پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
اخبار فرهنگی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

افشاگری‌های تازه علیه یک ژن خوب سینمایی به بار دوم رسید

در ادامه افشاگری‌های کیهان علیه یک متهم به فساد اقتصادی که وارد کار تهیه‌کنندگی سینما هم شده، سایر رسانه‌ها نیز دست به‌کار شدند.سال گذشته بود که روزنامه کیهان فاش کرد که تهیه‌کننده یک فیلم با موضوعی فوتبالی، از متهمان اختلاس از یک بانک خصوصی است. وی برای تطهیر و نمایش چهره‌ای مثبت از خود، تهیه‌کنندگی یک فیلم مرتبط با دفاع مقدس را هم برعهده گرفته بود. سایر رسانه‌ها نیز اخبار تازه‌ای را درباره وی منتشر کردند.ازجمله اینکه خبرگزاری فارس گزارش داد که «م. ص» متهم به فساد اقتصادی در یکی از بانک‌های خصوصی، با موافقت دایی‌اش که از مدیران ارشد دولت دوازدهم است، بناست به شرکت شستا بپیوندد.همچنین این متهم اقتصادی باز هم با حمایت دایی‌اش، در جزیره کیش مامور به تحصیل در مقطع دکترا شده است.

 

دومینوی تجاوزات جنسی به مدیر شبکه سی‌بی‌اس رسید

در جدیدترین مورد از موارد تجاوزات زنجیره‌ای جنسی سلبریتی‌ها در آمریکا، «لسلی مونوِس» مدیر شبکه «سی‌بی‌اس» از جانب ۶ زن به تجاوز جنسی متهم شد.به گزارش وِرایِتی، در جدیدترین مورد از موارد تجاوزات زنجیره‌ای جنسی سلبریتی‌ها در آمریکا، «لسلی مونوِس» مدیر شبکه «سی‌بی‌اس» از جانب ۶ زن به تجاوز جنسی متهم شد.«الینا داگلاس» هنرپیشه هالیوودی یکی از ۶ زنی است که ادعا می‌کند آقای مونوِس به خاطر رد تقاضای جنسی‌اش او را از کار در یک پروژه کمدی اخراج کرده است. این مورد به فیلم «ملکه‌ها» بازمی‌گردد که در سال ۱۹۹۶ کار شده بود. خانم داگلاس می‌گوید در دیداری که به خاطر همکاری در این فیلم با آقای مونوِس داشته، مونوِس از او تقاضای نامشروع کرده که متعاقب نپذیرفتن وی، دستور به اخراج او از آن پروژه داده است.مونوِس به عنوان مدیر شبکه سی‌بی‌اس یکی از بانفوذترین افراد حوزه سرگرمی در آمریکا محسوب می‌شود و از او به عنوان موفق‌ترین فرد در این حوزه یاد می‌شود و طبق آمار نیز از زمان تصدی ریاست این شبکه، سی‌بی‌اس به عنوان پربیننده‌ترین شبکه تلویزیونی تبدیل شده است.با این وجود سیل اتهامات تجاوز‌های جنسی که غالبا نیز به حقیقت می‌پیوندد در آماری هر روزه در آمریکا و بویژه در هالیوود در جریان است و شاهد قربانیانی از هنرپیشگان زن مشهور گرفته تا کارمندان جزء که همگی به شکلی ناخواسته و در گوشه گوشه و جای جای استودیو‌های هالیوودی در دلهره تجاوزات جنسی و برآورده شدن کام نامشروع بزرگان هنرشان هستند.

 

خانه سبز «وضعیت حجاب در کشور» را کالبد شکافی کرد

دفتر مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «عوامل مؤثر بر اجرایی شدن سیاست‌های حجاب و راهکارهای پیش‌رو» عوامل تشدیدکننده این وضعیت و روند سیاستگذاری در خصوص حجاب را بررسی کرده است. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص تغییر ارزشمندی حجاب از شرعی به عرفی، عنوان می‌کند که حجاب شرعی برای ۳۵ درصد از افراد جامعه ارزشمند است و تقریباً ۵۵ درصد از زنان حجاب عرفی را ارزشمند دانسته‌اند. بیش از ۸۵ درصد از جمعیت افراد بدحجاب در گروه بدحجابان کم آسیب قرار دارند که به لحاظ ذهنی خود را محجبه می‌دانند. این گروه که اصطلاحاً آنها را طیف خاکستری می‌نامند. تحقیقات در خصوص کانون‌های بحران بدحجابی نشان می‌دهد افراد تحصیلکردهِ جوانِ ساکن شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها که عمده مصرف فرهنگی آنها تماشای ماهواره و فیلم‌های سینمایی داخلی و خارجی است، بیشترین میزان آسیب و ناهنجاری را در موضوع حجاب دارند. بنابراین قشر اصلی و هسته کانونی بدحجابی در کشور که طراح اصلی حرکت‌های ضدحجاب، کنشگران و بازیگران اصلی این صحنه هستند، دارای ویژگی‌هایی هستند که اتخاذ یک سیاست بسیار هوشمندانه، منعطف و سیال را ضروری می‌سازد. از همین‌رو به‌نظر می‌رسد درصورتی که قرار باشد اقدامی درخصوص حجاب انجام گیرد، این اقدام باید معطوف به نقطه کانونی آسیب‌زا به مسئله حجاب، یعنی کاهش ارزشمندی آن باشد که بار اصلی آن بر دوش نظام رسانه‌ای و مصرف فرهنگی افراد است.

 

کتاب خوانی اروپایی ها کمی افت کرد

به نقل از «یورونیوز»، در گزارشی که این شبکه با موضوع میزان مطالعه نزد خانواده‌های اروپایی منتشر کرده، آمده است که خانواده‌های اروپایی به طور متوسط تنها ۱.۱ درصد از هزینه‌های مصرفی خود را به خرید کتاب، روزنامه و لوازم التحریر اختصاص می‌دهند و به طور میانگین کمتر از ۱۰ دقیقه در روز کتاب می‌خوانند.این گزارش بر اساس آمار منتشره در یوروستات یا همان موسسه آمار اروپا در لوکزامبورگ، در سال ۲۰۱۶ است که طبق آن مردم این قاره حدود ۹۰ میلیارد یورو یعنی حدود ۰.۶ درصد از تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا را صرف خرید کتاب، روزنامه و لوازم التحریر کردند و بدین ترتیب سهم هر یک از ساکنان اروپا حدود ۲۰۰ یورو بوده است.این در حالی است که طبق بررسی‌های قبلی خانواده‌های اروپایی در سال ۱۹۹۵ حدود ۱.۸ درصد از هزینه‌های مصرفی خود را به خرید کتاب، روزنامه و لوازم التحریر اختصاص داده‌اند اما این میزان به تدریج در سال‌های اخیر کاهش یافته و در سال ۲۰۱۶ به حدود ۱.۱ درصد رسیده است.در گزارش یورونیوز همچنین آمده است که در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵ نظرسنجی صورت گرفته که بر اساس آن شهروندان اروپایی اعلام کردند که روزانه کمتر از ۱۰ دقیقه کتاب می‌خوانند. بدین ترتیب مردم فرانسه با میانگین ۲ دقیقه مطالعه در روز کمترین و مردم استونی با میانگین ۱۳ دقیقه در روز بیشترین میزان مطالعه را به خود اختصاص داده‌اند.

 

اوقاف از دستگاه‌های اجرایی کشور میلیاردی طلبکار از آب درآمد

مدیرکل اجارات سازمان اوقاف اجرای طرح‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری در این سازمان را مستلزم پرداخت اجاره موقوفه‌ها دانست و گفت: متأسفانه دستگاه‌های اجرایی کشور 50 هزار میلیارد ریال بابت اجاره موقوفات به اوقاف بدهکار هستند. وی با اشاره به اختلافات ملکی کشور بین سازمان اوقاف و منابع طبیعی بود گفت: در برخی املاک اوقاف و منابع طبیعی درباره موقوفه بودن آنها اختلاف داشتند و در این میان عده‌ای سودجود از این اختلاف بهره‌برداری کرده و با گرفتن املاک، منافع خودشان را تأمین می‌کردند.مدیرکل اجارات سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: بر همین اساس طی تفاهم‌نامه‌ای که بین سازمان اوقاف و منابع طبیعی منعقد شد، بالغ بر چندین هزار هکتار از اراضی مورد اختلاف تعیین تکلیف شد. حاجی زین‌العابدین با اشاره به اینکه اجرای طرح‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری مستلزم پرداخت اجاره موقوفه‌ها به سازمان اوقاف است، تصریح کرد: از طریق رایزنی‌ها به دنبال انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با شبکه بانکی کشور هستیم تا تعامل مناسبی در این خصوص به وجود آید و همه بانکها اسناد مالکیت وقفی را به‌عنوان سند ضمانت بپذیرند.وی به راه‌اندازی سامانه جامع اطلاعات موقوفات و بقاع متبرکه اشاره کرد و یادآور شد: اکنون تمام اطلاعات به‌روز شده موقوفه‌ها و بقاع متبرکه در این سامانه به‌طور دقیق ثبت شده است.

 

«بولتن نیوز» و «شهدای ایران» مجرم شناخته شدند

در آخرین جلسه دادگاه مطبوعات مدیران مسوول بولتن نیوز و شهدای ایران مجرم شناخته شدند.جلسه رسیدگی به پرونده سایت های «شهدای ایران»، « بولتن نیوز» و «آخرین خبر» در شعبه ششم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی شقاقی برگزار شد. در این جلسه به پرونده  سایت های شهدای ایران و بولتن نیوز و آخرین خبر با اتهام نشر اکاذیب و نشر مطالب خلاف واقع و افترا با شکایت شاکی خصوصی رسیدگی شد که پس از پایان جلسه دادگاه، هیات منصفه مطبوعات مدیران مسوول بولتن نیوز و شهدای ایران را مجرم تشخیص داد و مستحق تخفیف دانست. همچنین جلسه رسیدگی به پرونده مدیرمسوول پایگاه آخرین خبر تجدید وقت شد.

 

اهمال بانک‌ها ۲ هزار ورق زینک حرارتی را در خطر نابودی قرار داد

غلامرضا شجاع گفت: دو هزار ورق زینک حرارتی در گرمای ۴۰ درجه جنوب در گمرک مانده است و متاسفانه بانک‌ها پول را برای فروشندگان انتقال نمی‌دهند تا بار ترخیص شود. غلامرضا شجاع، نماینده اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنعت چاپ سراسر کشور بجز تهران، زینک یکی از مواد اولیه صنعت چاپ است که در کشور تولید نمی‌شود،‌ در هفته‌های اخیر در بازار زینک با مشکلاتی مواجه شده است،‌ ازجمله کمبود آن و خودداری فروشندگان از فروش و بالا رفتن 30 تا 40 درصدی قیمت. وی از ماندن بالغ بر 2 هزار ورق زینک در گمرک طی چند ماه گذشته خبر داد و گفت:‌ طبق قانون زینک در گروه کالایی 2 قرار داشت که ما با نامه‌نگاری با وزیر صنعت موفق شدیم آن را به گروه کالایی 1 بیاوریم که ارز 3800 تومانی به آن تعلق گیرد، اما هنوز این اقدام اجرایی نشده است،‌ تقاضای ما از وزارت صنعت این است که این اقدام را زودتر عملیاتی کنند. وی گفت:‌ متاسفانه واردکنندگان زینک نتوانسته‌اند‌، پول را توسط بانک‌ها ارسال کنند‌،دلار 4200 تومانی را دریافت کرده‌اند‌، 20 درصد حق حساب را به صراف داده‌اند،‌ اما بانک پول را منتقل نمی‌کند و تا پول به فروشنده چینی نرسد‌، اسناد را ارسال نمی‌کنند‌، تا زینک‌ها ترخیص شود. شجاع گفت:‌اکنون زینک‌ها در گرمای 40 درجه جنوب در سالن گمرک مانده و به زودی فاسد خواهد شد‌ و بانک‌ها اهمال می‌کنند.

 

تخلف میلیاردی در واردات کاغذ کشف شد

سیدعباس صالحی گفت که این تخلفات با همکاری و بازرسی وزارت صنعت، معدن و تجارت کشف شده و مربوط به سه ماه نخست امسال است.به دنبال انتشار فهرست واردکنندگان کالا با ارز ۴۲۰۰ تومانی، مشخص شد که افراد و شرکت‌هایی مقادیری ارز ۴۲۰۰ تومانی به بهانه واردات کاغذ دریافت کرده‌اند، اما در این امر تخلفاتی رخ داده است، تخلفاتی مانند اینکه واردکنندگان، تخصصی در این حوزه نداشته‌اند، کاغذهای وارداتی را یا به قیمت‌های بالاتر عرضه کرده‌اند یا اینکه کالای وارد شده را صرف امور دیگری غیر از مسائل مربوط به حوزه تخصصی کاغذ کرده‌اند. برخی گزارش‌های دیگر نیز حاکی از این بود که یکی دو شرکت واردکننده، هویت یا دفتر مشخصی ندارند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۶ تیرماه ضمن تأیید تخلف در واردات کاغذ، گفته بود که «معلوم نیست که اولاً وارد کرده‌اند یا خیر و اگر وارد کرده‌اند، این واردات را چگونه توزیع کردند.» وی از پیگیری این تخلفات خبر داده بود، چهارشنبه گذشته در حاشیه نشست هیأت وزیران گفت که مطابق بررسی‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، ۷۰۰ تخلف معادل ۱۰ میلیارد تومان در حوزه واردات کاغذ شناسایی شده است. او اعلام کرد که سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مسئولیت پیگیری این تخلفات را برعهده دارد.

 

تقسیم بندی در ادبیات معاصر حفره ایجاد کرد

اکبر صحرایی می‌گوید: تقسیم‌بندی ادبیات به متعهد و روشنفکری باعث فاصله و دشمنی بین‌ نویسنده‌ها و ایجاد حفره در ادبیات معاصر شده و نتیجه‌اش این است که ادبیات نابی شکل نگیرد. او افزود: معتقدم هر نویسنده‌ای اعتقاداتی دارد؛ یکی  به ادبیات انقلابی متعهد است و دیگری به دیدگاه دیگری. این‌ها مهم نیست. نویسنده‌ها می‌توانند دیدگاه‌های ‌سیاسی و اجتماعی متفاوتی داشته باشند اما حول محور ادبیات داستانی باشند و وارد این خط‌کشی‌ها نشوند.  زمانی که این خط‌کشی‌ها مطرح نشود و ادبیات داستانی محور باشد، همزیستی بین نویسنده‌ها بالا رفته و قرابت و تعامل‌ها آن‌ها بیشتر می‌شود.صحرایی خاطرنشان کرد: این بحث‌ها فقط باعث فاصله می‌شود و فرقی هم ندارد؛ کسی که خود را روشنفکر می‌داند، خودش را ادبیات ناب معرفی می‌کند و کسی که  خود را متعهد می‌داند می‌گوید من اصل، هدف و واقعیت هستم. باید حول ادبیات داستانی فصل اشتراکی برای پیوند داستان‌نویسان کشور ایجاد شود. کسی یا نهادی باید در این موضوع پیشگام شود. البته معتقدم کسانی که اعتقاد مذهبی دارند باید پیشگام شوند و ضمن حفظ ایدئولوژی خود برای شکوفایی ادبیات معاصر بین داستان‌نویسان دوستی ایجاد کنند و همدیگر را به رسمیت بشناسند.او در ادامه بیان کرد: مشکل این‌جاست که زمانی که این خط‌کشی‌ها مطرح می‌شود طرفین یکدیگر را تکذیب می‌کنند؛ ادبیات متعهد خود را اصل  می‌داند و ادبیات روشنفکری را منکر می‌شود و ادبیات روشنفکری ادبیات متعهد را وابسته می‌داند. این خط‌کشی‌ها باعث فاصله زیاد و ایجاد دشمنی‌ها می‌شود. ضرر این دودستگی‌ها و به رسمیت نشناختن طرفین از سوی یکدیگر  متوجه ادبیات ناب ایرانی است و کسی باید جلودار شود.

   

دیزاین بوم،عکس های هوایی برتر جهان را معرفی کرد

نشریه تخصصی «دیزاین بوم» (Designboom) هفت عکس را از میان 4 هزار و 400 عکس از 101 کشور جهان برنده مسابقه عکس‌های هوایی جهان در سال 2018 معرفی کرد.مجله دیزاین بوم، این نشریه تخصصی انگلیسی زبان، هر سال مسابقه عکس هوایی را در سطح عکاسان حرفه‌ای برگزار می کند.مسابقه عکس پهپاد دیزاین بوم در شش بخش برگزار می‌شود و به عکاسان این امکان را می‌دهد تا به شکلی خلاقانه زیبایی‌های زمین را در گوشه و کنار جهان به تصویر کشند. جایزه بخش مردم نیز به تصویری حجاج و زائران خانه خدا در مکه کاری از «کینگوها شویی» (Qinghua Shui) اختصاص یافت.از زمان آغازعکاسی هوایی، فضایی ایجاد شده است تا به وسیله آن چشم اندازهای منحصر به فردی ثبت شد. این تصاویر فرصتی برای مطالعه باستان شناسی، زمین شناسی، جغرافیا و مطالعات زیست محیطی، در شهرها و روستاها ایجاد کرده است.عکاسی هوایی موضوع جدیدی نیست و در گذشته عکاسانی چون فلیکس نادار، در سال 1858 در ارتفاع 260 فوت عکاسی کردند و تصاویری هوایی زیبایی را از اطرف پاریس ثبت کردند.با این حال توسعه تکنولوژی، به ویژه هواپیماهای بدون سرنشین، یک وسیله نقلیه جدید برای عکاسان است تا با گسترش کنجکاوی خود ، قابلیت های عکاسی را افزایش دهند. عکاسی با کمک هواپیمای بدون سرنشین روشی مدرن برای ارائه نگاهی تازه به جامعه و حوزه شهری انسان امروز محسوب می‌شود. عکاسی پهپادی توانایی مسطح کردن تصویر را دارد و تغییرات را در الگو و مقیاس سطحی زمین نشان می دهد. تصاویر هوایی به طور کلی و تصاویر ارسال شده به این مسابقه به شکل ویژه درکی فراتر از دید معمول به جهان را ارائه می‌دهد.

 

«خانه تاریخی دارویی» از آتش گریخت

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان گفت : آتش سوزی «خانه تاریخی دارویی » که حوالی ساعت 13 (یکشنبه ) در این مکان رخ داده بود با تلاش نیروهای مستقر در محل مهار شد.  مهدی قره قاشی اظهار داشت : علت حادثه در دست بررسی است. وی افزود: با توجه به اقدامات انجام شده برای ایزوگام پشت بام این خانه به نظر می رسد که گرمای زیاد و آتش گرفتن کپسول گاز مورد استفاده، منجر به وقوع این حادثه شده است. خانه دارویی در پشت ساختمان شورای اسلامی شهر گرگان واقع است، این خانه قدیمی و تاریخی در سال 1380 به شماره 5424 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این عمارت از دو مجموعه خانه مسکونی تشکیل شده که یکی متعلق به دوره پهلوی اول در بخش شمالی و دیگری خانه‌‌ مربوط به دوره قاجار در ضلع جنوبی ‌است.

 

پای فیلم‌های خارجی بالاخره به سینمای ایران باز شد

علی آشتیانی‌پور مدیر اکران فیلم‌های خارجی این موسسه، گفت: نمایش فیلم‌های خارجی در سینماهای کشور به صورت آزمایشی به فیلم تحسین شده «همه پول‌های دنیا آغاز شد» صورت گرفت و قرار است از این پس به صورت منظم در سبد اکران شاهد نمایش فیلم‌های خارجی باشیم. وی ادامه داد: با تصمیم سازمان امور سینمایی و پیشنهاد کارگروه اکران فیلم‌های خارجی، پردیس سینمایی باغ کتاب، پردیس مگامال و پردیس کوروش هر کدام یک سالن خود را به صورت کامل به نمایش فیلم خارجی اختصاص خواهند داد.مدیر اکران فیلم‌های خارجی موسسه رسانه های تصویری خاطرنشان کرد: در گام نخست، سه سینمای منتخب با توجه به اینکه بیش از 7 سالن در اختیار دارند، پایلوت اولیه نمایش فیلم خارجی خواهند بود و در ادامه، سینماهای دیگری نیز به مرور با سرعت بیشتر فرآیند آماده سازی و تبلیغات به ظرفیت نمایش فیلم‌های خارجی اضافه خواهند شد.آشتیانی پور افزود: فیلم سینمایی اکشن و هیجان انگیز «شاه دزد» به کارگردانی کریستیان گادگست دومین فیلم خارجی خواهد بود که از دهم مردادماه اکران آن در سینماهای یاد شده آغاز خواهد شد.

   

«لوتوس» به سروینو ایتالیا رسید

مستند «لوتوس» تنها نماینده سینمای ایران است که در بخش مسابقه‌ بیست و یکمین دوره‌ جشنواره بین‌المللی فیلم «سروینو» شرکت دارد. این جشنواره از تاریخ 3 تا 12 آگوست 2018 برابر با ‌12 تا 21 مرداد 97 در شهر سروینو ایتالیا برگزار می‌شود.جشنواره بین‌المللی سروینو یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین جشنواره‌های بین‌المللی فیلم کوهستان در اروپا و جهان است که آثاری در موضوعات مختلف محیط زیست، آب و هوا، ماجراجویی، ورزش، فرهنگ و تاریخ را به نمایش می‌گذارد.مستند «لوتوس» برای به‌ دست آوردن جایزه اصلی جشنواره، با 10 فیلم دیگر از کشورهای آمریکا، آلمان، ایتالیا، فرانسه، بلژیک و سوئد، رقابت می‌ کند که همه‌ آنها در مهمترین جشنواره‌های جهانی حضور داشته‌ اند و اولین نمایش آنها در ایتالیا خواهد بود. در میان برندگان دوره‌های قبل جشنواره سروینو، نام‌های آشنای زیادی همچون «کیم کی دوک» با فیلم «بهار، تابستان، پائیز، زمستان و دوباره بهار» به چشم می‌خورد. براساس این گزارش، «لوتوس» در نخستین حضور بین‌المللی خود، در بخش رقابتی جشنواره‌ جهانی مستند «شفیلد» انگلستان به نمایش درآمد و با استقبال مخاطبان همراه شد. این فیلم در نخستین نمایش ملی خود نیز در سه بخش رقابتی یازدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» روی پرده رفت و جایزه ویژه هیات داوران برای بهترین فیلم مستند کوتاه را در بخش مسابقه بین‌الملل این جشنواره دریافت کرد.در این مستند داستانی، زندگی پیرزنی را می‌بینیم که 12 سال در انتظار مجوز ورود به جزیره ای نشسته است تا به دیدار تنها ساکن آن برود.فیلم مستند «لوتوس» که دومین حضور جهانی خود را در بخش رسمی جشنواره‌ بین‌المللی «سروینو» ایتالیا تجربه می کند، در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه شده است.

 

کاوش های باستان شناختی شهر بلقیس پایان یافت

نهمین فصل کاوش های باستان شناختی شهر تاریخی بلقیس واقع در جنوب شرقی اسفراین استان خراسان شمالی با یافته هایی جدید در داخل ارگ و شارستان پایان یافت. وی گفت: از مهم ترین یافته های شارستان در بخش معروف به تپه منار می توان به تعداد حجره با مصالح آجر و گچ در پیرامون حیاط مرکزی و یک بنای چهار ضلعی به ابعاد 8 × 8 متر با دیواری به ضخامت 60 /1 سانتیمتر که احتمالاً در بالای آن گنبد قرار داشته، می باشد که در فصول قبل بخشهایی از ساختار این بنا شامل ایوان، راهرو مزین به گچبری و تعدادی حجره طی کاوش های باستان شناسی کشف شده بود. نجفی افزود: یافته های باستان شناختی در این بخش بیانگر آن است که احتمال دارد این ساختار با حمله مغولان تخریب و پس از آن تغییر کاربری داده شده و به یک فضای صنعتی(کوره های آهنگری و ساخت سفال) تبدیل شده و تا ابتدای حکومت سربداران این روند ادامه داشته است.مدیر ملی پایگاه شهر تاریخی بلقیس مهم ترین کشفیات در داخل ارگ در این کاوش را تعدادی اتاق با ساختار پی سنگی و دیوارچینه ای که ادامه ساختارهایی که در فصول قبل کشف شده بود ذکر کرد و گفت: بخش اعظم این ساختار طی حفاری غیر مجاز تخریب شده است. به گفته مدیر پایگاه ملی شهر تاریخی بلقیس این شهر کهن بیش از 200 هکتار وسعت دارد و متشکل از سه بخش ارگ، شارستان و ربض است که براساس اسناد تاریخی این شهر در قبل از اسلام آباد و شکوفا بوده و در سال 31 هجری توسط مسلمانان فتح شده است.

 

تئاتر شهر برای تعیین تکلیف به شمارش معکوس رسید

ساختمان مجاور تئاتر شهر در حالی با پیگیری شهردار تهران در حال تعیین تکلیف برای بهره‌برداری است که پیش از این نه تنها پیشنهادها و راهکارهایی برای استفاده بهینه از این فضا به مدیران شهری مطرح شده بلکه مذاکراتی هم برای خدمات‌رسانی به تئاتر شهر صورت گرفته بود که معلوم نیست کدامیک از آن‌ها در نهایت عملی می‌شود.وضعیت ساختمانی که در همسایگی تئاتر شهر به عنوان مسجد و مجتمع فرهنگی و مذهبی ساخته شده، به نظر می‌رسد بعد از 15 سال که ساخت و سازش به پایان رسیده، در حال سروسامان گرفتن است.

 

۱۰ داور ایرانی جشنواره ونیز را فتح کردند

در تاریخ ۷۵ ساله ونیز قدیمی‌ترین جشنواره جهان، سینماگران ایرانی تاکنون ۱۰ بار بر مسند داوری بخش‌های مختلف این رویداد سینمایی نشسته‌اند.اولین چهره ایرانی که به جمع داوران جشنواره «ونیز» راه یافت عباس کیارستمی کارگردان مطرح سینمای ایران در عرصه بین‌المللی بود پنج سال بعد سمیرا مخملباف به عنوان دومین داور ایرانی در بخش مسابقه رسمی حضور داشت.شصت‌وسومین دوره جشنواره فیلم ونیز در سال ۱۳۸۵ با حضور محسن مخملباف به عنوان یکی از داوران انتخاب بهترین فیلم اول همراه بود و سه سال بعد و در دوره شصت و ششم  رامین بحرانی به عنوان یکی از داوران جایزه فیلم اول در ونیز حضور .شیرین نشاط یکی از داوران بخش افق‌های جشنواره ونیز در سال ۲۰۱۰ بود.امیر نادری سینماگر ایرانی در جشنواره ونیز ۲۰۱۲ حضور در میان داوران بخش افق‌های جشنواره را تجربه کرد و در هفتادمین دوره این رویداد سینمایی گلشیفته فراهانی یکی از داوران بخش افق‌ها بود، سال گذشته و در هفتاد و چهارمین دوره جشنواره ونیز، رخشان بنی اعتماد هم یکی از اعضای هیات داوری بخش افق‌های جشنواره بود.در هفتادوپنجمین دوره جشنواره فیلم ونیز که از حدود دوماه دیگر- ۲۹ اوت تا ۸ سپتامبر (۷ تا ۱۷ شهریور) در ایتالیا کلید می‌خورد، فاطمه معتمد آریا دارو بخش افق‌های خواهد بود و رامین بحرانی سینماگر ایرانی-آمریکایی نیز داور بخش فیلم‌های اول خواهد بود تا در مجموع تعداد داوری‌های سینماگران ایرانی در این رویداد سینمایی به عدد ۱۱ (توسط ۱۰ سینماگر) برسد.سینماگران ایرانی تاکنون دوبار داوری بخش اصلی (مسابقه رسمی) جشنواره ونیز را عهده‌دار بوده‌اند و چهار بار در بخش افق‌ها و چهار بار نیز برای انتخاب بهترین فیلم اول داوری کرده‌اند. رامین بحرانی نیز تنها سینماگر ایرانی تبار است که تاکنون دو بار به عنوان داور جشنواره ونیز انتخاب شده که هر دو بار آن برای انتخاب بهترین فیلم اول جشنواره بوده است.

 

دو هزار قطب بوم گردی،کشور را دربر گرفتند

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: 2 هزار قطب بوم گردی با 16 هزار فرصت شغلی در مناطق مختلف کشور ایجاد می شود.مونسان گفت: تاکنون از این تعداد 600 منطقه ایجاد شده و مابقی نیز در حال اجرایی شدن است.معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: روستائیان می توانند با صرف اندک هزینه منازل خود را به محل اقامت گردشگران تبدیل کنند و دولت نیز در قالب طرح اشتغال روستایی و با ارائه تسهیلات 6 درصدی از آنها حمایت می کند.مونسان ادامه داد: دولت از سرمایه گذاران بخش گردشگری حمایت کرده و برای طرح های گردشگری از محل صندوق توسعه ملی نیز تسهیلات 14 درصدی بدون سقف و محدودیت پرداخت می کند.رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به آثار تاریخی موجود در اردبیل اشاره کرد و گفت: اعتبار لازم برای حفظ و مرمت آثار تاریخی استان از جمله شهر یئری، بازار اردبیل و بقعه کلخوران از محل اعتبارات سازمان و پایگاه جهانی تامین می شود.وی ادامه داد: به پیشنهاد استاندار اردبیل در 2 سال آینده این استان به عنوان پایلوت گردشگری در شمال غرب کشور مطرح می شود.مونسان افزود: ایجاد نمایشگاه و فروشگاه های دایمی عرضه تولیدات صنایع دستی در اردبیل طرح خوبی است که سازمان میراث فرهنگی کشور 50 میلیارد ریال برای این امر اختصاص داده است.

 

عباسی ادبیات ایران را به جنگ دعوت کرد

شهریار عباسی با اعلام برگزاری کارگاه رمان‌نویسی خود با موضوع دفاع مقدس عنوان کرد که ادبیات ایران تنها از طریق روایت از جنگ می‌تواند جهانی شود.شهریار عباسی نویسنده آثاری چون «هتل گمو، «دختر لوتی» و «بازیگوش» و برگزیده جایزه ادبی جلال‌آل احمد اعلام کرده که در سال جاری قصد دارد یک کارگاه رمان‌نویسی را با محوریت ادبیات انقلاب و دفاع مقدس برگزار کند.وی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: این کارگاه با همکاری باغ‌موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار می‌شود و قصد دارم در آن  از میان طرح‌ها و ایده‌های داستانی استعدادهای کشور در زمینه خلق اثری با موضوع جنگ و دفاع مقدس، به تولید اثر برسیم.این نویسنده ادامه داد: باورم این است که تالیف رمان خوب و البته مستقل در زمینه جنگ و انقلاب اسلامی در ایران در سالهای اخیر کم و کمتر شده است در حالی که این دو حادثه مهم و تاثیرگذار در تاریخ ما می‌تواند مورد استفاده قابل توجه ادبیات ما قرار بگیرد.عباسی افزود: در سال‌های اخیر این وقایع تاریخی در کشور ما اسیر نوعی نگاه دو قطبی شده است. از سویی برخی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را حوادثی ویرانگر می‌دانندو  برخی نیز آنها را پدیده‌هایی مقدس و اتوکشیده به شمار می‌آورند. به نظر من اگر بتوان نگاه ادبی صرف به این دو حادثه داشت از نهاد آن می‌توانیم به اینکه از دل آنها به خلق آثار ادبی در مقیاس استاندارد جهانی امیدوار باشیم. من بارها گفته‌ام که ادبیات ایران اگر بتواند و بخواهد جهانی شود مسیر آن از ادبیات دفاع مقدس می‌گذرد. جنگ است که می‌تواند نگاهی عریان به انسان داشته باشد و این نگاه چیزی است که مخاطب جهانی ادبیات از ما انتظارش را دارد.

 

شجاع به محتکران و گرانفروشان کاغذ هشدار جدی داد

یک عضو کمیته تعیین قیمت کاغذ کشور درباره اثرات مصوبه اخیر این کمیته در بازار کاغذ، گفت: از دو روز قبل، قیمت‌ها رو به کاهش بوده و تعداد فروشندگان کاغذ هم بیشتر شده است.«غلامرضا شجاع» عضو کمیته تعیین قیمت کاغذ کشور و نماینده مصرف کنندگان کاغذ در شهرستان‌ها با اشاره به مصوبه جلسه اخیر کارگروه کاغذ کشور در تعیین قیمت فروش هر بند کاغذ چاپ و تحریر، گفت: در این جلسه قیمت کاغذ چاپ و تحریر و بالکی هر کیلو ٥١٠٠ تومان و قیمت کاغذ روزنامه هر کیلو ٤١٠٠ تومان تعیین و مقرر شد با فروشندگانی که بالاتر از این قیمت‌ها، کاغذهایشان را بفروشد، با توجه به اینکه از ارز ٣٨٠٠ تومانی برای واردات این کاغذها استفاده شده است، با عنوان «گرانفروشی» و «احتکار»  بدون استثنا، برخورد تعزیراتی و قضائی صورت گیرد.

 

ازغدی از تبدیل جامعه به کاح نشینی و کوخ نشینی به شدت هشدار داد

استاد حسن رحیم پور ازغدی بیان داشتند:فاصله‌های طبقاتی در جامعه‌ی اسلامی یعنی کوخ نشینی. اکثریتی و کاخ نشینی اقلیتی، اینکه همین الان می‌گویند در شمال تهران خانه چند میلیاردی وجود دارد و در آن زندگی می‌کنند و در پایین همین شهر بعد از ۲۳ سال خانواده‌هایی هستند که ۱۰، ۱۵ سر عائله در دو اتاق یک اتاق زندگی می‌کنند، فاصله‌های طبقاتی با این دستور العمل پیغمبر نمی‌سازد. تبعیض در نهاد‌های دولتی و حکومتی با این دستورالعمل پیغمبر نمی سازد. سلطه سیاسی دیگران بر جوامع اسلامی از افغانستان تا فلسطین، بااین دستورالعمل نمی‌سازد. دستگاه قضایی پرادعا و کم کار، دولت پرحرف و کم کار، مجلس پرسروصدا و کم کار بااین دستور العمل پیغمبر اکرم نمی‌سازد. نهاد‌های حکومتی وبال بر گردن مردم می‌شوند به حای اینکه خدمت به مردم کنند. این اولین مساله در پاسخ به چه باید کرد است. هر وقت دولت به جای اینکه کمک به مردم کند، به جای اینکه وبال بر مردم باشد، و مالیات بگیرند و خدمت رسانی کم کنند، مجلس به جای اینکه از منابع عمومی و بیت المال استفاده کند، قدم‌های بسیار کوتاه و خدمات قطره چکانی به این ملت کند، قوه قضاییه ادعای بزرگ اجرای عدالت و پیشگیری از جرم کند، اما ابتدایی‌ترین در تهران در پایتخت مملکت اتفاق بیافتد و جلوی آن را نتوانند بگیرند، و در برابر ستم‌های بزرگ و فشار گاهی مجبور شوند کوتاهی کنند، این‌ها با پیام حکومت دینی نمی‌سازد. دولت ما، دولتمردان ما، وزرا و وکلایی که خانه هایشان در مناطق بالای شهر تهران است، در خانه‌های وسیع و راحت زندگی می‌کنند و دم از حکومت دینی می‌زنند این‌ها نمی‌توانند به احکام اسلامی در باب حکومت دینی عمل کنند. قدرت و ظرفیت آن را ندارند. اگر روحانیت یا مسئولین حکومت سه قوه، در زندگی اشرافی زندگی کنند و سفر‌های آنچنانی، روابط فامیلی آنچنانی، ازدواج فامیلی و حکومتی، پارت‌های طبقاتی تشکیل دهند، این‌ها نمی‌توانند حکومت دینی را در مملکت اجرا کنند. فقط دین و حکومت دینی زیر سوال خواهد رفت و نسل‌های بعدی ما از اصل دین و حکومت دینی مایوس خواهند شد. این تکلیف اصلی ما است.

 

وزیر ارشاد از پُل اقتصاد فرهنگ در عرصه بین‌المللی رونمایی کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بخش زیادی از تاثیر گذاری اجتماعی ایرانیان در جهان از طریق دیپلماسی عمومی فرهنگ و هنر محقق می شود، گفت: دیپلماسی فرهنگی پلی برای معرفی و ایجاد فضایی برای بازار اقتصاد فرهنگ در عرصه بین المللی است. صالحی تاکید کرد: این آمار بخش کوچکی از ظرفیت ارتباطی سینمای ایران در عرصه بین‌المللی در سال گذشته است؛ سینمایی که هر دو روز یک جایزه بین المللی و منطقه ای گرفته است. ما با سینما شناخته می شویم و می توانیم از این طریق قدرت جهانی ارتباطی داشته باشیم.  سینما زبان امروز جهان است و دیپلماسی می‌تواند یاری کند تا از دریچه سینما بتوانیم با فضای جهانی ارتباط وسیع‌تری داشته باشیم. صالحی تاکید کرد: این آمار بخش کوچکی از ظرفیت ارتباطی سینمای ایران در عرصه بین‌المللی در سال گذشته است؛ سینمایی که هر دو روز یک جایزه بین المللی و منطقه ای گرفته است. ما با سینما شناخته می شویم و می توانیم از این طریق قدرت جهانی ارتباطی داشته باشیم.  سینما زبان امروز جهان است و دیپلماسی می‌تواند یاری کند تا از دریچه سینما بتوانیم با فضای جهانی ارتباط وسیع‌تری داشته باشیم. وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی در ادامه سخنان خود به برخی از چالش‌ها و مسائل و مشکلات حوزه فرهنگ و هنر کشور نیز اشاره کرد و گفت: چالش اول این است ازآنجائیکه نگاه اهالی فرهنگ و هنر خلاقانه و هنرمندانه محسوب می شود از این رو نگاه ارتباطی و بازاریابی کمتری دارند لذا نیاز مشترک میان حوزه‌های فرهنگ، دیپلماسی و اقتصاد باید بوجود آید تا بتواند اهالی فرهنگ را با مشاوره هایی به بازار فرهنگی نزدیکتر کند.صالحی در ادامه چالش دوم را موردتاکید قرار نگرفتن فرصت های فرهنگ و هنر در مقایسه با حوزه های اقتصادی و سیاسی دانست و گفت:  حوزه های سیاسی و اقتصادی به دلیل زود بازده بودن همواره مورد توجه و اهتمام هستند در حالیکه حوزه های فرهنگ و هنر تاثیراتش پایدارترو ماندگارتر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha