پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 461808
۲۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲
نهضت عاشورا

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم، عاشورا را مدار اصلاح عالم توصیف کرد و گفت: سبقت گرفتن بر فرصت‌ها در ساحت تکلیف از اوصاف اولیا الهی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی میرباقری در آیین عزاداری حرم مطهر حضرت معصومه(س)که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد به بررسی خصوصیات اصحاب امام حسین علیه‌السلام پرداخت و اظهار داشت:  برای دریافت حقایق عاشورا باید این قیام از زوایای مختلف موردبررسی قرارداد.

استاد حوزه علمیه قم بابیان این‌که نگاه تطبیقی به واقعه عاشورا یکی از زوایایی است که انسان را می‌تواند در فهم مفاهیم عاشورا کمک کند، عنوان داشت: اگر انسان بتواند در الگوی مطالعه تطبیقی عاشورا خود را به‌درستی در شرایط قیام حسینی بسنجد و شرایط را به‌گونه‌ای بررسی کند و جای خود را عادتاً در چنین وضعیتی مشخص کند مفاهیم عاشورا را بهتر درک خواهد کرد.

وی ادامه داد: در جریان عاشورای حسینی عده‌ای در مقابل امام حسین علیه‌السلام بودند این در حالی است که عده زیادی در این جریان سکوت کرده، عده‌ای دیگر از جریان متکی بر عذرهای روزمره جا مانده و عده‌ای ظهر عاشورا از کربلا خارج شدند و این ترسیم رفتاری نشان می‌دهد که فضای عاشورا بسیار مبهم و غبارآلود بود.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که عذر برای غیبت درصحنه عاشورا در سال 61 هجری بسیار زیاد بود، گفت: در چنین شرایطی اصحاب امام حسین علیه‌السلام تصمیم بر حضور درصحنه عاشورا گرفته و پیش روی امام خود جان‌فشانی کردند.

رئیس فرهنگستان علوم انسانی با تأکید بر این‌که اگر مؤلفه‌های حسینی اصحاب امام در مؤمن شکل نگیرد نمی‌تواند در چنین شرایطی در لشکرگاه امام حسین علیه‌السلام حاضر باشد، تصریح داشت: باید توجه داشت که اصحاب امام حسین علیه السلام پیش روی امام حسین علیه‌السلام در شرایطی جان‌فشانی کردند که در انتخاب چنین صحنه‌ای آزاد بوده و از امام در هر شرایطی محافظت می‌کردند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری به جمله مشهور منقول از امام حسین علیه‌السلام در شب عاشورا اشاره کرد و ابراز داشت: امام در شب عاشورا خطاب به اصحاب خود فرمودند که «من اصحابي باوفاتر و بهتر از اصحاب خود و خانداني نيكوكارتر و پیوندجو تر از خاندان خود سراغ ندارم خدا همه شمارا پاداش نيك دهد.»

استاد درس خارج حوزه علمیه قم به برخی از ویژگی‌های اصحاب امام حسین علیه السلام اشاره کرد و گفت: اصحاب امام حسین علیه‌السلام اهل سرعت و سبقت بودند؛ بر این اساس باید توجه داشت که سبقت گرفتن از فرصت‌ها در ساحت تکلیف از ویژگی‌هایی است که سیره مؤمن را متکی بر نگاه امام معصوم تنظیم می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری بزرگ‌تر بودن از دنیا را از دیگر ویژگی‌های اصحاب امام حسین علیه‌السلام برشمرد و گفت: حب امام حسین علیه‌السلام باعث شد که اصحاب امام از دنیا عبور و حماسه‌های عاشورا را در تاریخ ثبت کنند؛ عاشورا مدار اصلاح عالم است.

وی ادامه داد: باید توجه داشت کربلا صحنه حساسی برای تاریخ بشری بود و نباید ضعفی در آن مشاهده می‌شد، بنابراین امام حسین علیه‌السلام شب عاشورا ضمن برداشتن بیعت توصیه به ترک این صحنه فرمودند تا هیچ ضعفی در این صحنه باقی نماند چراکه امام صراحتاً فرمودند که شهادت من در اینجا زمینه صیانت از دین خدا است.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha