پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
پژوهش

حوزه/ نمایندگی جامعه المصطفی در اصفهان، به مناسبت ایام سوگواری سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(علیه السلام) سلسله نشست های عاشورا پژوهی را برگزار می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»‌ از اصفهان، معاونت پژوهش با همکاری گروه های علمی تربیتی مجتمع آموزش عالی اصفهان، به مناسبت ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) و یاران با وفای ایشان، اقدام به برگزاری سلسله نشست های عاشورا پژوهی نموده است.

اولین جلسه با حضور استاد محترم حجت الاسلام والمسلمین رضایی ادریانی با موضوع  پیوندهای عاشورا وانتظار در سالن جلسات شماره 2  برگزار گردید.

وی در این نشست به 25 مورد از موارد اشتراکی بین ابا عبدالله الحسین(علیه السلام) و حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) اشاره نمود و اظهار داشت: این نوع درهم تنیدگی بین عاشورا وانتظار گویای این نکته بسیار مهم است که ندای هل من ناصر ینصرنی آقا امام حسین(علیه السلام) سرتاسر عالم را از عاشورا تا ظهور حضرت صاحب الزمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) دربرگرفته و هر روز زمینه ظهور امام زمان(عج) فراهم می نماید.

وی ادامه داد: این سؤال برای نسل حاضر به ویژه شیعیان ومحبین آن حضرت در ذهن به وجود می آید؛ که درصورت ظهور قائم(عج) ما تا چه اندازه آمادگی لازم جهت جان نثاری در رکاب حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)  را داریم؟.

گفتنی است؛ جلسات دوم وسوم از سلسله نشست های عاشورا پژوهی با حضور استاد ارجمند حجت الاسلام والمسلمین مظفری با موضوع بررسی مقتل های دست اول درباره امام حسین(علیه السلام) برگزارگردید.

وی در این نشست به بررسی مقتل ابومخنف و جایگاه آن در نزد علمای شیعه وسنی پرداخت و راویان ابومخنف راجع به واقعه عاشورا را ارزیابی نمود.

 حجت الاسلام والمسلمین مظفری در ادامه درباره نظرات مختلف پیرامون شخصیت ابومخنف به بحث پرداخت و خاطرنشان کرد: در اصل شیعه بودن ایشان و هم در اینکه آیا شیعه اعتقادی هستند وامام علیه السلام را واجب الطاعه می دانند؟ یا اینکه صرفا شیعه سیاسی بوده اند اختلاف نظر وجود دارد.

 وی ضمن اشاره به ادله های دو دیدگاه اظهار داشت: قدیمی ترین منبع موجود راجع به قیام حسینی مقتل ابومخنف است که   اصل آن در دست نمی باشد؛ ولی منابعی چون تاریخ الرسل والامم والملوک طبری و ارشاد شیخ مفید از این کتاب نقل نموده اند و محقق ارجمند جناب اقای محمد هادی یوسفی غروی این مطالب را از کتاب ها ی مطرح شده، جمع آوری و در کتابی با عنوان وقعة الطف چاپ نموده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha