جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
استاد انصاریان

حوزه/ مفسرّ، محقق و پژوهشگر علوم و معارف اسلامی گفت: دشمنان خارجی و جیره خواران استکبار در خارج از مرزهای کشور و فریب خوردگان داخلی پویش «نه به محرم» را به راه انداختند که چه ارزشمند مردم ولایی و همیشه در صحنه حسینی با حضور پرشور خود درمجالس عزای حسینی در عمل پاسخ به آن دادند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، استاد حسین انصاریان، امروز در حسینیه هدایت با اشاره به انوار مطهر ائمه اطهار(ع) و چگونگی شکل گیری شعیه با انوار ائمه (ع) با اشاره به آیه هشتم سوره صف اظهارداشت: «یرِیدُونَ لِیطْفِؤُا نُورَ اَللّٰهِ بِأَفْوٰاهِهِمْ وَ اَللّٰهُ مُتِمُّ نُورِهِ». اینها تصمیم دارند که «یریدون لیطفوا نورالله بافواههم»، یعنی کل زحمات دشمنان - با پولشان، با اسلحه‌شان، با فرهنگشان، با فعالیت‌هایشان- را به فوُت دهان تعبیر کرده است؛ یعنی هیچ! یعنی مقابلهٔ با این نورالله، نه با خود خدا، بلکه «نور الله»؛ نمی‌گوید «یریدون لیطفئو الله»، نه اینکه بخواهند خود من را خاموش بکنند، خود من که ازلی و ابدی هستم و نمی‌توانند با من رو در رو شوند، با نور من رودررو می‌شوند.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: مجموع زحمات و اسلحه‌ها و اموال و افرادشان همه امروز در جدا کردن مردم و نسل ما از عزاداری امام حسین(ع) ایستاده اند! اینها می‌خواهند نوری که به الله اضافه شده، با یک فوت خاموش کنند؛ «والله متم نوره»، من هنوز نورم را کامل نشان نداده‌ام، من درحال کامل‌کردن این نور هستم. یعنی من دارم لحظه‌به‌لحظه به این نور افزوده می‌کنم تا کاملِ کاملش را ظهور بدهم و هنوز نداده‌ام.

وی بیان داشت: اما خورشید این منظومه که در سورهٔ احزاب از آن اسم می‌برد و می‌گوید:  «وَ یٰا أَیهَا اَلنَّبِی إِنّٰا أَرْسَلْنٰاک شٰاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذِیراً، وَ دٰاعِیاً إِلَی اَللّٰهِ بِإِذْنِهِ وَ سِرٰاجاً مُنِیراً»﴿الأحزاب، 45-46﴾. جالب است همهٔ ما هم اصلاً رموز این آیات را نمی‌فهمیم و راحت هستیم، فقط یک دورنمایی از عظمت این منظومهٔ معنوی به ‌نظر ما می‌آید؛ اما اینکه اتصال این سراج به منبع نورِ بی‌نهایت چه کیفیتی دارد و این نور چگونه در وجود او درحال تطمیع است، اما منبع تولید نور در وجود پیغمبر نور بی‌نهایت الهی است: «سراجاً منیراً». «منیر» اسم فاعل است، یعنی نوردهنده؛ خب این نور را باید از یک جایی بیاورد که بپردازد که این نور را از خدا می‌آورد: «نورالله».

این مبلغ حوزوی ادامه داد: شما چه کردید که پروردگار عالم زلفتان را به زلف این منظومهٔ شمسی گره زده و جوری هم گره‌ زده که خودش در قرآن می‌گوید: این گره را هیچ دستی در عالم نمی‌تواند باز کند؟ شما چه کردید؟ شما یک‌چیزی از خودتان بگویید! این خورشید و قمر و یازده ‌تا را که هیچ‌ چیزی به پای آنها خرج نکرده‌اید و به شما مُفت عطا کرده است، شما چه خرجی پای وجود پیغمبر کرده‌اید؟ چه خرجی پای وجود علی کرده‌اید؟ چه خرجی پای آن یازده‌ تا ستاره کرده‌اید؟

این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست

وی افزود: این منظومه است که قرآن می‌فرماید: «یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و کونوا مع الصادقین»، با اینها باشید! شما مؤمن و باتقوا هستید، نه صادق. صادق آنها هستند و من به شما امر واجب می‌کنم که اگر به‌ دنبال سعادت دنیا و آخرت هستید، «کونوا مع الصادقین»، با اینها باشید.

استاد انصاریان بیان داشت: نور امام حسین(ع) که از انوار خداوندی هست نه تنها خاموش نمی شود بلکه هر لحظه بر حرارت و قلوب مؤمنین نسبت به این غم عظیم افزوده خواهد شد، حسین(ع) ماندنی است، گریه‌کُن‌هایش هم ماندنی هستند، پرچمش هم ماندنی است، سیاهپوش‌هایش هم ماندنی هستند، به خودتان زحمت ندهید.

وی در پایان سخنان خود به دوران مجتهد عالیقدر مرحوم آخوند خراسانی اشاره کرد و گفت: این عالم ربانی در دورانی که حوزه نجف  و قم طلاب زیادی نداشتند کرسی درس ایشان بزرگترین کرسی درس حوزه های بود بطوریکه قریب به 700 نفر پای درس ایشان حضور پیدا می کردند که نقل است همه این اشخاص در برهه ای از زمان زعیم و مراجع بزرگ شیعیان بودند. اگر بخواهیم به شاگردان دوره دوم و سوم ایشان اشاره ای داشته باشم می توان به ؛ آیت الله بروجردی، آیت الله حکیم، آیت الله حلی، آیت الله جمال الدین گلپایگانی که همگی صاحبان نفس بودند اشاره کنم.

انتهای پیام /  ۳۱۳/۱۷

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha