شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
فقه پزشکی

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه امروز حوزه های علمیه باید از سفره ای که پزشکی رو به بحث دین باز کرده استقبال کنند، گفت: حوزه های علمیه شیعی باید بتوانند با فعالیت در زمینه طب اسلامی پاسخ کاربردی به مسائل بدهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از مشهد، دکتر نورمحمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سلسله نشست های پژوهشی دین و سلامت در موسسه علمی پژوهشی الهادی(ع) با بیان این که نخستین بار کاتولیک ها ورود ادیان به حوزه سلامت را مطرح کردند و همه عناوین در این حوزه وارداتی است، گفت: امروز سلامت فلسفی و باوری وجود دارد یعنی این اندازه باور در وجود فرد قوی باشد که اگر با مشکلی برخورد کرد، بتواند برپایه باور خویش آن را حل و فصل کند.

وی با بیان این که یکی از فوق تخصص های دانشگاه تهران از آمریکا آمده بود و اینطور می گفت که چرا روحانیون وارد حوزه درمان نمی شوند، به ضرورت حضور هرچه بیش تر روحانیون بر بالین بیماران تاکید و تصریح کرد: ببینید امروز چه میزان مساله پزشکی برای فقه مطرح شده و چه اندازه سوال در فقه بر مبنای پزشکی وجود دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که در سال 2017 بنا بود پیوند سر اتفاق بیافتد، سوال فقهی آن اینجا مطرح است که در این پیوند سر هویت و شخصیت متعلق به صاحب سر و یا صاحب اندام است، بیان کرد: فقه منتظر می ماند تا موضوع ایجاد شود و به آن پاسخ می دهد در صورتی که باید بخشی از موضوعات را در ساحت فقه آینده نگری کرد.

دکتر نورمحمدی با بیان این که هزاران مساله در فقه پزشکی وجود دارند که تعداد بسیار کمی از آنها کار شده در صورتی که واکاوی در ماهیت فقه پزشکی باید بیش از این باشد، عنوان کرد: تا به امروز بیش از 23 روش باروری غیر طبیعی وجود دارد که برای همه اینان نمی توان یک نسخه داد و اینقدر مسائل جدید در عصر امروز ایجاد شده که نیاز است این مسائل در حوزه فقه پیگیری شود.

وی با بیان این که حتی اگر در بحثی در فقه مطرح شد، هر روز فروعات افزون تری به آن ارائه می شودو نمی توانید بگویید این بحث را بررسی کرده ایم و پرونده آن بسته است، اظهار کرد: برای صدور فتاوی کاملا شناخت موضوع ضروری است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که برخی از موضوعات بسیار ساده است و با یک مشورت حل می شود اما شناخت دقیق بسیاری از موضوعات که فقه به آن نپرداخته دشوار و زمانبر است، ابراز کرد: از سوی دیگر معضلی به نام عدم تعیین مصادیق احکام شرعی، مکلفین را دچار نوعی سردرگمی و ابهام کرده است.

دکتر نورمحمدی با بیان این که مثلا در بحث الکل این مساله مطرح می شود که آیا الکل موجود در ادکلن پاک است یا نجس، گفت: در پاسخ این چنین گفته شده که باید دید این ادکلن اگر مست کننده باشد نجس است و اگر مست کننده نباشد نجس نیست؛ حال مکلف در اینجا ابهام می ماند که آیا الکل موجود در الکل به عنوان مسکر هست یا نه.

وی با بیان این که تشخیص موضوعات کلی احکام بر عهده فقیه است اما تطبیق آن با مصادیق خارجی از شئون فقیه نیست، بیان کرد: به عنوان مثال فقیه بیان می کند خون نجس است، اما اینکه آیا مایع خاص خون است یا نه بر عهده فقیه نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تحول در موضوع، موضوع سازی برای فقه و تشخیص و تطبیق عناوین را از جمله زمینه های تعامل فقه و پزشکی عنوان و ابراز کرد: امروز موضوعات فراوانی در حوزه پزشکی همچون پیوند اعضا، بانک شیر، روش های نوین تولید مثل، بانک اسپرم و تخمک و بانک خون بند ناف وجود دارد که باید فقه به آن بپردازد.

دکتر نورمحمدی با بیان این که امروز حوزه های علمیه باید از سفره ای که پزشکی رو به بحث دین باز کرده استقبال کنند، به فعالیت 55 کشور اهل سنت بر ضد شیعه در این حوزه اشاره و تاکید کرد: حوزه های علمیه شیعی باید بتوانند با ورود هدفمند و دقیق به این حوزه و فعالیت هدفمند در زمینه طب اسلامی و تسکینی پاسخ کاربردی به مسائل بدهند.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha