سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
معاون آموزش حوزه علمیه خراسان

حوزه/ معاون آموزش حوزه علمیه خراسان با اشاره به فعالیت ۲ هزار استاد در این حوزه، گفت: با توجه به ايجاد زمينه لازم براي توسعه علمي در تخصص‌هاي مورد نياز و تامين مایحتاج علمي این حوزه، نسبت به جذب و گزینش اساتید اقدام می شود.

حجت‌الاسلام مجتبی مهدوی‌ارفع در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مشهد با اشاره به برگزاری آزمون های مصاحبه علمی برای جذب اساتید مدارس علمیه، بیان کرد: با توجه به ارتقای كيفيت آموزش در حوزه علميه خراسان، معاونت آموزش در راستای تامين استاد دروس عمومي، مهارتي و تخصصي مدارس علمیه، نسبت به گزینش اساتید حق التدریس و تمام وقت اقدام کرده است.

وی گفت : متقاضیان تدریس در سه قالب، اساتید حق التدريس، ضمن تحصیل و اعزامي و در دو گروه برادران و خواهران ارزیابی علمی می شوند و نتایج نهایی نیز،  پنجم شهريور ماه  اعلام می شود.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه ارزیابی علمی در بخش برادران از ۱۹ تیرماه تا ۲۸ مردادماه در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد برگزار می شود، گفت:  ۳۵۱ متقاضي استاد اعزامی در ۳ گروه درسی ادبيات عرب، علوم عقلي و فقه و اصول  و با ۳۶ استاد ارزیاب و سه هزار و ۱۷۸ متقاضي  استاد حق التدریس در ۱۱ گروه درسی، با ۵۰ استاد ارزیاب و  ۷۰ متقاضي استاد ضمن تحصيل در ۴ عنوان ادبيات عرب، نحو، بلاغت و منطق ارزیابی علمی شدند.

حجت‌الاسلام مهدوی‌ارفع اضافه کرد: در بخش خواهران نیز از ۶ تا ۱۶ مردادماه ۸۶۹ متقاضی واجد شرایط در  ۱۱ گروه درسی با ۲۰ گروه ارزیاب ویژه اساتید سطح ۲ و  ۲۲ شرکت کننده در ۹ گرایش درسی با ۴ گروه ارزیاب در مقطع سطح ۳، در دو مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا(س) و حضرت رقیه(س) مشهد گزینش شدند.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان به عناوین درسی مورد پذیرش این دوره، اشاره و ابراز کرد: اساتید در عناوین درسی صرف، نحو، بلاغت، منطق، عقاید، کلام، فقه، اصول، احکام، تفسیر و علوم قرآن، تجوید، علوم حدیث، تاریخ معاصر، انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی، تاریخ اسلام و سیره، روش تحقیق و تبلیغ، فلسفه، ادبیات فارسی و زن در اسلام(ویژه خواهران) مورد ارزیابی علمی قرار گرفتند.

حجت‌الاسلام مهدوی‌ارفع در ادامه، داشتن يك سطح بالاتر از سطح تقاضاي تدريس و قبولي در ارزيابي‌هاي علمي و مهارتي مربوط به عنوان درسي انتخابي تدریس را از شرايط اختصاصي اساتيد تمام وقت شهرستان و حق التدريس برشمرد.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان با تاكيد بر قبولي در  مصاحبه  علمي  جهت اعطا مجوز به اساتيد، خاطر نشان كرد: متقاضيان پس از قبولي در آزمون و شركت در دوره بدو خدمت، مجوز موقت ۳ ساله تدريس در حوزه علمیه خراسان را دريافت خواهند كرد.

حجت‌الاسلام مهدوی‌ارفع با اشاره به تدريس موقت جهت كسب مجوز دائم، ادامه داد: پس از اتمام مجوز موقت(دوره ۳ ساله)، با توجه به ارزيابي هاي حين تدريس و تكميلي در صورت موفقيت، مجوز موقت به مجوز دائم تدريس تغيير خواهد يافت.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان در پایان با اشاره به اهداف برگزاري اين آزمون و جذب و گزينش اساتيد اعزامي، ضمن تحصیل و حق التدريس، یادآورشد: توجه به جايگاه و نقش اساتيد در رشد و تعالي حوزه علميه، ضابطه مند ساختن فرايند شناسايي و گزينش اساتيد در حوزه علميه خراسان، ارتقا سطح علمي و مهارتي اساتيد، ايجاد زمينه لازم براي توسعه علمي در تخصص هاي مورد نياز و تامين نيازهاي علمي حوزه هاي علميه، زمینه برگزاری جذب و گزینش اساتید را  فراهم کرد.

گفتنی است، حدود ۲ هزار  استاد در حوزه علمیه خراسان مشغول به تدریس هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha