پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه هسته های فراوانی که در بطن حوزه است باید شکفته شود، گفت: حوزه ای انقلابی است که بین المللِ اثر گذار داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز شنبه در پنجمین همایش «نقش حوزه انقلابی در ماندگاری انقلاب اسلامی» که در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: برگزاری این جلسه نمادی از حوزه در صحنه، مطالبه گر و انقلابی است.

وی ضمن تقدیر و تشکر از بسیج حوزه علمیه برای برگزاری این مراسم گفت: مدیریت های مدارس حوزه در پرتو هدایت های مقام معظم رهبری و مراجع و بر اساس مصوبات شورای عالی حوزه، مقوله انقلابی ماندن را مد نظر دارند و گام هایی در این زمینه برداشته اند.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: هرگز ادعا نداریم هر آنچه به عنوان حوزه انقلابی باید پاسخگوی دنیا باشد را انجام داده ایم؛ اما همه تلاش خود را در این مسیر خواهیم کرد؛ بر اساس منشور هایی که حوزه دارد در بخش های زیر ساختی و بنیادی و جهادی طرح هایی در دست است.

وی گفت: انقلاب هم در تربیت طلاب و فضلا و هم در حضور طلاب در صحنه های انقلاب برای اینکه بصیرت و دانش سیاسی انقلابی را بالا ببرد طرح های متعددی دارد.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: وقتی از حوزه  انقلاب سخن می گوییم، ابعاد و زوایایی در آن وجود دارد که بسیج و اساتید حوزه باید به همه آن ابعاد بپردازند؛ حوزه بسیجی و انقلابی ممیزات و فصول ممیزی خاص خود را دارد و لذا کافی نیست یک بسیجی در حوزه همان ویژگی عام بسیجی را داشته باشد.

حوزه امروز باید از مبانی اساسی گفتمان انقلاب اسلامی دفاع کند

وی با بیان اینکه حوزه امروز باید از آن مبانی اساسی گفتمان انقلاب اسلامی دفاع کند و ظرفیت یک دفاع جانانه منطقی را داشته باشد گفت: وقتی از گفتمان انقلاب سخن می گوییم این گفتمان بنیاد های علمی و معرفتی دارد و اولین کارحوزه انقلابی آن است که  از این بنیاد های معرفتی در طیف گوناکون دفاع کند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه توضیح داد: گفتمان انقلاب در حوزه فکری و معرفتی در 6 بخش مورد هجوم است و حوزه انقلابی باید در این 6 حوزه،  "فکر" عرضه کند و از اندیشه و گفتمان انقلاب دفاع نماید.

وی گفت: امروز شبکه های مجازی و دستگاه های عظیم فکری در دنیا برای اینکه گفتمان انقلاب را نابود کنند از پایه ها شروع کردند و اولین لایه ای که در این پایه های عمقی، گفتمان را نابود می کند اندیشه های ماتریالیستی و غیر الهی است.

آیت الله اعرافی بیان کرد: اکنون در برخی مراکز دانشگاهی برای احیای اندیشه مارکسیسم کار می شود و جوانان ما هدف آن  قرار دارند تا آن ها را از جبهه گفتمان انقلاب دور کنند.

وی به اندیشه های به اصطلاح دینی، اما ادیان مندرس و دور از گفتمان دینی زنده و نجات بخش اشاره کرد و افزود: بعد از انقلاب اسلامی بودیزم، هندوئیزم و چند دین دیگر که غیر ابراهیمی و توحیدی اند و برخی آیین های بت پرستی نیز در دنیا مورد توجه خاص قرار گرفته اند.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه باید در نظامات خود طراحی های نو داشته باشیم تا جوانان و گفتمان انقلاب را صیانت کنیم، خاطر نشان کرد: در خود ادیان ابراهیمی، مسیحیت در رأس آن قرار گرفته که در همه کشور های دنیا حضور و بیش از 2 میلیارد جمعیت دارد.

وی عرصه دیگر را جریاناتی دانست که در برابر مکتب اهل بیت(ع) هستند و گفت: ظرفیت سازی های عظیمی می شود برای این که مذاهب اسلامی را از بین ببرند و همه را به سمت نگاه تند تکفیری بکشند.

آیت الله اعرافی ابراز کرد: قلمرو دیگر در عرفان های دروغین  و کاذب است که مقوله مهم در الاهیات جدید است و دامنه وسیعی دارد.

وی با اشاره به اندیشه های سکولار گفت: گاهی این اندیشه ها رنگ دینی هم به خود می گیرد و به سمت تحجر و نگاه های غربی حرکت می کند  که حوزه اگر می خواهد به نیاز امروز پاسخ دهد باید حداقل به این قلمرو ها توجه نماید.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه افزود: یک بعد حوزه انقلابی این است که از زیر ساخت های اعتقادی اسلام ناب و اسلام حرکت آفرین و تمدنی دفاع کند که این ها امروز همه در معرض تهاجم است.

وی با بیان  اینکه تیم مدیریت حوزه باید در نظام آموزشی و کاربردی و مهارتی خود این ها را پوشش دهد، خاطرنشان  کرد: ساحت دیگر پاسخگویی به نظام اسلامی و نیاز های یک نظام و دستگاه حاکمیت است؛ نظام مبتنی بر یک اندیشه تمدن ساز است و بشر را به این سمت هدایت می کند.

حوزه باید با ابواب جدید پاسخگوی مسائل روز باشد

آیت الله اعرافی با بیان اینکه از آن قله که مبتنی بر نظام اسلامی باشد هنوز فاصله داریم گفت: باید در همه بخش های نظام  اسلامی کار کنیم تا به آن قله برسیم؛ غیر از اینکه باید فقه مسائل مستحدثه را پاسخ دهد باید با ابواب جدید به نیاز های روز نیز پاسخ دهد.

وی با بیان اینکه بعد دیگر بعد اخلاقی و رفتاری روحانیت است که بسیار مهم بوده و روحانیت زمانی می تواند حرکت آفرین باشد که ممیزات تاریخی حوزه در آن محفوظ بماند افزود: اصولی در شرایط جدید پیدا شده و تعامل حوزه با قوایی که از خودش برخاسته و احیانا دچار مشکل شده است باید هم با حمایت و هم با نقد وجود داشته باشد.

مدیر حوزه های علمیه کشور اظهار کرد: شوراهای خود را عمیق‌تر وارد عرصه ها نماییم تا  برای تربیت نسلی که عمیق، عالم، مجتهد و فیلسوف تربیت شوند، آماده شوند.

حوزه ای انقلابی است که بین الملل اثر گذار داشته باشد

وی تأکید کرد: حوزه  انقلابی حوزه ای است که بین المللی باشد و در قم با هدایت های رهبری و مراجع جبهه مقاومت و جبهه معرفتی نیز شکل گرفته است؛ امروز ما 50 هزار از 130 کشور فارغ التحصیل داریم.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه هسته های فراوانی که در بطن حوزه است باید شکفته شود، گفت: حوزه ای  انقلابی است که بین الملل اثر گذار داشته باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha