پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ همایش نقش حوزه انقلابی در ماندگاری انقلاب اسلامی

حوزه/ مراسم افتتاحیه پنجمین همایش مشترک سراسری مدیران حوزه های علمیه، مسئولین دفاتر نمایندگی ولی فقیه، مسئولین بسیج طلاب، سپاه های استانی و مسئولین امور طلاب و دانش آموختگان با عنوان «نقش حوزه انقلابی در ماندگاری انقلاب اسلامی» امروز در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله نوری همدانی پیش از ظهر امروز شنبه درمراسم افتتاحیه  پنجمین همایش مشترک  سراسری مدیران حوزه های علمیه، مسئولین دفاتر نمایندگی ولی فقیه، مسئولین بسیج طلاب، سپاه های استانی و مسئولین امور طلاب و دانش آموختگان  با  عنوان «نقش حوزه انقلابی در ماندگاری انقلاب اسلامی» که در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: احادیثی در رابطه با فتنه ها وجود دارد و بر ما لازم است به این آیات و روایات توجه کنیم.

معظم له  گفتند: این یک بحث قرآنی و روایی و حدیثی، تاریخی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است که باید توجه نماییم و راهی که در پیش داریم راه همواری نیست و فتنه هایی در این راه وجود دارد که باید نسبت به آن ها وظیفه خود را تشخیص بدهیم.

این مرجع تقلید  افزودند: این مسئله بسیار مهم است و گذشت زمان تأثیر فراوانی در ایجاد فتنه دارد و حضرت علی(ع) از این گذشت زمان که باعث ایجاد  فتنه و مشکلاتی می شود شکایت و درد دل می کند.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه فتنه یعنی به وجود آمدن جریانی که حق و باطل را با هم درگیر می کند گفت: اسلام در این خصوص کادر سازی دارد و علما و مجاهدین را از گروه های تأثیر گذار در این موضوع  می داند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به اینکه علماء  باید در علم و فقاهت عمیق باشند و فتنه ها را بشناسند و مردم را به حکمت دعوت  کنند، افزودند: حکمت همان دلیل و برهان است و لذا ما طلبه ها باید دقیق باشیم و با استدلال، دلیل و برهان فتنه ها را بشناسیم و پاسخگو باشیم.

ایشان با بیان اینکه اسلام عالمی می خواهد که صد درصد در مواضع اسلام گام بردارد و دنیا گرایی کم تری داشته باشد ادامه دادند: از ابتدا علما باید خود را با این ویژگی ها بسازند تا بتوانند مؤثر باشند.

در کادر سازی اسلامی در برابر فتنه ها ابتدا طلاب و روحانیون قرار دارند

این مرجع تقلید ابراز داشتند: علما باید همان راهی که پیامبر(ص)رفته را بروند تا بتوانند فتنه ها را  بشناسند و با آن مقابله کنند، لذا در کادر سازی اسلامی در برابر فتنه ها اول طلبه ها و علما قرار دارند.

معظم له با بیان اینکه در دنیا روز به روز این فتنه ها افزایش می یابد مطرح کردند: شناخت  این فتنه ها و پاسخ گویی آن ها کار مهمی است که وظیفه آن بر دوش روحانیت است.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به اینکه وظیفه مجاهدین نیز در این کادرسازی بسیار مهم است گفتند: علمای بزرگ و مدیران در حوزه برای ساختن این افراد تلاش می کنند، همانطور که فرماندهان نظامی برای تربیت سربازان تلاش می کنند.

ایشان با اشاره به سردمداران گمراه افزودند: علمای بزرگ ما در برابر این سردمداران هیچ گاه ساکت نبودند و همیشه در کنار مردم گام برداشته اند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه مجاهدین نیز باید ابتدا به جهاد اکبر بپردازند و خود را بسازند و تقویت نمایند گفتند: ابتدا ساختن خود افراد مهم است و ما در انقلاب باید به گونه ای گام برداریم که مردم همان روش انبیا را در روش ما ببینند.

ایشان با بیان اینکه حوزه ها باید سعی کنند، طلابی پروش دهند که از نظر فقه و فقاهت عمیق باشند ادامه دادند: چرا باید به گونه ای باشد که علمایی که سال ها قبل از دنیا رفتند دیگر جایگزینی ندارند و چرا در تهران با آن جمعیت،  هیچ مجتهد شاخصی دیگر وجود ندارد.

حضرت آیت الله نوری همدانی گفتند: در نظر امام راحل مردم بسیارمهم بود و لذا باید قدر مردم را دانست و به آن ها خدمت کرد؛ امروز همین مردم در مضیقه معیشت اند و باید در کنار آن ها باشیم.

مسئولین باید زندگی خود را همتراز زندگی مردم و مستضعفین قرار دهند

ایشان افزودند: دولت ما دولت اسلامی و علوی است و در دولت حق باید کسانی که مسئول اند زندگی خود را هم تراز زندگی فقرا قرار دهند تا محرومیت بر آن ها سنگینی نکند.

این مرجع تقلید توضیح دادند: امام راحل و مقام معظم رهبری انقلاب را مقدمه ظهور امام عصر(عج) می دانند و لذا فتنه های بسیاری در این انقلاب ایجاد می شود که باید با آن ها مقابله کرد.

معظم له با بیان اینک حوزه ها باید انقلابی باشند گفت: شاخص های انقلاب باید گفته شود و مدیران حوزه ها نیز به این مسئله توجه داشته باشند.


حوزه ای انقلابی است که بین المللِ اثر گذار داشته باشد

آیت الله علیرضا اعرافی نیز از سخنران این همایش بود که در سخنانی اظهار داشت: برگزاری این جلسه نمادی از حوزه در صحنه، مطالبه گر و انقلابی است.

وی ضمن تقدیر و تشکر از بسیج حوزه علمیه برای برگزاری این مراسم گفت: مدیریت های مدارس حوزه در پرتو هدایت های مقام معظم رهبری و مراجع و بر اساس مصوبات شورای عالی حوزه، مقوله انقلابی ماندن را مد نظر دارند و گام هایی در این زمینه برداشته اند.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: هرگز ادعا نداریم هر آنچه به عنوان حوزه انقلابی باید پاسخگوی دنیا باشد را انجام داده ایم؛ اما همه تلاش خود را در این مسیر خواهیم کرد؛ بر اساس منشور هایی که حوزه دارد در بخش های زیر ساختی و بنیادی و جهادی طرح هایی در دست است.

وی گفت: انقلاب هم در تربیت طلاب و فضلا و هم در حضور طلاب در صحنه های انقلاب برای اینکه بصیرت و دانش سیاسی انقلابی را بالا ببرد طرح های متعددی دارد.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: وقتی از حوزه  انقلاب سخن می گوییم، ابعاد و زوایایی در آن وجود دارد که بسیج و اساتید حوزه باید به همه آن ابعاد بپردازند؛ حوزه بسیجی و انقلابی ممیزات و فصول ممیزی خاص خود را دارد و لذا کافی نیست یک بسیجی در حوزه همان ویژگی عام بسیجی را داشته باشد.

حوزه امروز باید از مبانی اساسی گفتمان انقلاب اسلامی دفاع کند

وی با بیان اینکه حوزه امروز باید از آن مبانی اساسی گفتمان انقلاب اسلامی دفاع کند و ظرفیت یک دفاع جانانه منطقی را داشته باشد گفت: وقتی از گفتمان انقلاب سخن می گوییم این گفتمان بنیاد های علمی و معرفتی دارد و اولین کارحوزه انقلابی آن است که  از این بنیاد های معرفتی در طیف گوناکون دفاع کند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه توضیح داد: گفتمان انقلاب در حوزه فکری و معرفتی در 6 بخش مورد هجوم است و حوزه انقلابی باید در این 6 حوزه،  "فکر" عرضه کند و از اندیشه و گفتمان انقلاب دفاع نماید.

وی گفت: امروز شبکه های مجازی و دستگاه های عظیم فکری در دنیا برای اینکه گفتمان انقلاب را نابود کنند از پایه ها شروع کردند و اولین لایه ای که در این پایه های عمقی، گفتمان را نابود می کند اندیشه های ماتریالیستی و غیر الهی است.

آیت الله اعرافی بیان کرد: اکنون در برخی مراکز دانشگاهی برای احیای اندیشه مارکسیسم کار می شود و جوانان ما هدف آن  قرار دارند تا آن ها را از جبهه گفتمان انقلاب دور کنند.

وی به اندیشه های به اصطلاح دینی، اما ادیان مندرس و دور از گفتمان دینی زنده و نجات بخش اشاره کرد و افزود: بعد از انقلاب اسلامی بودیزم، هندوئیزم و چند دین دیگر که غیر ابراهیمی و توحیدی اند و برخی آیین های بت پرستی نیز در دنیا مورد توجه خاص قرار گرفته اند.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه باید در نظامات خود طراحی های نو داشته باشیم تا جوانان و گفتمان انقلاب را صیانت کنیم، خاطر نشان کرد: در خود ادیان ابراهیمی، مسیحیت در رأس آن قرار گرفته که در همه کشور های دنیا حضور و بیش از 2 میلیارد جمعیت دارد.

وی عرصه دیگر را جریاناتی دانست که در برابر مکتب اهل بیت(ع) هستند و گفت: ظرفیت سازی های عظیمی می شود برای این که مذاهب اسلامی را از بین ببرند و همه را به سمت نگاه تند تکفیری بکشند.

آیت الله اعرافی ابراز کرد: قلمرو دیگر در عرفان های دروغین  و کاذب است که مقوله مهم در الاهیات جدید است و دامنه وسیعی دارد.

وی با اشاره به اندیشه های سکولار گفت: گاهی این اندیشه ها رنگ دینی هم به خود می گیرد و به سمت تحجر و نگاه های غربی حرکت می کند  که حوزه اگر می خواهد به نیاز امروز پاسخ دهد باید حداقل به این قلمرو ها توجه نماید.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه افزود: یک بعد حوزه انقلابی این است که از زیر ساخت های اعتقادی اسلام ناب و اسلام حرکت آفرین و تمدنی دفاع کند که این ها امروز همه در معرض تهاجم است.

وی با بیان  اینکه تیم مدیریت حوزه باید در نظام آموزشی و کاربردی و مهارتی خود این ها را پوشش دهد، خاطرنشان  کرد: ساحت دیگر پاسخگویی به نظام اسلامی و نیاز های یک نظام و دستگاه حاکمیت است؛ نظام مبتنی بر یک اندیشه تمدن ساز است و بشر را به این سمت هدایت می کند.

حوزه باید با ابواب جدید پاسخگوی مسائل روز باشد

آیت الله اعرافی با بیان اینکه از آن قله که مبتنی بر نظام اسلامی باشد هنوز فاصله داریم گفت: باید در همه بخش های نظام  اسلامی کار کنیم تا به آن قله برسیم؛ غیر از اینکه باید فقه مسائل مستحدثه را پاسخ دهد باید با ابواب جدید به نیاز های روز نیز پاسخ دهد.

وی با بیان اینکه بعد دیگر بعد اخلاقی و رفتاری روحانیت است که بسیار مهم بوده و روحانیت زمانی می تواند حرکت آفرین باشد که ممیزات تاریخی حوزه در آن محفوظ بماند افزود: اصولی در شرایط جدید پیدا شده و تعامل حوزه با قوایی که از خودش برخاسته و احیانا دچار مشکل شده است باید هم با حمایت و هم با نقد وجود داشته باشد.

مدیر حوزه های علمیه کشور اظهار کرد: شوراهای خود را عمیق‌تر وارد عرصه ها نماییم تا  برای تربیت نسلی که عمیق، عالم، مجتهد و فیلسوف تربیت شوند، آماده شوند.

حوزه ای انقلابی است که بین الملل اثر گذار داشته باشد

وی تأکید کرد: حوزه  انقلابی حوزه ای است که بین المللی باشد و در قم با هدایت های رهبری و مراجع جبهه مقاومت و جبهه معرفتی نیز شکل گرفته است؛ امروز ما 50 هزار از 130 کشور فارغ التحصیل داریم.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه هسته های فراوانی که در بطن حوزه است باید شکفته شود، گفت: حوزه ای  انقلابی است که بین الملل اثر گذار داشته باشد.

 

 

 بسیج حوزه باید دائم فکر جدید انقلابی تولید کند

حجت الاسلام والمسلمین محمود ملک‌دار نیز در این همایش اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی، ولایت و ارزش های انقلابی و بسیج، حق است و امیدواریم با تمسک به این حق، همه ما و جامعه سربلند باشد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بیان داشتند؛ اگر مشاهده کردیم تلاش هایی دارد انجام می گیرد، برای این که از حوزه علمیه قم، انقلاب زدایی کنند باید احساس خطر کنیم،گفت: مدیریت حوزه از بسیج حوزه علمیه، انتظارش بسیار بالاتر از سایرین است.

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه، بسیج حوزه را مکانی دانست که باید دائم فکر جدید انقلابی تولید کند به ارائه گزارشی از همایش های گذشته پرداخت و تصریح کرد: همایش سال قبل 15 کمیسیون داشت.

وی تولید مجلات و نشریات هفتگی و ماهانه و ارسال آن از طریق اتوماسیون و بسیج، تشکیل کارگروهی برای جذب نیروهای منتقد که به حاشیه رفته را از جمله کمیسیون ها نام برد.

حجت الاسلام والمسلمین ملک دار عنوان کرد: شواری عالی هماهنگی بسیج طلاب و روحانیون در سال 96 گرچه به آن صورت که باید نتوانست جلساتی را برگزار نماید، امیدورایم در سال جدید تعداد جلسات بیشتری را برگزار نماید و در ذیل آن کمیته شورای عالی هماهنگی بسیج طلاب و  روحانیون وجود دارد که بسیار فعال عمل کرد و در مجموع 78 مصوبه داشت.

وی طرح ولایت، نشست های بصیرتی سیاسی، تصویب طرح تأسیس پایگاه مقاومت مراکز سطوح عالی و مجتمع های مسکونی، تشکیل فراخوان مقاله با موضوع حوزه انقلابی و ایجاد  دبیر خانه آن، طرح جشنواره ملی سرزمین نور را از برخی مصوبات انجام شده برشمرد.

دبیر شورای هماهنگی بسیج طلاب و روحانیون ابراز کرد: علاوه بر این طرح ها، چندین کار اجرایی مشترک در این کمیته برنامه ریزی و ابلاغ شد که گزارشات خوبی از اجرای آن به دست ما رسید؛ مانند دستور العمل گرامیداشت هفته بسیج، برگزای همایش منطقه ای مدیران مدارس علمیه و مسئولین بسیج استانی، هشتمین سالروز حماسی 9 دی و دستورالعمل بزرگداشت سالروز دفاع مقدس.

روحانی شهید عباس شیرازی شهید شاخص سال حوزه

وی در پایان روحانی شهید عباس شیرازی را به عنوان شهید شاخص در میان شهدای روحانی راه حق نام برد.

 

 

عضویت بیش از ۲ هزار استاد حوزه در بسیج

حجت الاسلام والمسلمین عبدالعلی گواهی نیز در پنجمین همایش نقش حوزه انقلابی در ماندگاری انقلاب اسلامی اظهار داشت: یکی از اهداف این همایش این است که حوزه های علمیه را انقلابی نگه بداریم.

 

وی گفت: افتخار روحانیت این است که بیش از 4 هزا شهید در دوران دفاع مقدس، بیش از 17 هزار روحانی رزمنده و بیش از 350 هز روحانی آزاده و بیش از 7 هزار روحانی ایثارگر دارد.

رئیس سازمان بسیج اساتید طلاب و روحانیون کشور افزود: باید این موارد و جان فشانی های روحانیون در نماز های جمعه و تریبون های دیگر به مردم گفته شود.

روحانیت رتبه نخست را در بین گروه های جهادی دارد

وی با بیان اینکه امروز در دفاع از حریم اهل بیت(ع) نیز بیش از 35 نفر از طلبه های ایرانی به شهادت رسیدند، تصریح کرد: در گروه های جهادی رتبه اول را روحانیت و طلاب دارند و بسیار در این عرصه فعال ظاهر شدند.

حجت الاسلام والمسلمین گواهی با بیان اینکه در حوزه علیمه قم، مشهد، اصفهان و تهران تا کنون بسیج اساتید راه اندازی شده است، گفت: بیش از 2 هزارو 500 نفر از اساتید این 4 استان جذب بسیج شدند.


 

روحانیت فرمانده جنگ نرم با دشمن است

حجت الاسلام والمسلمین عبدالله حاجی صادقی  نیز از دیگر سخنرانان  افتتاحیه این همایش بود که  اظهار داشت: به این باور رسیدیم که پیوند دو نهاد مقدس روحانیت و بسیج می تواند خیلی توطئه ها را خنثی و در جلو رفتن انقلاب و عمق بخشی آن در صحنه جهانی مؤثر باشد.

وی افزود: انقلاب اکنون صادر شده و دشمن حق دارد از این انقلاب احساس خطر کند چرا که مرگ تدریجی او را رقم زده است و رژیمی که زمانی شعار نیل تا فرات سر می داد امروز خود را پشت دیوار های بتنی مخفی کرده است.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: تنها 18 درصد کشور سوریه باقی مانده بود و هیچ امنیتی وجود نداشت؛ اما اکنون 68 درصد سوریه کاملا در دست حاکمیت است و  درصد کمی در دست داعش قرار دارد.

وی با بیان اینکه اگر در داخل مقداری لغزش هایی در برخی وجود دارد، تصور نکنیم که انقلاب از بین خواهد رفت و ادامه داد: امروز روحیه انقلابی اقتضائات خاص خود را دارد و بصیرت بیشتری و توانمندی علمی، معرفتی و فکری بیشتری را می طلبد که پرچم دار آن روحانیت است.

حجت الاسلام والمسلمین حاجی صادقی گفت: امروز روحانیت پشتیبان جبهه های جنگ نرم نیست؛ بلکه فرمانده آن است؛ دشمن در این جنگ با تهاجم فکری مغز ها و با تهاجم ارزشی دل هارا تسخیر می کند.

وی با بیان اینکه سپاه و بسیج بهترین سازمانی است برای انجام آن رسالت انبیا که روحانیت عهده دار آن هستند، افزود: از کمیته ای که شورای هماهنگی را کارشناسی می کند تشکر می کنیم و همچنین ضمن تشکر از برخی استان از برخی دیگر گله داریم که آن گونه که باید فعال نیستند.

امروز طلابی می خواهیم که هم مدافع نظام و هم معرف انقلاب باشند

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: از این نشست ها علاوه بر هماهنگی و همکاری این دو نهاد یک انتظاراتی هم می رود که از این پیوند باید بتوانیم در تربیت، تجهیز علمی و عملی طلاب و روحانیونی که در تراز انقلاب اسلامی چهل ساله باشد بهره ببریم؛ امروز طلاب، روحانیون، ائمه جماعات و اساتیدی می خواهیم که هم مدافع جانانه نظام باشند هم معرف خوبی برای اسلام و انقلاب باشند.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها اعتراف کردند که انقلاب اسلامی شاخص های ابر قدرتی را از ما گرفته است و ما را در حاشیه جهان برده است گفت: به این خاطر همه را بسیج می کنند برای مقابله با انقلاب تا ریشه انقلاب را نابود کنند و نگاه آن ها خاموش کردن اسلام، تغییر رهبری و تغییر انقلاب با استفاده  از مردم است.

از پیشروی دشمن در عملیات فتنه ای و چراغ خاموش باید نگران بود

حجت الاسلام والمسلمین حاجی صادقی تصریح کرد: گرچه ما درعملیات های نظامی در همه میدان ها انقلاب اسلامی پیروز شده ایم؛ اما باید نگران باشیم از این که دشمن در عملیات فتنه ای و چراغ خاموش و حمله به ذهن و ها و قلب ها پیشروی کرده است.

وی ابراز داشت: بزرگ ترین خدمت را به مردم روحانیت می کند و امروز دنبال این باشیم که حوزه سنگر نشین ناب و افرادی را تربیت نماید که بتوانند در این جبهه فرماندهی کنند.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه باید روحانیت در این پیچ مهم تاریخی خود را نشان دهد و مشخص کند که با کدام ابزار می توان جوانان را حفظ کرد، گفت: یک هفته پیش رهبری، با صراحت مواضع را گفتند که باید اجرا شود و ما باید نسبت به آن غیرت دینی داشته باشیم.

وی افزود: این قداست زدایی از ولایت، نقشه دشمن است و این که رهبری تحلیلی دارد ما هم تحیلی داشته باشیم غلط است؛ چرا که در نظام ولایی سکان دار ولی فقیه است و رؤسای قوا و فرماندهان سیاست گذار نیستند بلکه باید مجریان سیاست های نظام و و لایت باشند.

حجت الاسلام والمسلمین حاجی صادقی افزود: یکی از صحنه هایی که باید روحانیت همواره وارد شود شبهات است و شبهاتی که در ابعاد مختلف القاء می کنند را باید پاسخ دهند.

وی اظهار داشت: از اشکالاتی اساسی که احساس می کنیم این است که حکومت دینی و طراحی نظام ولایی اسلام در جهان درست و منطقی تبیین نشده است و این باید در متون درسی و آموزشی دیده شود.

 

مشکلات به خاطر فاصله گرفتن از نظام ولایی است

 

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه مدل حکومت دینی به لحاظ مبانی کار کردها در عصر امروز عالی ترین مدل مردم سالاری دینی است گفت: همه مشکلات به خاطر فاصله گرفتن از نظام ولایی است.

وی همچنین پیشنهاد داد تا فلسفه انقلاب، دستاوردها، آسیب ها و عوامل بقا و نیز عناصر ماندگاری در دروس حوزه تببین شود و طلاب نسبت به آن ها آشنا شوند.

حجت الاسلام والمسلمین حاجی صادقی اظهار کرد: بدانیم با رفورم در نظام آموزشی کار حل نمی شود و به تحول اساسی نیاز است که اگر این تحول انجام نشود به فرموده رهبری یا منزوی می شویم یا میمیریم.

 

بسیجی باید از مسئولین مطالبه گری کند

سردار محمدحسین سپهر  نیز در سخنانی اظهار داشت: از منظر امام راحل و مقام معظم رهبری یکی از مهم ترین و اساسی ترین اهداف انقلاب زمینه سازی برای حکومت مهدوی و تحقق تمدن دینی است.

وی گفت: برای تحقق دولت اسلامی که امروز در آستانه آن قرار داریم  و برای تحقق و ساخت جامعه اسلامی و تمدن اسلامی نقشه ای نداریم یا اگر هم داریم پراکنده و بدون انسجام است که این ضعف بزرگی می باشد.

جانشین سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: امروز نقش حوزه  ها در تولید و ارائه راهبرد ها و نقشه های ساخت دولت و تمدن اسلامی از بزرگ ترین واجبات است و از منظومه فکر رهبری دریافت می کنیم که هر چقدر مسئولین دستگاه های حاکمیتی بر این توجه کنند حرکت تمدنی سریع تری خواهیم داشت.

وی ادامه داد: رهبری در فرمایشات خود گفتند اگر 8 میلیون جوان انقلابی پای کار داشته باشیم هیچ دغدغه ای نخواهیم داشت  و لذا  اگر انقلابی رخ داد و 40 سال از آن می گذرد به واسطه مردم بوده است و در تحقق پرورش این 8 میلیون جوان انقلابی بیشترین سهم متوجه روحانیون است.

سردار سپهر افزود: از نظر رهبری دو اقدام اساسی،عینی و کارکردی باید اتفاق افتد که عبارت اند از پرورش نیرو انسانی و تولید علم.

وی با بیان اینکه در کارهای پژوهشی وقتی به فرمایشات رهبری مراجعه می کنیم به یک انسجام دقیق علمی، پژوهشی و راهبردی می رسیم، گفت: در بخش نخبگان باید شخصیت هایی داشتیه باشیم که تأثیر گذار باشند.

جانشین سازمان بسیج مستضعفین با  اشاره به اینکه باید دولت از ظرفیت بزرگ بسیج استفاده نماید افزود: وظیفه همه این است که در  پرورش و تربیت نیروی انسانی مورد نظر رهبری تلاش کنند تا محقق شود.

وی گفت:  از نظر رهبری در  تولید علم نیز باید در دنیا در مرتبه نخست قرار بگیریم و دانش را با  اخلاق به جهان عرضه کنیم و همچنین باید سبک زندگی اسلامی را ارائه و نظام سازی داشته باشیم.

سردار سپهر با بیان اینکه نقش سپاه و بسیج امروز  در تحقق  این فرایند امروز بیشتر از سایرین است خاطر نشان کرد: اولین قدم تربیت مدیران، فرماندهان و کادر در سطح و تراز انقلاب است.

وی با اشاره به اینکه نخبگان و خواص اقشار را باید در بسیج جذب کنیم افزود: علاوه بر این، گام دیگر تربیت آحاد بسیج است و بسیج تنها در عرصه کلاس تربیت نمی شود و نیاز به تربیت فعالان بسیج با هدایت علما و روحانیون  درعرصه عمل داریم.

جانشین سازمان بسیج مستضعفین ضمن اینکه باید اتاق جنگ تشکیل دهیم گفت: ما در بسیج آمادگی داریم تا به مسؤلین در حل مشکلات کمک کنیم تا از این پیچ تاریخی عبور کنیم.

وی تصریح کرد: هر بسیجی ما باید از مسؤلین مطالبه گری کند و ما اعتقاد داریم باید از دولت حمایت کنیم تا از این پیچ تاریخی عبور نماییم اما انتقاد های خود را نیز خواهیم داشت.

 

روحانیت روشنگری نکند مردم و انقلاب لطمه خواهند دید

آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد نیز در سخنانی اظهار داشت: همواره علما باید نقش هداییتگری خود را داشته باشند و هر زمانی که حوزه و علما از آن نقش راهنمایی و درخشش بیفتند؛ قطعا مردم و انقلاب لطمه خواهند خورد.

وی گفت: مشکلی که در حوزه های علمیه وجود دارد و باید به آن توجه کرد، احساس مسئولیت برای جوابگویی به شبهات حتی شبهات خود طلبه ها است، چرا که در بین اساتید و مدیران مدارس ما این بسیار ضعیف است؛ یعنی یا بلد نیستد شبهه را پاسخ دهند  و یا وقت صرف نمی کنند تا آن را از ذهن طلبه بیرون کنند.

نماینده ولی فقیه در اصفهان با بیان اینکه درست نیست همه اشکال را به گردن مدیر اصلی بیندازیم افزود: آن کسی که باید هدایتگری کند اساتید هستند نه مدیر و لذا باید در وهله نخست اساتید و مدیران مدارس را توجیه کرد که احساس مسؤلیت داشته باشند.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه باید کانالی داشته باشد برای پاسخگویی به شبهات و اشکالاتی که مطرح می شود تصریح کرد: از آنجایی که انقلاب ما انقلاب اسلامی بوده است، اما هنوز با آن فاصله داریم و لذا باید به طرف آن حکومت اسلامی و دولت اسلامی که مد نظر است حرکت کنیم.

آیت الله طباطبایی نژاد، نظام مند نبودن دولت را از اشکالات اساسی نام برد و گفت: با وجود این اشکالات در این حکومت و دولت تا کنون اقدامات فراوانی انجام گرفته است که باید برای مردم گفته شود؛ چرا که همین ندانستن ها موجب بدبینی می شود.

وی با بیان اینکه ما می توانیم بد بینی ها را رفع نماییم عنوان کرد: حکومتی کارایی تر از حکومت ما وجود ندارد و اگر این اقداماتی که علیه ما می کنند با عربستان با آن همه پول می کردند از بین می رفت.

امام جمعه اصفهان با اشاره به این که بدترین چیز نا امیدی مردم از حکومت است گفت: کسانی که می توانند به مردم امید دهند ما روحانیون هستیم.

وی تأکید کرد: از هر آنچه رخ می دهد مردم را آگاه کنید و اگر این هدایتگری و چراغ روحانیت خدایی نکرده روزی خاموش یا ضعیف شود، مردم نیز به همان میزان خاموش و ضعیف می شوند.

 

 

۶۰ اردوی جهادی طلاب با همکاری بسیج در سمنان برگزار شد

 حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید علی مهدی نژاد در پنجمین همایش نقش حوزه انقلابی در ماندگاری انقلاب اسلامی  اظهار داشت: ما بسیج را در حوزه علمیه فرصتی طلایی می دانیم چون امکانات خوبی می تواند در اختیار حوزه قرار بدهد.

وی بیان کرد در استان سمنان بسیج محلات را راه اندازی نمودیم و هر محله ای که میزان جرم و فساد در آن بیشتر است را با همکاری بسیج یک روحانی قوی در آنجا قرار می دهیم تا هم مشکلات آن منطقه شناسایی و رفع شود و هم به خانواده های محروم رسیدگی شود.

پیوند طرح امین حوزه با طرح امیدان سپاه صورت بگیرد

مدیر حوزه علمیه استان سمنان تصریح کرد: معمولا در بسیاری از مدارس طرح امین را داریم که روحانیون آن از روحانیون با تجربه و در سطح علمی بالا هستند و باید بین این طرح با طرح امیدان سپاه همکاری خوبی صورت بگیرد.

وی به اردو های جهادی اشاره کرد و این اردو ها را بسیار  مؤثر خواند و ابراز داشت: در سال قبل 60 اردوی جهادی در مناطق مختلف استان سمنان با همکاری بسیج برگزار شد.

حجت  الاسلام والمسلمین مهدی نژاد در پایان با اشاره به افزایش بصیرت افزایی به لزوم همکاری حوزه با سپاه پرداخت و گفت: حل بسیاری مشکلات با همکاری سازنده این دو نهاد مقدس ممکن خواهد بود.

 

بیش از هزار روحانی به اردوهای جهادی از حوزه کرمان اعزام شده اند

حجت الاسلام محسن سنجری نیز در این همایش  اظهار داشت: برنامه ریزی های خوبی در 5  سال گذشته در حوزه استان کرمان صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه سال قبل بیش از 20 مصوبه در قالب 12 کمیسیون داشتیم گفت: از مهمترین کمیسیون ها برگزاری سه همایش 500 نفری در کرمان در راستای بصیرت افزایی و در قالب حوزه انقلابی و نیز  همایش اساتید بسیجی بوده است.

مسئول بسیج طلاب و روحانیون استان کرمان در خصوص گروه های جهادی خبر داد: در استان کرمان 15 گروه جهادی فعال داریم و در طی یک سال گذشته بیش از هزار روحانی به اردوی جهادی اعزام شده اند که از این تعداد 5 گروه کار های عمرانی و 10 گروه دیگر به رسالت طلبگی خود می پردازند.

وی تصریح کرد: آن حلقه مفقودی که در گروه های جهادی احساس می شود که طلبه مانند بقیه اقشار اعزام می شود و ممکن است خروجی چندانی نداشته باشد مورد بررسی قرار گرفت و در قالب یک پژوهش زیر نظر اساتید نخبه در حال انجام است.

حوزه و بسیج به تمدن سازی نوین اسلامی بپردازند

حجت الاسلام سنجری با بیان اینکه برای هر حوزه علمیه در کرمان در هر فصل یک نشست بصیرتی با حضور اساتید خواهیم داشت افزود: در موضوعات انقلاب اسلامی و راهپیمایی ها برنامه ریزی و جلساتی را برگزار می کنیم.

وی گفت: توقع ما این است که هم بسیج و هم حوزه موضوع تمدن سازی نوین اسلامی را دنبال کنند و به سبک زندگی اسلامی بیشتر بپردازند.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha