شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام فرهاد حسین زاده

حوزه/ مسئول اداره آموزش حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به آغاز تحصیل ۴۵۰ طلبه نوورود در ۱۶ مدرسه علمیه استان، گفت: امسال ۱۱۰ استاد اعزامی و حق‌التدریسی در حوزه علمیه خراسان شمالی تدریس دارند.

حجت‌الاسلام فرهاد حسین زاده، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با اشاره به آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه، اظهار کرد: طبق آئین‌نامه آموزشی که به مدارس علمیه خراسان شمالی ابلاغ شده برنامه سال تحصیلی سطح یک حوزه علمیه خراسان شمالی از اول مهرماه آغاز می‌شود.

وی افزود: البته اختیار سال تحصیلی در دست خود مدارس بوده و مدارس علمیه استان می‌توانند به دلیل ایام عزاداری ازجمله اربعین یا تعطیلات عید نوروز مدارس را تعطیل کنند که البته این تعطیلات به غیر از تعطیلاتی است که از سوی مرکز مدیریت حوزه علمیه اعلام می‌شود.

حجت‌الاسلام حسین زاده ادامه داد: به همین دلیل سال تحصیلی مدارس علمیه خراسان شمالی زودتر آغاز شده است، به‌گونه‌ای که بعضی از مدارس علمیه استان ازجمله مدرسه علمیه امام صادق(ع) و امام خمینی(ره) بجنورد از هفدهم شهریور درس‌های خود را آغاز کرده‌اند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امسال 450 نفر طلبه جدید در مدارس علمیه خراسان شمالی داریم، لذا بر اساس سرانه طلاب، استاد اعزامی به حوزه علمیه استان تعلق گرفته است.

حجت‌الاسلام حسین زاده تصریح کرد: هر سال در حوزه علمیه خراسان شمالی به ازای هر 35 نفر طلبه یک استاد اعزامی داشتیم، اما امسال تعداد اساتید اعزامی ما افزایش یافته و به ازای هر 30 نفر طلبه یک استاد اعزامی خواهیم داشت.

وی افزود: در سال تحصیلی جدید شمار اساتید اعزامی دارای مجوز تدریس در حوزه علمیه خراسان شمالی افزایش یافته و به همین دلیل سهمیه اساتید اعزامی ما در سال جدید از 30 نفر به 40 نفر ارتقا می‌یابد.

حجت‌الاسلام حسین زاده ادامه داد: بر این اساس امسال در حوزه علمیه خراسان شمالی 40 نفر استاد اعزامی تمام‌وقت در بین طلاب داریم که روزی شش ساعت تدریس شامل چهار ساعت تدریس علمی و دو ساعت حضور علمی در بین طلاب دارند.

وی گفت: ما پارسال در کل استان 40 نفر استاد حق‌التدریسی بومی داشتیم، اما امسال با توجه به رجعت برخی از روحانیان بومی استان از حوزه‌های علمیه قم و مشهد انتظار می‌رود شمار اساتید حق‌التدریسی در مدارس علمیه خراسان شمالی به بیش از 70 نفر افزایش یابد.

حجت‌الاسلام حسین زاده افزود: البته این اساتید حق‌التدریسی به غیر از 40 نفر استاد اعزامی دائمی هستند که به‌صورت کامل در مدارس علمیه حضور دارند.

مسئول اداره آموزش حوزه علمیه خراسان شمالی اضافه کرد: اساتید حق‌التدریسی در نهادهای دیگر مشغول به فعالیت هستند، اما مدرک علمی سطح بالایی داشته و مجوز تدریس در حوزه علمیه را هم دارند و زکات علمی خود را در حوزه پرداخت می‌کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha