جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام رحیمی صادق

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان تهران به مناسبت تاسوعای حسینی، دلیل مقام بالای حضرت عباس(ع) را در اطاعت از امامش و ولایتمداری آن حضرت برشمرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در کرمان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدهادی رحیمی صادق مدیر حوزه علمیه استان تهران، به مناسبت تاسوعای حسینی، در مدرسه علمیه محمودیه شهر کرمان در رابطه با روز تاسوعا گفت: روز تاسوعای حسینی است، روزی که حلقه محاصره بر سپاه امام حسین (ع) کامل شد و از امروز مطمئن شدند که دیگر کسی به یاوری امام حسین (ع) نخواهد آمد. روزی که در آن از قمر بنی‌هاشم نام برده می‌شود که روضه این حضرت مورد علاقه امام زمان (عج) است. شرکت در این مجالس و ‌عزاداریها باید ما را وارد مسیر زندگی حسینی کند‌. ارزش واقعی اشک‌ها در این است که ما را متحول کند.

وی افزود: هزار و ‌چهارصد سال است که شیعه با همین اشک‌ها و عزاداریها زنده مانده است. هرسال باید ارتباط ما با ائمه (ع) قویتر شود و فرهنگ ما حسینیتر شود‌. آن‌هم در زمانی که دشمنان بزرگترین جنگ ضد اسلام را راه انداختهاند و به دنبال تعطیلی مراسمات محرم و اربعین بودند اما دیدیم که با همه مشکلات، مردم مراسمات دهه اول محرم را چه باشکوه برگزار کردند.

مدیر حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: آنچه که باید در این مراسمات از خدا بخواهیم در زیارت عاشورا آمده است. یکی از دعاهایی در زیارت عاشورا می‌کنیم این است که «الهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی و ممات محمد و آل محمد» خدایا زندگی ما را و مرگ ما را، زندگی و مرگ پیامبر (ص) و اهل بیتش (ع) قرار بده. این حیات از جنس همان حیات و زندگی است که خدا در سوره انفال همه ما را مکلف به کسب آن می‌کند. «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا استَجيبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسول» (انفال/ 24) ای مومنین زمانی که خدا و رسول و جانشینان رسولش و زمانی که ندای حسینش و دعوت امام زمانتان می‌رسد چون و چرا نکنید. لبیک بگویید و با همه وجودتان به میدان بیایید. این اجابت شما قبل از آنکه نفعش به خدا و رسولش برسد به خود شما می‌رسد.

وی بیان داشت: اشک بر امام‌حسین (ع) ما را زنده می‌گرداند. جنس این اشک و ناله با نالههای دیگر متفاوت است. این اشک به ما نشاط معنوی می‌دهد و زمینه ساز حیات طیبه است. که حیات طیبه در اطاعت رسول الله (ص) و ائمه (ع) است.

حجت الاسلام و المسلمین رحیمی صادق تاکید کرد: در باغ شهادت باز است زیرا به تعبیر شهید محراب امام علی (ع): «إِنَّ الجِهادَ بابٌ مِن أَبوابِ الجَنَّةِ فَتَحَهُ اللّه ُ لِخاصَّةِ أَولیائِه» اما این دری است خدا برای خواص بندگانش باز کرده است. درب شهادت باز است اما مسیرش عمل کردن به دستورات خدا و رسولش است. نتیجه ترکیب ایمان و عمل صالح برخورداری از حیات طیبه است که مصداق بارزش صاحب امروز حضرت عباس (ع) است. عباسی که مقامش به جایی رسید که مولایش امام حسین (ع) مثل امروز عصر به عباس فرمود عباسم حسین به فدای تو.

وی ادامه داد: مانند امروز عصر وقتی سپاه عمر سعد برای نبرد حرکت کرد. ابی عبدلله کنار خیمهها سر بر روی زانو گذاشته بودند و لحظهای به خواب رفته بودند. صدای حرکت مرکب دشمن بلند شد، حضرت زینب (س) خود را به برادر رساند و گفت: برادر ببین چه خبر است. امام حسین (ع) بیدار شد و متجه موضوع شد. امام (ع) ابوالفضل العباس را صدا زد و گفت: ارکب یا اخی بنفسی انت. عباسم حسین به فدای تو سوار مرکب شو و برو و ‌ببین چه می‌خواهند.

مدیر حوزه علمیه تهران بیان داشت: این چه زاد مردی است و چه کرده است که به چنین مقامی رسیده است؟ که امام سجاد (ع) در شانش فرموده است: إِنَّ للعبّاس عندَاللهِ مَنزِلَةً یَغبِطُهُ بِها جَمیعُ الشُهداء یَومَ القِیامَة. خدا به عمویم عباس مقامی عنایت فرموده است که در روز قیامت همه شهدا به او غبطه می‌خوردند.

وی خاطر نشان کرد: دلیلش را در زیارتش می‌توان یافت. السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِيعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِه. چون بنده خدا بود. هرکس به جایی رسید از بندگی رسید . هرکجا در طول نظام و انقلابمان لطمه خوردیم از این بود که از صحنه بندگی خارج شدیم. عباس بنده صالح خدا بود. عباس بندگیش را در اطاعت از خدا و رسول خدا و حجت خدا نشان داد که با همه وجود تسلیم بود. امروز و فردا نکرد و ‌در دام تحلیلهای غلط دشمن نیافتاد‌. بلکه پای عهد و بیعت خود ایستاد. کارش به جایی می‌رسد که خودش را نمی‌بیند و هرچه می‌بیند حسین است.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha