پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
شیخ سعید نعمان

حوزه/ ارث و میراث و به ملکیت در آمدن آن به اختیار انسان نیست، زیرا هنگامی که شخصی از دنیا می رود، دیگر مالک دارایی های گذشته خویش نیست و تنها تصمیم گیرنده در این زمینه شرع مقدس است و خداوند متعال نیز حکم میراث را تعیین کرده است و ما نیز باید از این قانون الهی پیروی کنیم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، از چندی پیش مسئله لایحه مساوات میان زن و مرد در قانون ارث به بحثی جنجالی در تونس تبدیل شده، تا جایی که مسلمانان این کشور و همچنین علمای الازهر به این قانون معترض شده اند.

در همین راستا روز گذشته در تلویزیون تونس مجادله ای میان مجری برنامه و یکی از علمای الازهر درباره قانون ارث صورت گرفت و در این برنامه شیخ سعید نعمان عالم الازهر گفت: ارث و میراث و به ملکیت در آمدن آن به اختیار انسان نیست، زیرا هنگامی که شخصی از دنیا می رود، دیگر مالک دارایی های گذشته خویش نیست و تنها تصمیم گیرنده در این زمینه شرع مقدس است و خداوند متعال نیز حکم میراث را تعیین کرده است و ما نیز باید از این قانون الهی پیروی کنیم.

عضو سابق کمیته فتوای الازهر گفت: با این حال حدود 30 حالت وجود دارد که در آن طبق حکم اسلام ارث زن و مرد برابر است و از سوی دیگر دو برابر بودن ارث مرد نسبت به زن در برخی موارد به این خاطر است که از سوی دیگر مرد مکلف به پرداخت وجوهاتی شرعی مانند مهریه و نفقه همسر و فرزندان است و هزینه های خانواده بر عهده او است و همچنین هزینه ها و نفقه های دیگری که شرع بر عهده مردان گذاشته است و زنان در این زمینه ها مسئولیتی ندارند.

اما مجری شبکه تونسی با اعتراض به سخنان عالم الازهر گفت: ملاک ما در قانون گذاری تونس ملاک دینی نیست و فقط ملاک حقوقی و قانونی داریم، زیرا نظام حکومت تونس مدنی است و ما می توانیم قانون مساوات در ارث زن و مرد را اجرا کنیم.

وی افزود: ما در تونس شهروندان مسیحی و یهودی نیز داریم که نمی توانیم آنها را وادار به اجرای حکم اسلام کنیم و به کسی نیز اجازه نمی دهیم در تصمیم گیری های ما دخالت کند و این نیز یک قانون مدنی است که ربطی به قرآن ندارد.

این اظهار نظر ضد دینی مجری تونسی در حالی است که اکثریت جمعیت تونس مسلمانان هستند و به تازگی هزاران نفر از مردم تونس در اعتراض به این لایحه دست به تظاهرات زده اند و پیش از این نیز علمای الازهر نسبت به این لایحه اعتراض کرده بودند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha