جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محرم/خانم رجب زاده

حوزه/ خانم رجب زاده گفت: در واقعه عاشورا، زیباترین کرامت های اخلاقی توسط امام حسین(ع) و یاران باوفایشان به وقوع پیوست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از گرگان، خانم فرحناز رجب زاده، در نشستی به مناسبت سوگواری شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در جمع اساتید مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان برگزار شد، گفت: پیامبر اکرم(ص) در سفارش خود به امام علی(ع) انجام مکارم اخلاق را تأکید نموده و تقاضا دارد که او از مَساوی (زشتی ها) اخلاقی پرهیز نماید.

وی اظهار کرد: درواقعه عاشورا، زیباترین کرامت های اخلاقی توسط امام حسین(ع) و یاران باوفایشان به وقوع پیوست و این درس بسیار بزرگی برای شیعیان است.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: از مهم ترین نکات در انجام مکارم اخلاقی، دورنمودن رذیله های اخلاقی از خود است، مانند پزشک که بامراجعت بیمار، ابتدا او را از غذاها و چیزهایی که برای سلامتی مضرّ است، پرهیز داده و سپس برای درمان، داروهایی را تجویز می کند.

رجب زاده با بیان این که قوه غضب یکی از مهمترین مَساوی اخلاق است، عنوان کرد: انسان دارای سه قوه باطنی شهویه، غضبیه و وهمیه است که با کنترل کردن قوه غضبیه یک سوم وجود انسان تحت کنترل قرار می گیرد.

وی در تشریح قوه غضبیه گفت: قوه غضبیه فوائد بسیاری دارد، به این معنا که در صورت نبود آن، انسان در مقابل ناملایمات نمی توانست از خود دفاع کند، در نتیجه دستخوش زوال شده و از کمالات و ترقیات باز می ماند.

رجب زاده عنوان کرد: امر به معروف و نهی از منکر، اجرای حدود و تعزیرات دینی و دفاع از جان و مال و ناموس از قوه غضبیه نشأت می گیرد.

وی ادامه داد: مهم این است که این قوه تحت فرمان عقل و شرع قرار گیرد که در این صورت باعث زیبایی سیرت باطنی می شود و اگر از اعتدال خارج شود، موجب تباهی سیرت انسان می گردد؛ خروج قوه غضبیه ازمحور اعتدال، یکی از رذایل بزرگ است که گناهان بزرگ دیگری را به همراه دارد .

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha