جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دعوای کودکان

حوزه/ اگر دعوا خیلی سخت و جدی نیست و احتمالِ آسیب‌دیدنِ بچه ‌ها هم وجود ندارد، دخالت نکنید. بچه‌ ها به‌طور معمول وقتی تماشاگر داشته ‎باشند، ...

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، تربیت فرزند از مهمترین دغدغه های خانواده های ایرانی است که در شماره های گوناگون، بخش های مختلفی از راه های تربیت صحیح را تقدیم حضور مخاطبان گرامی خواهیم کرد.

* پنج راهکار برای کاهش دعواهای خواهر و برادری

دعواهای کودکان یکی از مشکلات بزرگ پدر و مادران است که کلافه ‌شان می‌کند. در این مقاله به شما 5 نکته مناسب را در هنگام دعواهای کودکان می‌گوییم.

1- شما در ارتباط با همسرتان از چه روش ‌هایی برای حل تعارضات و اختلاف سلیقه ‌هایتان استفاده می‌کنید؟ دعوا و جر و بحث‌های دائمی در خانه به بچه‌ها می‌گوید این تنها راه برای حل مشکلات است.

2- همیشه تصور نکنید کودکی مقصر است که دیگری را کتک می‌زند. بعضی اوقات، «قربانی»، خواهر یا برادرش را به حد جنون، تحریک و اذیت کرده‌ است. معلوم است که بچه ‌ها نباید همدیگر را کتک بزنند، اما وظیفه شماست که از اذیت ‌های پشت صحنه آگاه باشید. بنابراین هیچ‌وقت به ‌طور پیش فرض از قربانیِ دعوا طرفداری نکنید.

3- اگر دعوا خیلی سخت و جدی نیست و احتمالِ آسیب‌دیدنِ بچه ‌ها هم وجود ندارد، دخالت نکنید. بچه‌ ها به‌طور معمول وقتی تماشاگر داشته باشند، طولانی‌ تر، با صدای بلندتر و حرارت بیشتری دعوا می‌ کنند. بنابراین می‌توانید اجازه بدهید دعواهای کلامی و مشکلات کوچک‌شان را خودشان حل کنند.

4- دعوا کردن بچه‌ها، خیلی اوقات آسیب و ضرر خاصی در پی ندارد؛ ولی به ‌هرحال جنگ و جدل، کار پسندیده‌ای نیست. بنابراین تحت هیچ شرایطی برای خاتمه دادن به ماجرا، به بچه ‌ها باج ندهید و تسلیم خواسته ها‌یشان نشوید.

5- همه‌ چیز را به‌ هم ربط ندهید. «نباید با خواهرت دعوا می‌کردی، چون از تو بزرگتره/ کوچک‌تره/ ضعیف‌تره/ دختره/ ....». آموزش دادنِ احترام گذاشتن به بزرگ ‌تر و مراعات حالِ کوچک‌تر و چیزهایی از این دست، جایش وسط دعوا نیست. بچه‌ ها نباید دعوا کنند چون دعوا کار بدی است و روش‌های بهتری برای حل مشکلات وجود دارد.

منبع: پایگاه اینترنتی هفته نامه افق حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha