شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
انتخابات پاکستان

حوزه/ انتخابات پارلمانی در پاکستان که دومین کشور پرجمعیت اسلامی و ششمین کشور پر جمعیت دنیا است برگزار شد و طبق اعلام نتائج غیر رسمی حزب تحریک انصاف بعد از ۲۲ سال توانست ۱۱۹ کرسی پارلمان را به دست آورد تا بتواند دولت را تشکیل دهد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، انتخابات پارلمانی (مجلس) پاکستان برگزار شد و طبق اعلام نتائج غیر رسمی در این انتخابات حزب تحریک انصاف بعد از 22 سال توانست 119 کرسی پارلمان را به دست آورد و میتواند در این کشور دولت تشکیل دهد.

طبق اعلام نتیجه انتخاباتی غیر رسمی در  استان پنجاب حزب نواز شریف، در سند حزب مردمی و در خیبرپختونخوا حزب تحریک انصاف توانستند بیشترین کرسی را کسب کنند. 

* بازرسان اتحادیه اروپا از برگزاری انتخابات در پاکستان ابراز رضایت کردند

رئیس هیئت اعزامی اتحادیه اروپا درمورد برگزار انتخابات اظهار داشت: انتخابات در سلامت کامل برگزار شد و مردم شور و اشتیاق زیادی برای حاضر شدن در پای صندوق‌های رأی از خود نشان دادند.

طبق آمار مشارک مردم در این انتخابات بی سابقه بود و غیر از شهر کویته که در این شهر حمله انتحاری شد در کل پاکستان انتخابات با امنیت و آرامش برگزار شد.

تا کنون حزب تحریک انصاف با ۱۱۹ کرسی بیشترین رأی را برای کسب کرسی‌های پارلمان (مجلس ملی) به دست آورده و حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف با 63 کرسی دوم  و حزب مردمی با 40 کرسی در رده سوم و جنبش متحد قومی 7، ائتلاف دموکراتیک بزرگ 5، حزب ملی بلوچستان 4، مسلم لیگ شاخه قائده اعظم 4، لیگ مسلم عوامی و حزب ملی عوامی نیز هر کدام یک کرسی به دست آورده اند

متحده مجلس عمل

متحده مجلس عمل که از بزرگترین احزاب مذهبی است توانستند صاحب 12 کرسی پارلمان شود. در ایالت های مختلف هم چند کاندیدا این حزب رای آوردند. 

متحده مجلس عمل در تاریخ سیاسی کشور پاکستان برای اولین بار در دوران حکومت ژنرال «پرویزمشرف»، احزاب مذهبی این امکان برایشان فراهم شد تا یک ائتلاف سیاسی به‌ نام مجلس متحده عمل که متشکل از یک حزب شیعی و چهار حزب سنی است، تشکیل دهند و از این طریق، در انتخابات 2002 نقش مهمی در مجالس ایالتی، مرکزی و همچنین درمجلس سنای پاکستان به دست آورند.

با این وجود در سال های 2002 - 2007 شاهد اوج قدرت سیاسی احزاب مذهبی در این کشور بودیم. در انتخابات 2008، مجلس متحده عمل، دچار اختلافات شد و یک بار دیگر احزاب مذهبی در صحنه‌های سیاسی این کشور متفرق شدند.

اما امسال با تلاش رهبران احزاب شیعه و سنی مانند حجت الاسلام والمسلمین سید ساجد علی نقوی سرپرست نهضت تحریک جعفریه و رئیس شورای علمای شیعی پاکستان و نایب رییس شورای همبستگی ملی، مولانا ˈفضل الرحمانˈ رئیس حزب جمعیت علمای اسلام شاخه فضل (JUI-F)، سراج الحق امیر جماعت اسلامی پاکستان، شاه اویس نورانی، و ˈساجد میرˈ رئیس حزب جمعیت اهل حدیث این حزب دوباره زنده شد.

سراج الحق امیر جماعت اسلامی پاکستان و فضل الرحمن رئیس حزب جمعیت علمای اسلام شاخه فضل هم در این انتخابات شکست خوردند.

حزب مردمی پاکستان

 حزب مردمی پاکستان یکی از احزاب اصلی در این کشور است. ذوالفقار علی بوتو، بی نظیر بوتو و آصف علی زرداری از رهبران این حزب سیاسی بودند. این حزب در سال ۱۹۷۰ میلادی توسط ذوالفقار علی بوتو تأسیس شد. اکنون بلاول بوتو زرداری فرزند بی نظیر بوتو رهبری این حزب را بر عهده دارد.

این حزب هم در انتخابات 2008 با حمایت شیعیان خصوصا شورای علمای شیعه که رهبر آن حجت الاسلام والمسلمین سید ساجد علی نقوی است برسرکار آمد.

بعد از پنج سال حکومت آصف علی زرداری بدترین فساد مالی را در کشور رقم زد و در پایان در انتخابات بعدی حزب نواز شریف این حزب را شکست داد.

حزب مسلم لیگ (شاخه نواز)

حزب مسلم لیگ (شاخه نواز) که با 63 کرسی پارلمان دومین حزب سیاسی در این انتخابات است. رهبر این حزب نواز شریف بوده و اکنون بعد از محاکم در پرونده فساد مالی با دختر و دامادش در زندان سر میبرد.

اکنون رئیس این حزب شهباز شریف برادر نواز شریف است و با بسیار تلاش و کوشش توانست در استان پنجاب بیشترین را کسب کرده و در پارلمان حزب دوم شود.

در انتخابات قبلی این حزب محبوبترین حزب سیاسی بوده اما بعد از محاکمه نواز شریف رهبر قبلی این حزب درپرونده فساد مالی محبوبیت خودش را از دست داد.

گفته می شود در دوران حکومت خود حزب نواز شریف مستقیم از عربستان فرمان میگرفت و نواز شریف را مردم پاکستان برده عربستان می دانند.

در دوران نخست وزیری نواز شریف و حاکمیت حزب نواز بود که پاکستان عضو ائتلاف عربستان علیه مردم مظلوم شد.

جنبش لبیک یا رسول الله

جنبش لبیک یا رسول الله حزبی است که در موضوع سوگند به ختم نبوت احساسات مذهبی مردم پاکستان را برانگیخته بود بنابراین تظاهرات گروه مذهبی لبیک یا رسول الله در پاکستان در مدتی کوتاه بین مردم معروف شد. اعضای لبیک یا رسول الله با میانجی ‌گری ارتش به تظاهرات خود پایان دادند و دست از محاصره اسلام‌آباد پایتخت پاکستان برداشتند.

سرانجام حامد زاهد وزیر قانون به درخواست معترضان استعفا داد، حالا گروه لبیک یا رسول الله بیشترین نامزدها را برای شرکت در انتخابات 2018 معرفی کرد.

در انتخابات 150نفر از اعضای حزب لبیک یا رسول در مناطق مختلف پاکستان به عنوان نامزد انتخاباتی احراز صلاحیت شد و در انتخابات شرکت کردند از حزب مذکور از کل پاکستان فقط چند نفر توانستند رای بیارند.

حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان (حزب شیعی)

مجلس وحدت مسلمین پاکستان (MWM) یک سازمان سیاسی شیعه در پاکستان است.

این حزب در دوم آگوست سال ۲۰۰۹ میلادی اعلام موجودیت کرد و دفتر مرکزی آن در اسلام‌آباد پایتخت پاکستان قرار دارد.

مجلس وحدت مسلمین پاکستان بر مبنای مکتب تشیع دوازده امامی تأسیس شده و به دنبال ایجاد یک دولت رفاه دموکراتیک اسلامی، با تأکید بر وحدت شیعه و سنی در این کشور است.

مجلس وحدت مسلمین پاکستان در این انتخابات حدود 4 نفر مستقل برای پارلمان و 10 نفر در ایالت های مختلف کاندیدا معرفی کرده بود اما تا اکنون از هیچ کدام از کاندیدای این حزب پیروز نشدند.

طبق گفته ی حجت الاسلام شفقت شیرازی معاون امور خارجه مجلس وحدت مسلمین پاکستان در این انتخابات حزب مجلس وحدت از کاندیدای تحریک انصاف حمایت کردند و بیشترشان باکسب رای عالی برنده انتخاباتی شدند.

حضور سرکردگان گروهای افراطی در انتخابات پاکستان

از سوی دیگر سرکردگان گروهای تکفیری مانند سپاه صحابه هم در این انتخابات حضور داشتند و غیر از دو سه نفر رهبران شان مانند احمد لدهیانوی شکست خوردند.

آشنایی با حزب تحریک انصاف و عمران خان

«عمران نیازی»  در ۲۵ نوامبر ۱۹۵۲ در یک خانواده ثروتمند در شهر لاهور پاکستان به دنیا آمد وی تحصیلات لاهور و تحصیلات عالی خود در رشته علوم سیاسی را در دانشگاه آکسفور انگلیس به پایان رساند. خان همزمان با تحصیل در دانشگاه آکسفورد در سال ۱۹۷۴ کاپیتان تیم همان دانشگاه شد. عمران‌خان به خاطر استعداد خود در بازی کریکت به عنوان یک ورزشکار ستاره در غرب معروف شد.

عمران خان توانست در سال 1992 تیم ملی کریکت پاکستان را به مقام قهرمانی جهان برساند. عمران‌خان بهترین بازی‌کن کریکت در تاریخ پاکستان شناخته می‌شود به همین دلیل میلیون‌ها نفر به عنوان یک ورزشکار طرفدار وی هستند
در سال 1997 عمران‌خان یک بیمارستان سرطان فوق العاده در شهر لاهور تاسیس کرد و این بیمارستان را به نام مادرش شوکت خانم نام‌گذاری کرد. بیمارستان شوکت خانم بزرگترین بیمارستان برای بیماران سرطانی در آسیا است.

وی در 25 آوریل 1996 با تأسیس حزب تحریک انصاف وارد عرصه رقابت سیاسی در پاکستان شد که البته در ابتدا چندان موفق نبود.

عمران خان

در انتخابات 2002 هیچ کرسی برنده نشد و در انتخابات 2008 هم از کل حزبش تنها خودش برنده انتخاباتی شد اما به مرور زمان محبوبیت عمران‌خان در بین نسل جوان به ویژه طرفداران وی در بازی کریکت سبب شد حزب تحریک انصاف به عنوان یک حزب سیاسی موفق در پاکستان مطرح شود و در انتخابات 2013 حزب وی دومین حزب سیاسی پاکستان شناخته شد و در استان خیبرپختونخوا دولت تشکیل داد.

وقتی ائتلاف سعودی تشکیل شد و عربستان به یمن حمله کرد و سعودی به بهانه حمله انصارالله یمن به عربستان از نواز شریف خواستار اعزام نیروهای نظامی پاکستان به عربستان شد عمران خان رهبر تحریک انصاف که حزب اپوزسیون در پارلمان بود تصمیم نواز شریف را غیر عاقلانه خواند و در پارلمان اعضای حزب او با این کار مخالفت کرده و مانع اعزام نیروهای ارتش پاکستان به عربستان شد.

عمران خان در سخنرانی امروز خود هم اعلام کرده است که ایران کشور همسایه ماست و ارتباط را با ایران مستحکم کرده و با آمریکا هم روابط برابری خواهیم داشت.

لازم به ذکر است نتائج رسمی انتخابات پاکستان هنوز اعلام نشده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha