جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
 با فرا رسیدن ماه محرم، حرم امام حسین و حضرت عباس (علیهما السلام) سیاهپوش شد

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قمر بنی هاشم(ع) را والاترین اُسوه ادب، وفا و بصیرت ولایی توصیف کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی صادقی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن تسلیت فرارسیدن تاسوعای حسینی اظهار داشت: روز تاسوعا به نام علمدار سیدالشهدا(ع) حضرت ابالفضل العباس نام گذاری شده که حقیقتاً ایشان دارای مقام و جایگاهی بس رفیع است که تنها خدای متعال و اهل بیت عصمت و طهارت از عمق این جایگاه مطلع هستند.
وی افزود: درباره زندگی ، سیره و کلام حضرت ابوالفضل العباس (ع) متاسفانه ما مطالب اندکی در اختیار داریم ، کما این که درباره خود امام حسین(ع) نیز تا قبل از قضایای مربوط به خروج از مکه به سمت کوفه و نهایتاً شهادت در کربلا، منابع کمی در دسترس است که بتوان به آن ها استناد کرد.
وی یادآور شد: انسان گاهی مشاهده می کند که درباره افراد شرور و غیر سالم در تاریخ مطالب زیادی است چرا که ما عموماً تاریخ را بر اساس سلطنت شاهان در اختیار داریم و درباره حتی زندگی بزرگان و به ویژه برخی از ائمه (ع) نیز گاه باید از لابلای تاریخ سیاسی حکام و خلفا مطالبی را استخراج کنیم.
عضو انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم همچنین گفت: آنچه با این وجود از زندگی قمر منیر بنی هاشم حضرت عباس(ع) می توان استفاده کرد، تاکید بر چند مساله کلیدی است؛ از جمله این که ایشان حقیقتاً در عرصه وفاداری و جوانمردی سرآمد روزگار خویش و بلکه همه تاریخ هستند.
وی بیان داشت: شاید در این جا تنها یک جمله سیدالشهدا(ع) در شب عاشورا برای ما کافی باشد که ذاکرین اهل بیت(ع) و منبری ها نیز بارها در مجالس روضه برای ما گفته اند ، آن جا که امام حسین (ع) خطاب به حضرت ابوالفضل (ع) می فرماید:" بنفسی انت یا اخی"
وی افزود: این که یک امام معصوم این گونه فردی را مورد خطاب قرار می دهد و حقاً این فرمایش حضرت جزو امور صحیح و مورد تایید همه است ، نشان می دهد که حضرت عباس(ع) دارای چه مقام رفیعی است.
حجت الاسلام و المسلمین صادقی همچنین ابراز داشت: از سویی یکی از ارزش های بسیار مهم انسانی که در آموزه های دینی ما نیز جزو امور مؤکد به شمار می رود، رعایت ادب و فروتنی نسبت به کسانی است که در مقایسه با انسان، دارای برتری می باشند؛ بر اساس کلام نورانی امیرالمومنین (ع) که فرمود: هیچ میراثی گرانبهاتر از ادب نیست، حضرت ابوالفضل(ع) با آن ادب و فروتنی بالای خویش در برابر پدر و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) نشان داد که بالاترین ارث را از پدر بزرگوارش به ارث برده است و آن همانا ادب است
وی گفت: این که قمر بنی هاشم (ع) تا لحظه آخر عمر مبارک خویش، امام حسین(ع) را برادر صدا نکرد بلکه تنها در لحظه آخر وقتی در علقمه با آن وضع بر زمین اُفتاد و از هر طرفی به ایشان نیزه و شمشیر اصابت می کرد فرمود: "اخا ادرک اخا" این نشان می دهد که وفاداری و ادب و بزرگواری ابوالفضل العباس(ع) حقیقتاً بی نظیر و مثال زدنی بوده است.
وی افزود: همچنین این که سقای دشت کربلا را تجسم جوانمردان می دانیم نشان از آن دارد که ایشان در تمام طول زندگی در این مسیر در سایه ولایت امام معصوم(ع) ثابت قدم بوده و با مهار هوای نفس و بندگی خدا، به این جایگاه و مقام رسیده است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) در طلیعه زیارت نامه حضرت ابوالفضل (ع)، ایشان را با صفت بارز ایمان و خداباوری خطاب قرار داده و در خاتمه نیز بر ایمان محض و بصیرت والای حضرت گواهی می دهد.
وی بیان داشت: حقیقتاً ادب، وفاداری ، ولایتمداری و بصیرت جزو مهم ترین مسایلی است که امروز جامعه ما به شدت به آن نیاز دارد و اگر می خواهد از کسی الگوبرداری کند که واجد همه این خصیصه ها باشد، بی تردید بعد از ائمه اطهار(ع) شخص باب الحوائج حضرت عباس(ع) است.
۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha