جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
روهینگیا

حوزه/ کارشناس بنگلادشی گفت: در حال حاضر یک میلیون و سیصد هزار روهینگیا در بنگلادش حضور دارند که وضعیت زندگی آنها خیلی وخیم است و به نظر می رسد با توجه به باران شدید آینده نامشخص و دشواری پیش رو خواهند داشت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» حدود یک میلیون روهینگیایی که قبل از کشتارها در میانمار از کشور خود به بنگلادش فرار کرده اند، اکنون در اردوگاه مملو از جمعیت کوتوپالونگ در بنگلادش فاجعه دیگری در انتظار آن ها است، زیرا باران های موسمی این منطقه بزرگ و هر تپه را تبدیل به یک تله خطرناک برای پناهندگان روهینگیایی می کند. در اوایل ژوئن سازمان ملل تلاش کرد تا برای حل بحران اقلیت روهینگیایی میانجی گری کند که حاصل این میانجی گری یک بیانیه پر از ابهام درباره لزوم بازگشت پناهندگان روهینگیایی تحت شرایط معینی بود، اما روهینگیایی ها دیگر برای بازگشت به وطنشان اعتماد ندارند.

محمد کاظم حسین کارشناس بنگلادشی با اشاره به آخرین وضعیت مسلمانان روهینگیا در کشورش در گفت و گو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری حوزه گفت: با توجه به گذشت یک سال از مهاجرت روهینگیا از میانمار به بنگلادش هنوز تکلیف این مسلمانان نامعلوم است.

کوتاهی دبیرکل سازمان ملل در قبال مسلمانان روهینگیا

وی ادامه داد: از همه جای جهان افراد زیادی از طرف دولت‌های متعدد به این منطقه رفت و آمد داشتند حتی دبیرکل سازمان ملل و رئیس بانک جهانی هم به این منطقه آمدند  و از نزدیک وضعیت اسفبار آن‌ها را جویا شدند، ولی هنوز تکلیف آنها معلوم نشده است.

 

کارشناس بنگلادشی گفت: چند ماه پیش از طرف میانمار هم افرادی به کشور بنگلادش آمدند و قول دادند که تمامی مسلمانان روهینگیا را به کشورشان بر می گردانند  ولی هنوز اتفاقی در این زمینه نیفتاده است.

محمد کاظم حسین تصریح کرد: در حال حاضر یک میلیون و سیصد هزار روهینگیا در بنگلادش حضور دارند که وضعیت زندگی‌شان خیلی وخیم هست.

وضعیت اسف بار زنان روهینگیا در اردوگاه بنگلادش

وی با اشاره به وضعیت اسف بار زنان روهینگیا در این منطقه گفت: ظلم و تجاوز زیادی به زنان روهینگیا شده و بیش از 48 هزار زن مورد تجاوز قرار گرفتند و فرزندانی نیز در این شرایط سخت و طاقت فرسا متولد می شوند، البته آمار اصلی بیش از این تعداد است.

 

کارشناس بنگلادشی با اشاره به وضعیت نامناسب بهداشتی در پناهگاه آوارگان روهینگیا گفت: زنان روهینگیایی معمولا در مشکلات بهداشتی و سلامتی به مراکز بهداشتی و بیمارستان مراجعه نمی کنند و تعدادی از مسلمانان روهینگیا (حدود 7-8 هزار نفر) تاکنون به کشورشان برگشتند، ولی دولت میانمار این تعداد را زندانی کرده و وضعیت تعدادی از آنها نیز نا مشخص هست.

محمد کاظم حسین گفت: به نظر می رسد با توجه به آب و هوای این منطقه و باران شدید (موسوم ) و سیلاب در این منطقه چنانچه  مسلمانان روهینگیا در آنجا بمانند آینده نا مشخص و دشواری پیش رو خواهند داشت که باعث کشته شدن تعداد زیادی از این مسلمانان و نوزادانشان می شود.

کارشنای بنگلادشی در پایان گفت: دولت بنگلادش بسیار نگران وضع موجود مسلمانان روهینگیا است؛ چراکه جامعه بین الملل تاکنون هیچ اقدام اساسی برای بازگرداندن آنها به کشورشان و یا اقدام تاثیر گذاری برای بهبود وضعیت این آوارگان انجام نداده است.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha