برحق می‌دانستند اما این برحق بودن آزادی مردم را ذیل قوانین ضایع نمی‌کردند؛ قرائت امام خمینی(ره) این بود که با نگاه حداکثری به دین می‌توانیم روابط اجتماعی خود را تنظیم کرده و حتی با کفار رابطه داشته باشیم و در عین حال فواید اصلی دین مانند رابطه معنوی با خدا و امور این‌چنینی را به شکل معقول و نه برای تسلط بر مردم مطرح کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور اظهار کرد: در ادامه این مسیر دشمنان ما را با چالش‌های زیادی روبرو کردند، به‌عنوان مثال یکی از این آزمایش‌ها اختلافات داخلی و جنگ شیعه و سنی بود، دشمنان سعی کردند میزان وفاداری ما به شعارهای خودمان را بسنجند و تلاش کردند در شرایط مختلف جریانات موازی را مطرح کنند و اختلافات موجود میان ما را به رخ بکشند.

وی افزود: مهم‌ترین چالش و هدف آن‌ها این بود که سعی کردند به ما القا کنند در تعارض با نظام جهانی چاره‌ای جز تبعیت از مشترکات آن‌ها نداریم.

دشمنان می‌خواهند دین را به نفع خود مدیریت کنند

مدیر حوزه علمیه خواهران کشور بیان کرد: در هیچ کجای دنیا نمی‌توانند دین را به‌طور کامل از بین ببرند و به همین دلیل است که می‌خواهند آن را به نفع خود مدیریت کنند، آن‌ها از مقابله نظامی با ما ناامید شدند و به همین دلیل جریان‌های تکفیری را مطرح کردند که در دنیا اعلام کنند چهره دین قرائت امام خمینی(ره) نیست و چهره دین افرادی مانند بن‌لادن، ملاعمر و افرادی شبیه به ایشان هستند.

وی ادامه داد: در این فرآیند مردم دنیا و به ویژه ایرانیان را می‌خواهند متقاعد کنند که حتی اگر می‌خواهید متدین باشید باید هزینه بالایی برای درگیری با نافرمانی مدنی جهانی بپردازید.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور اظهار کرد: دشمنان تلاش می‌کنند جامعه را متقاعد کنند که می‌توانید دین خود را رعایت کنید اما باید کاری به کار دیگری نداشته باشید.

گروهی در ایران تلاش می‌کنند تا نگاه حداکثری به دین از بین برود

 

وی افزود: برخی در ایران تلاش می‌کنند نگاه حداکثری و جامعی را که به دین وجود دارد و اشتباهات فاحش مسیحیت و یهود را ندارد از چشم مردم بیاندازند و برای زمینه‌سازی این فرایند باید دین را ناکارآمد کنند و قدرت حل مسئله را از آن بگیرند، مثلاً ما در دفاع مقدس و جنگ قدرت حل مسئله داشتیم اما در مسائلی مانند اقتصاد، مردم‌سالاری دینی و تقسیم قدرت و بافت قوا وضعیت چگونه بوده است؟ اگر ما در این موارد نمره قابل قبولی بگیریم و دشمنان نتوانند ضعف‌های موجود را به عنوان ناکارآمدی جلوه دهند به‌هیچ‌وجه موفق نخواهند شد.

دشمنان تلاش می‌کنند مردم را از نظام نا امید کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور تصریح کرد: اگر این ضعف‌های جزئی را به ضعف نظام تبدیل کنند و عنوان کنند که نظام دینی قدرت حل مسئله ندارد، زمینه‌ای را فراهم می‌کنند تا مردم نسبت به نظام اسلامی و اسلام ناامید شوند و در نتیجه برای تشخص اجتماعی پیدا کردن به سمت دیدگاه حداقلی به دین روی می‌آورند در چنین شرایطی کسی که پوشش اسلامی را به عنوان یک نماد اسلامی رعایت می‌کند نماینده دیدگاه حداکثری به دین است و او را جوابگوی بسیاری از مسائل و مشکلات پیش آمده در نظام اسلامی می‌دانند.

مدیر حوزه علمیه خواهران کشور بیان کرد: اگر ما تلاش دشمنان برای ناکارآمد جلوه دادن نظام اسلامی و متقاعد کردن مردم به نگاه حداقلی را به خوبی تحلیل نکنیم، مسئله و مشکلات پیش آمده در زمینه پوشش اسلامی را که در این فرآیند مسئله‌ای بسیار جزئی‌ است متوجه نخواهیم شد.

دشمن به دنبال گرفتن سرمایه‌های اجتماعی است

وی ادامه داد: دشمن به دنبال گرفتن سرمایه‌های اجتماعی ما است و به همین دلیل نباید تنها به دنبال برخورد با پدیده بدپوششی باشیم، برخورد با این پدیده امر مهمی است اما نباید این امر موجب غفلت ما از حفظ سرمایه‌های اجتماعی شود.

باید سرمایه‌های فرهنگی، اجتماعی و دینی تکریم شوند

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین بهجت‌پور بیان کرد: ما باید در راستای گسترش عفاف و حجاب، سرمایه فرهنگی، اجتماعی و دینی خود را تکریم کنیم که متاسفانه کمتر صورت پذیرفته و یا اصلاً اتفاق نیفتاده است.

وی تشریح کرد: بانوان زیادی داریم که پوشش اسلامی را به طور کامل رعایت می‌کنند و زیر گرمای زیاد با همان پوشش به فعالیت‌های اجتماعی می‌پردازند؛ این بانوان سرمایه‌های بزرگی برای ما هستند که باید تکریم شوند، متأسفانه تاکنون این تکریم به خوبی صورت نگرفته است و بیشتر به مقابله با بی‌حجابی و افراد بی‌حجاب توجه شده است تا تکریم بانوان عفیفه و باحجاب.

ضرورت پوشش اسلامی شناخته شدن بانوان پاک‌دامن و عفیفه است

مدیر حوزه علمیه خواهران کشور اظهار کرد: خداوند متعال در قرآن کریم یکی از دلایل ضرورت پوشش اسلامی را شناخته شدن بانوان پاک‌دامن و عفیفه عنوان کرده است؛ اسلام نگفته است زنی که پوشش اسلامی را رعایت نمی‌کند هرزه است، اما می‌گوید زنی که به پوشش اسلامی اهمیت می‌دهد قطعاً هرزه نیست و اهل خشوع و عبادت و پاک‌دامنی است.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین بهجت‌پور عنوان کرد: در دانش‌نامه فاطمی که بنده نیز برای تدوین آن همکاری کردم، ذکر شده است که وقتی به امام علی(ع) گفتند آیا قصد ازدواج با حضرت زهرا(س) را نداری، جواب می‌دهند که چه کسی است که علاقه به ازدواج با حضرت زهرا(س) نداشته باشد؛ شخصیت حضرت زهرا(س) در عبادت، اظهار بندگی خدا، ایثارگری، ازخودگذشتگی و غیره به گونه‌ای بروز کرده است که همه علاقه داشتند که با ایشان ازدواج کنند.

ضرورت نشان دادن وجاهت اجتماعی زن مسلمان

مدیر حوزه علمیه خواهران کشور با بیان اینکه ما باید وجاهت اجتماعی زن مسلمان را نشان بدهیم، تشریح کرد: ما نیز باید بانوان پوشیده و با عفاف خود را به‌قدری تکریم کنیم و بشناسانیم که همه به آن‌ها احترام گذاشته و جایگاه اجتماعی آن‌ها به قدری بالا برود که اولین گزینه برای ازدواج، فعالیت‌های فرهنگی، خدمات اجتماعی و غیره باشند.

وی ادامه داد: در تبلیغات، بنرها، صدا و سیما و سخنرا‌نی‌های ما بیشتر باید به تکریم زنان عفیفه توجه شود؛ وقتی در نماز جمعه جمع زیادی از بانوان باعفاف و پوشیده حاضر می‌شوند، نباید به‌جای تکریم آن‌ها همواره به دنبال تحقیر و توهین به افرادی باشیم که از این ارزش‌ها فاصله گرفته‌اند.

یک تار مو از بانوان عفیفه بر همه کسانی که گدایی توجه می‌کنند ارزشمندتر است

مدیر حوزه علمیه خواهران کشور با بیان اینکه اگر بر مسئله تکریم توجه شود سرمایه‌های اجتماعی ما رشد زیادی خواهد کرد، اظهار کرد: ما ظرفیت انبوه و با کرامتی را داریم اما به آن توجه نکرده‌ایم؛ یک تار مو و یک نخ چادر یکی از این بانوان عفیفه بر همه کسانی که از طریق خودآرایی، گدایی توجه می‌کنند ارزش بیشتری دارد، خداوند متعال زن مسلمان را ملزم به پوشش کرده است تا جذاب باشد و جذاب بماند؛ در کشورهای خارجی که به سمت برهنگی پیش می‌روند جذابیت زن کمتر شده است.

کاهش پوشش زنان موجب حل مشکل ازدواج نشد

وی افزود: زمانی این مسئله بیان شد که پوشش اسلامی موجب شده است که ازدواج کمتر شود چراکه دختران دیده نمی‌شوند، اما در حال حاضر باید سوال شود که پس از اینکه پوشش بانوان در کشور ما کمتر شد و بیشتر به پوشش اسلامی هجمه شد و دختران بیش از پیش در معرض دیده شدن قرار گرفتند چرا مشکل ازدواج حل نشد یا چرا این خودآرایی‌ها مانع از طلاق نشد؟

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین بهجت‌پور ادامه داد: زمانی که دختران ما و زنان ما پوشیده‌تر بودند زنان در زمان کمتری ازدواج می‌کردند و عشق و علاقه بیشتری میان زوجین بود و طلاق یک تابو در میان مردم بود و نیازی به این‌همه آرایش‌های آن‌چنانی و عمل‌های زیبایی نبود و انسان‌ها رشد بیشتری داشتند و توجه به کمالات انسانی بسیار بیشتر بود.

وی افزود: ما باید تأمل کنیم و حوزه‌های علمیه خواهران باید این مسئله را به نسل جدید منتقل کنند که درازای این مقابله‌ها با پوشش چه چیزی نصیب ما شد.

مدیر حوزه علمیه خواهران کشور اظهار کرد: اگر بتوانیم این مفاهیم را به‌خوبی به نسل‌های انتقال دهیم، سرعت بسیار بیشتری در گسترش توجه به پوشش اسلامی خواهیم داشت اما متأسفانه ما تکریم را وا نهاده‌ایم و بیشتر به تهدید و تحقیر اهمیت می‌دهیم، البته تهدید در مقابل ناهنجاری‌ها خوب است ولی باید به صورت منطقی و با چهارچوب مناسب و از طریق مجاری شایسته به‌عنوان یک خواست جامعه اسلامی انجام شود.

وی افزود:‌ در مسئله نهی از منکر نیز در حال حاضر دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی باید واکنش نشان‌ دهند مانند اینکه شخصی به‌گونه‌ای حجاب ندارد که این مدل بی‌سابقه بوده است که این‌ها باید شناسایی و کنترل شود تا جامعه از این حد تجاوز نکند.

تفکیک میان پوشش اسلامی و عفت عمومی ضرورت دارد

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با تأکید بر اهمیت تفکیک میان پوشش اسلامی و عفت عمومی گفت: در مسئله تفکیک میان پوشش اسلامی و عفت عمومی گاهی خطاهایی وجود دارد که از جنس بی‌عفتی است که باید با این خطاها برخورد کرد البته این برخورد به دلیل پوشش نیست بلکه به دلیل این است که یک زن با نوع لباس خود درصدد جذابیت‌های حرام است و بدون تردید باید با این مسئله برخورد شود.

استاد حوزه‌‌ علمیه با بیان اینکه باید میان رفتاری که خود را عرضه می‌کند و بدپوششی تفاوت قائل شویم اظهار کرد: در جامعه باید با نماد‌هایی که موجب آلود‌ه‌سازی محیط اجتماع می‌شود به شدت برخورد کنیم چراکه این اعمال منافی عفت عمومی است.

وی در پایان با بیان اینکه باید بر هر عمل منافی عفت عمومی برخورد شود خاطرنشان کرد: آن‌چه که در اسلام بیان شده است این است که نباید فضا برای آلودگی جنسی مهیا شود و باید با این فضا برخورد شود حتی اگر این زن با پوشش چادر باشد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha