پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
هادی صادقی معاون قوه قضائیه

حوزه/ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین صادقی با بیان اینکه گرایش طلاب و روحانیون به امر قضاوت افزایش یابد، از فعالیت و همکاری حدود یک هزار ۷۰۰ روحانی با دادگستری ها و زندان ها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سمنان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین هادی صادقی روحانی 56 ساله، متولد کرمانشاه و نام‌آشنا و فعال در عرصه قضائی، پژوهشگر کلام جدید و معاون فرهنگی قوه قضائیه و مشاور آموزشی حوزه علمیه قم است.

او در رشته ریاضی و فیزیک تحصیل کرد و پس از انقلاب، در رشته الهیات دانشگاه ادامه تحصیل داد؛ در دانشگاه فردوسی مشهد و نیز در اولین دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته مدرسه عالی شهید مطهری پذیرفته شد، اما تحصیل در حوزه را بر آن‌ها ترجیح داد و در سال ۱۳۶۲ به حوزه علمیه قم عزیمت کرد. دروس مقدمات و سطح حوزوی را در مدت شش سال به پایان رساند و هفت سال به خواندن درس خارج اشتغال داشت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صادقی از سال ۱۳۷۰ تاکنون در رشته کلام جدید به تحصیل و تحقیق اشتغال دارد؛ وی کارشناسی ارشد دین‌شناسی را از مؤسسه امام خمینی (ره) و دکتری رشته کلام جدید را از مرکز تربیت مدرس دانشگاه قم اخذ کرده است و اینک سمت معاونت فرهنگی قوه قضائیه را بر عهده دارد و اولین معاون فرهنگی قوه قضاییه است؛ وی پیش‌تر رئیس مرکز پژوهش‌های اسلامی صداوسیما و دانشکده صداوسیما قم و نیز رئیس چند مرکز آموزش عالی بوده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به فلسفه تشکیل معاونت فرهنگی در قوه قضائیه، نقش روحانیت در پیشگیری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی، تدابیر بسترسازی همکاری روحانیون با قوه قضائیه و یا معاونت فرهنگی قوه قضائیه پرداخته که حاصل این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

* ضمن تقدیر و تشکر از فرصتی که با وجود مشغله‌های فراوان کاری به ما اختصاص دادید، فلسفه تشکیل معاونت فرهنگی در قوه قضائیه را بفرمائید و چه چیزی سبب ایجاد و تشکیل این معاونت در قوه قضائیه شده است؟

معاونت فرهنگی در قوه قضائیه به دو منظور مهم تشکیل‌شده است که این دو مأموریت اصلی را دنبال کند ، این دو ماموریت علل تشکیل‌دهنده و فلسفه وجودی معاونت است؛ یک وظیفه اینکه ارتقای فرهنگ دینی و سازمانی و درونی قوه قضاییه است و وظیفه دوم  این معاونت مسئله فرهنگ عمومی است و در حوزه مسائل عمومی و قضایی ارتقای این دو فرهنگ یعنی درون قوه و بیرون قوه و اینکه مربوط به مسائل حقوقی می‌شود این ها دو مأموریت اصلی ما در معاونت فرهنگی در قوه قضائیه است که برای این مسئله برنامه‌هایی داریم و چندسالی که معاونت فرهنگی تشکیل‌شده در واقع این دو مأموریت دنبال شده است.

در حوزه معاونت فرهنگی قوه قضائیه انواع برنامه‌های متنوع تاکنون اجراشده و در حوزه درون‌سازمانی ما یک کار بنیادیمان آوردن مباحث اخلاق حرفه‌ای و فرهنگ‌سازمانی در این مباحث است که مقصود این است که کاری شود تا اخلاق حرفه‌ای جاری و عملیاتی شود و به این منظور هم ما تابه‌حال صدها کارگاه اخلاق حرفه‌ای در سراسر کشور برای همکارانمان برگزار کردیم.

تلاش های ما در معاونت فرهنگی در قوه قضائیه بسیار زیاد بوده است از جمله اینکه گام اول آشنا سازی با این مفاهیم و معقولات اخلاق حرفه‌ای برای همکاران بود و گام دوم تربیت نیروهایی بود که توان بیشتری داشته باشند در این حوزه و بتوانند نقش مربی را برای اخلاق حرفه‌ای در کل کشور بازی کنند ،این دو گام برداشته‌شده و الآن درصدد اجرای گام سوم هستیم که به سمت اجرایی‌تر کردن این معقولات برویم به همین منظور هم ما دستورالعمل تکریم ارباب‌رجوع را که یکی از محصولات اخلاق حرفه‌ای می‌شود تعیین و ابلاغ‌ کرده و در حال پیاده‌سازی آن هستیم.

در مقولات دیگری هم در حوزه فرهنگ دینی و سازمانی کارشده و برای ارتقا معرفتی و سیاسی و اخلاقی هم شخصی هم خانوادگی هم سازمانی افراد کارشده و ما هرساله مسابقات سراسری قرآن برگزار می‌کنیم که در کنارش آموزش‌های قرآن را داریم و 12 هزار نفر هرسال شرکت می‌کنند در این برنامه‌ها یعنی از همکارانمان و خانواده‌هایشان و کلاس‌های مختلف معرفتی داریم در حوزه انسان‌شناسی، خداشناسی، معاد شناسی و تذکرات اخلاقی هزاران ساعت برنامه در هرسال اجرا می‌شود در کل کشور اردوهایی داریم در مشهد مقدس به‌منظور ارتقای ایمان و معرفت دینی که هرسال حدود 22 هزار نفر در برنامه‌ها شرکت می‌کنند .

برنامه‌های دیگری در حوزه روشنگری سیاسی، افزایش بصیرت انقلابی و برنامه‌هایی از این دسته هم داریم مناسبت‌ها و شعائر و مناسبت‌های مذهبی و شعائر دینی و این‌ها جزو برنامه‌های همیشگی و جاری ما در معاونت فرهنگی در قوه قضائیه است و این‌ها همه در حوزه فرهنگ درونی قوه بوده است و یک بخش هم در حوزه فرهنگ بیرونی که برای ارتقا آگاهی‌های حقوقی مردم تعداد زیادی برنامه درست کردیم برنامه‌های تلویزیونی شاید تا به امروز حدود یک‌صد تیزر آگاهی‌بخش تولید کردیم و برنامه‌های کوتاه دودقیقه‌ای که بسیاری از این‌ها در شبکه‌های رسانه ملی و شبکه‌های مجازی این‌ها منتشرشده است.

بروشورهایی را برای مردم تدوین کردیم و 180 بروشور منتشر شد که در میلیون‌ها نسخه پخش‌شده و مشاوره‌هایی را به مردم در سراسر کشور در مساجد در دانشگاه‌ها در مدارس می‌دهیم و بعضاً هم در رادیو و تلویزیون هزاران ساعت برنامه اجراشده و به شکل مشاوره‌ای برنامه‌های دیگری اجرا شد که همه در این راستا است که مردم آگاهی آنان افزایش پیدا کند که هم کلاه کمتر سرشان برود وهم خودشان دچار اشتباهات و گرفتار مشکلاتی که حقوق یکدیگر را پایمال کنند نشوند.

* نقش روحانیت در همراهی با معاونت فرهنگی قوه قضائیه در پیشگیری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی تا چه میزان است؟ به چه مقدار روحانیت می‌توانند در این حوزه نقش‌آفرینی کنند؟

روحانیت یک رکن تربیتی برای نسل‌های آتی جامعه هستند که رکن فرهنگ‌ساز جامعه است ما بسیار نیازمند این هستیم که جامعه‌مان قانون‌مدار شود و نیازمند به این هستیم که فرهنگ گذشت و صلح و سازش را گسترش بدهیم.

به همین منظور دو کتاب هم اخیراً منتشر کردیم که ویژه روحانیون است و همین دو مقوله صلح و سازش به‌اضافه قانون‌گرایی را شیوه‌های ترویج آن و موادی را برای تبلیغ روحانیون در اختیارشان قراردادیم و ما این را منتشر کردیم و در اختیار مبلغین قراردادیم که این‌ها خیلی می‌توانند در ساخت فرهنگ عمومی مؤثر باشند.

در جامعه فرهنگ ما در زمینه رعایت حقوق یکدیگر متأسفانه آن‌چنان‌که بایدوشاید قوی نیست و باید روی این کار شود بخشی از آن‌هم مربوط به آگاهی است و بخشی دیگر هم مربوط به انگیزه‌ها است که در هردو بخش لااقل در مورد اقشار مذهبی روحانیت می‌تواند نقش سازنده و بسیار قوی داشته باشد البته باید قشرهای دیگر هم در نظر بگیریم مثلاً آموزش‌وپرورش هم باید هم در عرصه تربیت فعال‌تر از گذشته فعالیت داشته باشد که همین نقش‌ها را ایفا کند.

* از تعداد تقریبی روحانیونی که با قوه قضائیه و یا معاونت فرهنگی قوه قضائیه همکاری دارند بفرمائید و اینکه چه تدبیری برای سهولت و بسترسازی همکاری روحانیون با قوه قضائیه و یا معاونت فرهنگی دستگاه قضایی اندیشیده شده است؟

به شکل‌های متفاوتی همکاری لازم وجود دارد بنده آمار صد در صد دقیقی را نمی‌توانم عنوان کنم، اما به عنوان مثال ما حدود هزار روحانی در دادگستری‌ها داریم که بخشی از این‌ها  یا از کارمندان و قضات هستند و بخشی دیگر هم همکاران پاره‌وقت هستند که همکاری می‌کنند در اقامه نمازهای جماعت در سخنرانی‌ها در محافل خاص مذهبی انقلابی و این‌ها در مجموعه دادگستری برگزار می‌شود.

در سازمان‌های دیگر هم‌مقداری شاهد حضور و همکاری روحانیت هستیم و در زندان‌ها حدود هفت‌صد نفر در سراسر کشور با سازمان زندان‌ها همکاری دارند البته این‌ها به‌تناوب همکاری دارند بیشتر آن‌ها پاره‌وقت‌اند و همکاری دارند، ولی این همکاری‌ها بسیار مؤثر است و نمازهای سه وعده در زندان‌ها توسط روحانیون انجام می‌شود.

در برگزاری کلاس‌های اخلاق و قرآنی و معرفتی در زندان‌ها روحانیون اکثراً فعال هستند و فعالیت دارند و بیش از این‌ها نیز می‌توانند همکاری کنند و همکاری پژوهشی و تربیتی و سایر همکاری‌ها نیز می‌تواند وجود داشته باشند که الآن حجم این همکاری‌ها کم است اما می‌تواند توسعه پیدا کند.

یک نوع همکاری دیگر تربیت نیروی انسانی شایسته برای امر قضاوت است که این هم به‌طور طبیعی حوزه‌های علمیه این کار را به شکل عادی در برنامه تربیت خودشان دارند که از محصول آن تعدادی قضات هرسال جذب قوه قضاییه می‌شوند، ولی این به نظر ما کم رنگ بوده و لازم است گرایش طلاب به امر قضاوت بیشتر شود تا ورودی به قضاوت بیشتر شود و بین آن‌ها به‌طوری‌که بتوانند قضاوت اسلامی را کاملاً به شکل صحیحی دنبال کنند و متأسفانه در این زمینه نگرشی منفی و سلبی وجود دارد و گاهی اساتید می‌ترسانند که طلاب وارد این عرصه شوند، درحالی‌که ما خیلی بر این مسئله تأکید داریم و استقبال می‌کنیم.

به‌هرحال نیاز به این است که این اتفاق بیفتد و یک موج بیشتری برای امر قضاوت در بین طلاب و روحانیون شکل بگیرد که ورود پیدا کنند و حرکت کنند و وظیفه‌ای که بر دوش حوزه‌ها است را عملیاتی کنند.

گفت‌وگو از ناصر مؤمنیان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha