پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام نعمت الله آزموده

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد گفت: تحول در حوزه علمیه باید توأم با دفاع از اصالت، قداست و رسالت تاریخی باشد تا به این طریق تحول در مسیر صحیح و درست خود قرار گیرد.

حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با اشاره به ضرورت پیگیری تحول در روش آموزش و متون حوزه علمیه، اظهار کرد: برنامه‌های تحولی در حوزه علمیه باید در تمام شئون و همه سطوح حوزه با جدیت پیگیری و اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: نظام آموزشی حوزه علمیه، مجموعه‌ای از قوانین و مقررات آموزشی و پژوهشی، منابع انسانی و مالی، برنامه‌های آموزشی و درسی، فرایند تدریس و یادگیری است که به‌صورت کاملاً منسجم برای رسیدن به اهداف حوزه تلاش می‌کنند.

حجت‌الاسلام آزموده ادامه داد: همانند همه مراکز و نهادهای علمی و فرهنگی، فعالیت حوزه علمیه هم باید توأم با تحول، روزآمدی و تغییرات کمی و کیفی باشد.

حجت‌الاسلام آزموده اضافه کرد: البته با توجه به اینکه اهداف نظام آموزشی حوزه‌های علمیه به گستردگی اهداف نظام دینی و الهی است حوزه‌های علمیه باید در مسیر تحول افزون بر ارائه تحقیقات علمی و برنامه‌های عملی خود در عرصه‌های گوناگون جامعه جهانی از اصالت، قداست و رسالت تاریخی خود دفاع کنند تا به این طریق تحول در مسیر صحیح و درست خود قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در این زمینه بهره‌گیری از برخی تجربیات مراکز دانشگاهی می‌تواند مؤثر باشد، خاطرنشان کرد: برخی با ادعای متجدد و مدرن بودن، پذیرش شیوه‌های دانشگاهی در حوزه‌ها را عامل مهمی در تحقق تحول در حوزه می‌دانند که این نظریه هم در دراز مدت سبب نمره گرایی در مدارس و حوزه‌های علمیه شده و مانعی جدی بر سر راه تحقق تحول در حوزه است.

حجت‌الاسلام آزموده تصریح کرد: تا زمانی که این افکار، مسلط هستند نمی‌توان شاهد تحولی صحیح در این عرصه بود، از این‌رو باید برنامه‌های تحولی حوزه علمیه در فضایی کارشناسی شده و مبتنی بر اصول حوزوی پیگیری شود.

مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد اظهار کرد: در این راستا باید از تمام ظرفیت‌های حوزوی و علمی کشور ازجمله مراجع تقلید و بزرگان حوزه علمیه استفاده شود، هرچند که بهره‌گیری از توان و توانمندی اساتید و صاحب‌نظران جوان حوزوی نیز در این زمینه ضروری است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha