پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مراجع عظام

حوزه/از ميان تمامي عوامل آموزشي و تربيتي، نقش معلم به‌عنوان مهمترين عامل نظام تعليم و تربيت، جايگاه و اهميت بسزايي دارد، همه فعاليت‌هاي معلم، مانند شناخت فرآيند رشد کودکان و نوجوانان، شيوه‌هاي تدريس و علاقه‌مندي به رشته تدريس خود، از عواملي است که در تعلیم و تربیت دانش آموزان دخالت زيادي دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش،‌ گزیده ای از بیانات و رهنمود های رهبر معظم انقلاب  مراجع عظام  تقلید به دانش آموزان ،معلمان و دست اندر کاران امر تعلیم و تربیت:

آیت الله العظمی خامنه ای؛

*یک نقطه نوراني در قلب دانش آموزبگذارید

شما معلمان از اين مسئله غفلت نکنيد که تربيت کردن هم جزو کار شماست؛ و چه بهتر که با نفوذ معلمي؛با تأثير روحي معلم بر متعلم استفاده کنيد و يک نقطه ي روشن و نوراني اي در قلب دانش آموز باقي بگذاريد

آیت الله العظمی مکارم ؛

*نسلی همانند دوران دفاع مقدس داشته باشیم

معروف است که شخصیت انسان یک مثلث است که اضلاع آن را خانه ، مدرسه و جامعه تشکیل می دهند.

هر کدام از این اضلاع اثری دارند ،اما مدرسه به واسطه برنامه‌ای بودن و نقش عمیقی که در شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان دارد، بیش از دو ضلع دیگر می‌تواند منشاء اثار باشد.

آن تاثیری که مدرسه بر روی دانش‌آموزان دارد به مراتب بیشتر از تاثیری است که دانشگاه بر روی دانشجویان می‌گذارد چراکه دانش‌آموزان در سنی هستند که بهتر نقش می‌گیرند و اثرپذیری بیشتری نسبت به  دوران دانشگاه دارند.

چیزی که حفظ و بقای نظام و انقلاب را تضمین می کند حضور جوانانی با اعتقادات مذهبی است.

می‌توانیم نسلی داشته باشیم همانند دوران دفاع مقدس که شبها زیارت عاشورا زمزمه می‌کردند و صبح‌ها دعای ندبه و با اعتقادی که داشتند در مقابل دشمن تا بن دندان مسلح ایستادند.

آیت الله العظمی وحید خراسانی

*عقاید، احکام و تهذیب نفس را به دانش آموزان بیا موزید

مملکت، مملکت امام زمان (علیه السلام) است و قلب این مملکت امام هشتم (علیه السلام) است، توفیق شما بسیار مهم می باشد. سعی و همت کنید ان شاء الله سه مطلب در تمام مدارس کشور احیاء شود:

۱. تحکیم عقائد

۲. تهذیب اخلاق

۳. تعلیم احکام

این موقعیت بسیار مهم است.

وزیر محترم آموزش و پرورش و سایر همکاران‌شان را به تلاوت هر روزه ی قرآن و هدیه به خود امام زمان (علیه السلام) توصیه  می نمایم

آیت‎الله  العظمی سبحانی ؛

*دانش آموزانی عمل‌گرا تربیت کنیم

در برخی کشورهای عربی یک سال به دانش آموزان مرخصی داده می‌شود که حافظ قرآن شوند و بعد تحصیل کنند، اگر دانش‌آموزی وجود دارد که حاضر است یک سال به‌عنوان حفظ قرآن برنامه داشته باشد به او این فرصت داده شود، سپس به مدرسه بیاید.

دانش آموزان را به شکلی تربیت کنیم که به کار و عمل‌گرایی علاقه‌مند باشند و نه به کار اداری، مدرک محوری و بار شدن بر دوش دولت صحیح نیست، باید به شکلی تربیت شوند که به کار علاقه‌مند باشند نه اینکه فقط پشت میز بنشینند.

در گزیش معلمان دقت شود و کمیته‌ای که اساتید و معلمان دین و اخلاق را انتخاب می‌کند به‌تمام‌معنا دین‌مدار باشند.

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی؛

*به دانش آموزان القا کنید اهل بیت علیهم السلام  در انتظارتحصیل آنان است

دانش‌آموزان را برای اسلام و اعتلای کلمة ‎الله و حصول اهداف الهی، قرآنی و خدمت به محرومان و نجات مستضعفان تربیت شوند  و هر رنج و تلاشی را که در تحصیل علم متحمل می‎شوند، با نیت خالص و پاک و در راه خدا و آسایش خلق خدا محسوب دارند.

باید این عزیزان بدانند ...اسلام و پیامبر عظیم‎الشأن در انتظار تحصیلات دبستانی ، دبیرستانی ، دانشگاهی و بعد هم تحقیقات علمی آن‌ها هستند. ائمه طاهرین علیهم‎السّلام به خصوص حضرت بقیة‎الله، امام عصر ارواح العالمین له الفداء از آن‌ها انتظار دارند.

نظر جامعه به این مراکز علمی و کلاس‌های تعلیماتی و درس، دوخته شده که آن‌ها چگونه عمل می‎کنند، چگونه تلاش می‎کنند و چگونه خود را برای خدمت به انسان‌ها آماده می‎نمایند؟

باید درس خواند، برای اینکه مشکلاتی را که در رشته‎های گوناگون علمی تاکنون لاینحل مانده، حل نمود و با سرپنجه بینش و دانش گره‎های باز نشده از کار بشر را باز کرد.

 آیت الله العظمی شبیری زنجانی؛

*دانش آموزان رفتار عاقلانه را در خود تقویت کنند

اداره کشور با همین نوجوانان خواهد بود، مسئولانی که امروز مدیریت کشور را برعهده دارند، روزی هیچ کاره بوده اند.

پایه های دینی شما دانش آموزان  باید در همین سن نوجوانی محکم شود، اخلاق و رفتار عاقلانه را در خود تقویت کنید تا وقتی که به سن لازم برای پذیرش مسئولیتها رسیدید تقیّد به شریعت مطهّر در شما قوت گرفته باشد و به اخلاق دینی و انسانی پایبند باشید.

اهتمام به نماز، بهره بردن از قرآن، تفکر در رفتار و گفتار حضرات معصومین سلام الله علیهم و مطالعه سرگذشت علماء و دانشمندان بزرگ را در شکل گیری شخصیت اخلاقی دانش آموزموثر است و کسی که با خدای متعال و حضرات معصومین سلام الله علیهم ارتباط داشته باشد در مسیر موفقیت تنها نمی ماند.

معلمان در شکل گیری چهارچوب های فکری و رفتاری دانش آموزان نقش اساسی دارند بنا بر این معلمان باید دقیق برنامه ریزی کنند،اگر هر روز نمی توانند برنامه اخلاقی داشته باشند حداقل هر هفته برنامه اخلاقی  و درس اخلاقی و دینی داشته باشند.

 آیت الله العظمی نوری همدانی؛

*آموزش و پرورش مهم ترین کانون تربیت دینی

آیات و احادیث بیانگر اهمیت آموزش های دینی و قرآن در سنین کودکی است ، حال که نظام آموزشی کشور از همان ابتدا دروس دینی و قرآن را در برنامه های درسی خود دارند،  باید سعی کنند از این فرصت نظام آموزشی حداکثر استفاده را بکنند و نگذارند کلاس های قرآن در آموزش و پرورش بی محتوا و ضعیف اداره شوند و یا تعطیل گردند.

البته آموزش قرآن و علوم دینی به کودکان و نوجوانان از ظرافت خاصی برخوردار است و باید با رعایت همه نکات فنی و آموزشی و تربیتی باشد و برای دانش آموزان جذابیت داشته باشد.

نظام آموزش و پرورش باید نسبت به دروس دینی و قرآن توجه لازم را داشته باشد و برای این دروس از معلمین آشنا به قرآن  و یا اساتید حوزه استفاده کند.

هم اکنون مهمترین بستر آموزش دین و قرآن در آموزش و پرورش است و چنین فرصتی برای تربیت دینی و قرآنی کودکان و نوجوانان در بیرون نظام آموزش و پرورش به آسانی ممکن نیست و ما باید از فرصتی که نظام اسلامی برای تربیت فرزندانمان پدید آورده است، حداکثر استفاده را داشته باشیم.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha