شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
راسم چهلمین سالگرد شهادت حجت الاسلام و المسلمین شهید ابوتراب عاشوری شامگاه پنجشنبه با حضور حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در مسجد ولی عصر(عج) شهر چغادک برگزار شد.

حوزه/ مراسم چهلمین سالگرد شهادت حجت الاسلام شهید ابوتراب عاشوری شامگاه پنجشنبه با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در مسجد ولی عصر(عج) شهر چغادک برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از بوشهر، مراسم چهلمین سالگرد شهادت حجت الاسلام شهید ابوتراب عاشوری شامگاه پنجشنبه با حضور حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در مسجد ولی عصر(عج) شهر چغادک برگزار شد.

در این مراسم که بسیاری از مسئولان استانی  و مردم شهید پرور شهر چغادک حضور داشتند فرزند شهید عاشوری به بیان خاطراتی از پدر شهید خود و معارف و زندگانی آن پرداخت.

همچنین با توجه به مصادف بودن سالروز شهادت شهید عاشوری با ایام سوگواری امام حسین(ع) یکی از مداحان اهل بیت(ع) در رثای اباعبدالله(ع) و یاران با وفایش به نوحه سرایی پرداخت.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد رئیس مجمع طلاب و روحانیون حوزه علمیه قم و از شاگردان شهید ابوتراب عاشوری ویژگی های این شهید را بیان کرد.

گفتنی است در پایان این مراسم حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری به همراه دیگر مسئولان و مردم با حضور بر سر قبر مطهر این شهید والامقام به وی ادای احترام کرده و فاتحه ای را نثار روح شهید عاشوری کردند.

مختصری از زندگینامه شهید عاشوری

شهید حاج شیخ ابوتراب عاشوری، فرزند شیخ عباس به سال ۱۳۱۲ شمسی  در روستای حیدری، از توابع دشتی در خانواده ای روحانی كه سابقه ای دیرین در تبلیغ داشتند، دیده به جهان گشود. خانواده شهید عاشوری از پدر و عموها گرفته تا پدربزرگ همه ازعلمای دین و ذاكران و ارادتمندان اهل بیت(علیه السلام)  بودند. پدر شهید از معتمدان محل و مورد احترام همه ی مردم بود.

شهید عاشوری تحصیلات مقدماتی فارسی و قرآن كریم را در كنار پدر و زیر نظر اساتید محلی ادامه داد تا این كه احساس نمود محیط و محدوده آن نمی تواند پاسخگوی استعداد شگرف او باشد. با این كه پدر و مادر دلبستگی خاصی به او داشتند، با توجه به استعداد و نبوغ او و تاكید اهل علم، مقدمات سفر او به نجف اشرف فراهم شد.

هر چند در آغاز سفر مشكلات متعددی برای ورود او به عراق سد راه شد و تا مدتی در آبادان ماندگار گردید ولی در همین مدت نیز غافل نشد و از محضر اساتید آبادان مقدمات را فرا گرفت و با تلاش فراوان راهی نجف اشرف گردید.

شهید عاشوری از همان لحظه ورود به حوزه علمیه نجف نبوغ و استعداد خود را نشان داد و در اندك زمانی مورد توجه علما و مراجع عالی قدر قرار گرفت. عاشوری كه از سن پنج سالگی در مسیر علم قرار گرفته بود در مدت كوتاهی به درجات عالی علمی رسید.

چگونگی شهادت

شهادت عاشوری یكی از جریان های استثنایی در تاریخ شهید و شهادت در دوره انقلاب اسلامی است، زیرا شهدای روحانی ما در شكنجه گاه ها و زندان ها یا در تظاهرات و بعد از انقلاب در محراب به شهادت رسیده اند، ولی شهید عاشوری در روز سیزدهم آبان، هنگامی كه مشغول وضو گرفتن بود، پس از حمله مزدوران پهلوی با شلیك مستقیم چند گلوله در حضور خانواده ی خویش  به شهادت رسید.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha