جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
صحیفه سجادیه

حوزه/ توجه جدی و عمیق به کتاب شریف صحیفه سجادیه به خصوص از منظر حقوق و تکالیف فرد در نهاد خانواده به یقین راهگشای بسیاری از مشکلات مربوط به سبک زندگی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در سالیان اخیر و به خصوص پس از آن که مقام معظم رهبری در سفر چندسال پیش به استان خراسان شمالی بر لزوم توجه و اهتمام به بایسته های سبک زندگی ایرانی و اسلامی تاکید کردند ، مقوله سبک زندگی در رسانه ها و مجامع علمی و فرهنگی به طور خاص مطرح شد.
به هر صورت آنچه قابل توجه است این که سبک زندگی همچون بسیاری از موضوعات مرتبط با آدمی، ریشه در آموزه های دینی دارد، به طوری که قرآن کریم به عنوان کامل ترین کتاب راهنمای بشریت، نقشه راه زندگی را در کلیه به انسان آموخته و در این میان اهل بیت(ع) به عنوان شایسته ترین و کامل ترین انسان ها ، به تفسیر این مفاهیم بر اساس شرایط و نیازهای روز جامعه پرداخته اند ، کما این که خود نیز با عمل به فرمایشات خدای متعال در قرآن ، سبک زندگی اسلامی و قرآنی را برای همگان مجسم ساخته و در این راه الگوی عملی آدمیان بوده اند.
به ویژه در روزگار کنونی که متاسفانه دشمنان می خواهند الگوهای ناقص و حتی ناسالم را برای جوانان و مردم ما مطرح کنند، ما بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم که از سیره و کلام نورانی حضرات معصومین(ع) در جهت اصلاح سبک زندگی خود و درمان دردها و مشکلاتمان الگوگیری کنیم چه آن که به تعبیر قرآن ، نبی مکرم اسلام اُسوه حسنه است و امیرالمومنین (ع) و فاطمه زهرا(س) و فرزندان ایشان به عنوان دیگر معصومین همین جایگاه را به اذن الهی دارند.
زندگی و سیره سیدالساجدین(ع) که در سالروز شهادت مظلومانه شان قرار داریم نیز بر همین اساس ، بهترین منبع می باشد برای ما اگر بخواهیم صادقانه در مسیر سعادت گام برداریم و با آباد کردن زندگی دنیای خود برپایه معارف الهی ، زمینه عاقبت بخیری در برزخ و قیامت را هم پیدا کنیم.
با توجه به این که صحیفه سجادیه، به عنوان یادگار گرانقدر امام سجاد(ع) سرشار از معارف بزرگی در ابعاد و عرصه های گوناگون است ، توجه جدی و عمیق به چند نکته اجمالی و در عین حال مهم و کاربردی درباره مسایل خانوادگی و نقش آن در شکل گیری سبک زندگی صحیح بسیار می تواند مهم و ارزشمند باشد؛

آن چه مسلم است این که در کلام نورانی حضرت، خانواده نهادی است که دارای بیشترین تاثیر در شکل گیری هویت فرد و به خصوص تربیت او برای نقش آفرینی در اجتماع است.
در کتاب شریف صحیفه سجادیه به طور مشخص در بخش های مختلف به مساله روابط و وظایف خانوادگی به عنوان مثال وظایف زن و شوهر نسبت به هم، وظایف والدین نسبت به فرزندان خود و بالاخره وظایف فرزندان در قبال والدین اشاره شده است.
اجمالاً این که در مقوله روابط زناشویی و وظایف زوجین ، باید به اصولی چون خیرخواهی و دلسوزی صادقانه زن و شوهر نسبت به هم ، همکاری با یکدیگر و شریک بودن حقیقی در غم ها و شادی ها ، تاکید بر اصل گذشت و سازگاری اشاره کرد که همه این ها به تفصیل مورد توجه و عنایت زین العابدین (ع) در این کتاب است.
در باب وظایف والدین نسبت به فرزندان خود، حضرت در حدیث نسبتاً مفصلی به تبیین حق فرزند می پردازد و می فرماید: " هماناحق فرزندت به تو این است که بدانی او، در خیر و شر دنیا، از تو و وابسته به توست، و تو در ولایتی که بر وی داری مسؤول تربیت او هستی، مسئول هدایتش به خداوندی و مسئولی که او را در طاعت خداوند یاری کنی. باید عملت درباره فرزندت طوری باشد که بدانی در نیکی نسبت به او مأجوری و در بدی نسبت به وی معاقب هستی"
سیدالساجدین(ع) در جای دیگر به ما به عنوان والدین می آموزد که از خدای متعال همواره بخواهیم که ما را در تربیت فرزندان یاری دهد و در این بین دعاهای حضرت در صحیفه بسیار می تواند مورد توجه باشد.
اجمالاً آن که آموزش صحیح اخلاق و عقیده درست،پرورش فرزندان پاک و دین مدار، همچنین تامین فرزندان و معرفی الگوهای صحیح به آن ها از جمله حقوق فرزندان بر والدین است و در مقابل نیز فرزندان در برابر والدین خود امر به ادب و اخلاق مداری شده و موظف هستند که در هیچ لحظه ای از احسان و یاری به آن ها کوتاهی نکنند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha