شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
دفتر آیت الله سیستانی

حوزه/ دفتر حضرت آیت الله سیستانی مجموعه از استفتائات را درباره احکام مسجد منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله سیستانی مجموعه ای از استفتائات درباره احکام مربوط به مسجد را به زبان عربی منتشر کرد.

خبرگزاری حوزه ترجمه این استفتائات را منتشر می کند.

 

پرسش: من سرپرست یک مسجد هستیم و این مسجد کولر و درهای سالم دارد و اکنون یک نفر داوطلب برای مسجد، کولرها و درهای بهتر و زیباتر آورده است و آنها را به ملکیت مسجد درآورده است. آیا جایز است ولیّ مسجد درها و کولرهای مسجد را با درها و کولرهای نو تعویض کند؟

پاسخ: اگر این وسائل را به ملکیت مسجد درآورده است، ولیّ شرعی مسجد می تواند طبق مصلحت مسجد عمل کند؛ اما اگر اینها را وقف مسجد کرده است، در این صورت اگر مسجد نیازی به این وسائل ندارد می تواند آنها را به مسجد دیگری منتقل کند، اما اگر مسجد دیگری نبود یا در هیچ مسجدی به آن نیاز نبود آنها را به یک حسینیه منتقل کند و در غیر این صورت آنها را خرج منافع عمومی مردم کند. و اگر بهره برداری از این وسائل متوقف بر فروش آنها باشد و این وسائل هم اگر بماند در معرض تلف قرار می گیرد، باید آنها را بفروشد و پول آنها را خرج مسجد کند.

 

پرسش: نظر شما درباره ساختن مناره مساجد و بالا بردن ارتفاع آنها چیست؟ در صورت مکروه بودن بالا بردن مناره اگر این کار موجب ترویج دین و مذهب یا نشانه تعلق این مسجد به پیروان مذهب خاصی باشد، آیا کراهت آن از بین می رود یا اینکه مستحب می شود؟

پاسخ: از برخی روایات فهمیده می شود که از بالا بردن مناره بیشتر از سقف مسجد نهی کرده اند، اما این روایات سند محکمی ندارد.

 

پرسش: آیا پیروان ادیان پیشین مانند اهل کتاب یا کفار و دیگر غیر مسلمانان می توانند وارد مساجد و عبادتگاه های اسلامی شوند؟

پاسخ: بنا بر احتیاط واجب جایز نیست وارد مسجد شوند، اما وارد شدن آنها به عبادتگاه ها و بناهای دیگر اشکالی ندارد.

 

پرسش: زنی فراموش کرده که در ایام عادت است و وارد مسجد شده و هنگامی که یادش آمده از مسجد خارج شده است. حکم او چیست؟

پاسخ: تکلیفی ندارد.

 

پرسش: اگر مکلف در مسجد یا حسینیه یا یکی از مراقد مقدس نماز بخواند و در نماز خود دو مهر را روی هم گذاشته و برآنها سجده کند، حکم نماز او چیست؟ حکم او در صورت جهل به حکم یا علم به حکم یا سهو در بخشی از نماز یا تمام آن چیست؟

پاسخ: کسی که از راهی متوجه شود منفعت مهرهایی که وقف مسجد یا حسینیه و مانند آن شده شامل بالا آوردن سجده گاه از زمین می شود در این صورت استفاده از دو مهر هم جایز است در غیر این صورت احتیاط واجب ترک این کار است، اما در صورت جهل و فراموشی ضرری برای نماز ندارد.

 

پرسش: برخی وسائل قدیمی و کهنه در مسجد وجود دارد. آیا می توانیم این وسائل را بفروشیمو لوازم جدید برای مسجد تهیه کنیم؟ زیرا ما بودجه ای برای برآورده کردن نیازهای مسجد نداریم.

پاسخ: اگر استفاده از این وسائل قدیمی در این مسجد یا مسجد دیگر یا حسینیه دیگر یا در منافع عمومی امکان پذیر است،  باید در آن راه استفاده شود اما اگر این وسائل به گونه ای است که ماندن آنها در مسجد موجب از بین رفتن و تلف شدن آنها می شود جایز است آنها را بفروشند و پول آن را خرج همان مسجد کنند.

 

پرسش: آیا استفاده از آب مسجد در راهی غیر از وضو مانند شستن دست جایز است؟

پاسخ: جایز نیست مگر اینکه عادت بر این باشد و کسی(از متولیان) هم از این کار منعی نکرده باشد که اینها نشان دهنده جواز استفاده از آب در موارد غیر وضو است.

 

پرسش: آیا احکام مسجد در مورد حسینیه هم جاری است؟

پاسخ: خیر. مسجد احکام خاص خود را دارد مانند اینکه شخص جنب و حائض و زن نفساء نمی تواند در آن توقف کند و نجس کردن مسجد حرام است و ثواب نماز در مسجد چند برابر است و احکام دیگری که در مورد حسینیه صدق نمی کند. بله مسجد و حسینیه در مورد جریان احکام وقف مشترک هستند که این احکام در رساله ذکر شده است.

 

پرسش: در منطقه ای مسجدی هست که برخی وسائل آن از دارائی های دولتی سرقت شده است و اکنون این وسائل در راه غیر از مصارف عمومی در مسجد استفاده می شود. حکم نماز در این مسجد چیست؟

پاسخ: آنچه گفته شد موجب عدم جواز نماز در این مسجد نمی شود اگر چه تصرف و استفاده از این وسائل مجاز نیست.

 

پرسش: مسجدی هست که سرویس بهداشتی دارد. آیا برای کسی که از کیفیت وقف این سرویس بهداشتی آگاه نیست و نمی داند آیا این سرویس برای نمازگزاران مسجد وقف شده با برای عموم مردم؟ در این صورت آیا می تواند از این سرویس برای قضاء حاجت استفاده کند بدون اینکه بخواهد در آن مسجد نماز بخواند؟ آیا این کار در غیر وقت نماز جایز است؟

پاسخ: اگر این استفاده او مزاحمتی برای استفاده نمازگزاران مسجد داشته باشد، بنابر احتیاط واجب جایز نیست. و اگر عادت بر این گونه استفاده باشد یا از مدیریت مسجد اجازه گرفته باشد اشکالی ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی اکبر حسین زاده IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    0 0
    اگر مقداری از مسجد را موقتا غیر استفاده بکنی بوسیله نرده ایا جایز است