جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام رئیسی

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه ملت ایران با یزیدِزمان سازش نخواهد کرد گفت: ملت ایران درس آموخته حسین(ع) است که ضمن توکل به خدا با ایستادگی در برابر نظام سلطه، در این ۴۰ سال به دشمن فهمانده که هرگز در برابر ظلم و ستم سازش نخواهد کرد.

ه گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، در آئین خطبه‌خوانی شب‌ عاشورای حسینی در حرم مطهر امام رضا(ع) اظهار کرد: عاشورائیان صحنه‌ای خلق کردند که تمام مظاهر عالی انسانی؛ انسانیت، شجاعت، فتّوت، مردانگی، رضایت، بصیرت، توکل و اتکال به خدا، ایستادگی و مقاومت، دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی، حق‌الناس و حق‌الله در تابلوی آن نقش بسته است.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: این اجتماع ما تنها یک تجلیل از مقام ابی‌عبدالله الحسین(ع) و اقدام شجاعانه سال 61 هجری و فقط بیان یک واقعه نیست. پیام عاشورا تمام زمان‌ها و مکان‌ها را درهم نوردیده و به گستره همه تاریخ‌ها و اقلیم‌ها، بشریت را مخاطب قرار می‌دهد.

تفاوت مکتب سیدالشهدا با مکاتب پست‌مدرن

وی با بیان اینکه در مکتب سیاسی ابی‌عبدالله(ع) آنچه هست؛ قله رضا و تسلیم‌ حق‌ است برخلاف دیگر مکاتب سیاسی که رضایت و تسلیم حق‌ را راضی شدن به وضع موجود می‌دانند، عنوان کرد: در مکاتب بودیسم یا هندوئیسم و برخی مکاتب شرقی راضی شدن به وضع موجود نوعی خواب‌آلودگی، بی‌تحرکی و ایستایی است یعنی هرچه پیش آمد.

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: مکتب سیاسی ابی‌عبدالله(ع) در عین رضا و تسلیم به قضاوقدر الهی، تحول اجتماعی و انقلاب را می‌طلبد که سامان‌دادن زندگی معاصر را به دنبال دارد، این ساماندهی در فرهنگ سیاسی سیدالشهدا(ع) وجود دارد برخلاف مکاتب سیاسی مارکسیستی و دیگر مکاتب پست‌مدرن که فقط می‌گویند نباید به وضع راضی شد و صرفا به دنبال یک تحول هستند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان بیان کرد: امام حسین(ع) فرمودند که به دنبال یک تحول عظیم ‌اجتماعی که «حق» ‌مدار زندگی‌ مردم باشد، هستند تا معروف‌ها و پاکی‌ها در جامعه گسترش پیدا کند و بدی‌ها و زشتی ها و پلشتی‌ها از جامعه زدوده شود.

وی با اشاره به اینکه ابی‌عبدالله(ع) و یاران باوفایشان در اوج رضایت، جان خود را تقدیم راه خدا می‌کنند، عنوان کرد: از نگاه سیدالشهدا(ع) نگرش کسانی که در جامعه دچار ایستایی و توقف باشند، دنیاگرایی آنها را فراگیرفته و به دنبال تحول اجتماعی و رقم زدن یک زندگی خدایی نباشند، محکوم است.

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی در بخش دیگر سخنان خود با تأکید بر اینکه انسان باید در ابتلائات و آزمایش‌های الهی مقاومت و ایستادگی کند، مطرح کرد: از اول انقلاب شکوهمند اسلامی که پرچم عاشورایی به دست امام راحل در این کشور برافراشته شد، دشمن دنبال توطئه بود و‌ هر روز فتنه کرد اما مردان و زنان عاشورایی ضمن رضایت در برابر اراده الهی هیچ زمان متوقف نشدند، نه عقب‌گرد را پذیرفتند و نه درجازدن‌را. همواره پیشرفت و تعالی را دنبال کردند.

مثل امام حسین(ع) با یزید سازش نخواهیم کرد

تولیت آستان قدس رضوی افزود: آنچه آمریکایی‌ها و‌ دشمنان به ما و همه جوامع بشری القا می‌کنند این است که «شما نمی‌توانید»؛ سرنوشت محکوم و مختوم شما آن است که حاکمیت نظام سلطه را در عالم بپذیرید. اما فرهنگ عاشورایی به ما آموخت که نباید زیر بار ظلم، ستم، ذلت و خفت رفت مثل امام حسین(ع) با یزید سازش نخواهیم کرد؛ «هیهات منا الذله»، این آموخته امام حسین(ع) به بشریت است.

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان اینکه از نگاه ما در مکتب سیاسی عاشورا «تسلیم خدا و‌ رضایت از شرایط » و «ایستادگی در برابر نظام سلطه» یک پارادوکس نیست، خاطرنشان کرد: ملت ایران ضمن توکل به خدا، تضرع، دعا و مناجات به درگاه خدا و در میدان عمل ایستادگی و مقاومت در برابر دشمنان را از عاشورا آموخت و در این 40 سال به نظام سلطه فهمانده که ملت بزرگ ایران درس آموخته حسین(ع) است و هرگز در برابر ظلم و ستم سازش نخواهد کرد و نشان صدق آن شهدای ما هستند.

313/28

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha