جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
رفیعی

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعه المصطفی، در جمع مردم خمینی شهر تصریح کرد: چند راه برای یاری اهل بیت(ع) وجود دارد و این راهها مبانی و اصول یاری کردن است، بدانید این یاری کردن فقط در زمان حضور معصوم نیست و در زمان غیبت امام عصر(عج) نیز این یاری کردن وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خمینی شهر حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، در هفتمین شام شهادت امام حسین (ع)، در جمع عزاداران حسینی مهدیه خمینی شهر اظهار کرد:  از خواسته های اهل بیت از ما یاری کردن آنهاست.

وی بیان کرد : در دعای ندبه می خوانیم «خدایا هرکس امام را یاری می کند تو هم او را یاری کن»، مثلا روز عاشورا پیرمردی به نام اَنَس بن حارِث کاهِلی خدمت امام( ع ) رسید و گفت از رسول خدا شنیدم که فرمود « إنَّ ابنی هذا -یَعنی الحُسین- یُقْتَل بِأرضٍ یقالُ لَها كَربلاء فَمَنْ شَهِدَ ذلك مِنْكُم فَلْیَنْصُرْهُ/ این پسرم (یعنی حسین) در سرزمینی که به آن کربلا گفته می‌شود، کشته می‌شود. پس هر یک از شما آن را درک کرد، او را یاری کند»

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: چند راه برای یاری اهل بیت(ع) وجود دارد و این راه ها مبانی و اصول یاری کردن است، بدانید این یاری کردن فقط در زمان حضور معصوم نیست و در زمان غیبت امام عصر(عج) نیز این یاری کردن وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی راه های یاری رساندن به اهل بیت(ع) را نصرت علمی، نصرت زبانی و نصرت اخلاقی برشمرد و در توضیح آنها افزود: اگر انسان عالم بشود و بتواند شبهات را پاسخ بدهد این بهترین نصرت و یاری است.

 وی با بیان اینکه عملی بالاتر از جهاد نداریم، اضافه کرد : با این حال خدا به پیامبر(ص) می گوید به مسلمانان بگو همه به جهاد نروند و گروهی در امر تفقه در دین اهتمام داشته باشند.
علامه امینی ده هزار کتاب را مورد بازدید علمی قرار داد و به نوشتن الغدیر اهتمام ورزید که همگی براین اساس بوده است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه در ادامه توضیح داد : در قرآن ۷۰مرتبه کلمه قتال وارد شده و ۷۰۰  مرتبه کلمه علم آمده است؛ در سوره مبارکه علق در اولین آیه مشاهده می کنیم چند کلمه علمی بیان شده است؟ لازم است بدانیم امام صادق (ع) چرا هشام را تحویل می گرفت؟ چون با علمش ائمه(ع) را یاری می کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: جنیان مسلمان وقتی به کمک امام حسین (ع) آمدند به امام(ع) گفتند دستور بدهید همه سپاه دشمن را جمع کنیم، امام(ع) فرمودند من قدرتم از شما بیشتر است، اما نمی خواهم کربلا با معجزه تمام شود، بلکه باید با آگاهی و دانایی تمام شود.

وی اذعان کرد: بسیاری از جوان های جامعه ما  شبهات سستی دارند، و ذهن آنها بر این اساس به هم ریخته است که به دلیل ضعف در  مطالعه  بوده و مکررا دچار تردید و شک می شود؛ پاسخ به  شبهات مطالعه علمی می خواهد .

وی در ادامه راهکار دوم را یاری زبانی خواند و عنوان کرد:  چرا اهل بیت(ع) شعرا را دوست داشتند؟ چون شاعران با زبان آنها را یاری می کردند؛ زبان یَعْقوب بن اِسْحاق دورَقی اَهْوازی معروف به اِبْن سِکّیت را به خاطر دفاع از اهل بیت (ع) بیرون کشیدند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی خاطرنشان کرد: در زمان کنونی ما گرفتار جنگ روانی و اقتصادی شده ایم و باید نظام، ولایت فقیه و علما را با گفتار و زبان خود یاری کرد. در شرایط بحرانی باید عمل خود را ببینیم مگر ما برای دلار انقلاب کردیم .

وی همچنین به زنان شجاعی که با گفتار خود اهل بیت(ع) رایاری کردند، اشاره کرد و گفت:  سوده حمدانی نمونه بارز یکی از این زنان است، یا نمونه دیگر شب عاشورا اصحاب حضرت با بیان های خود باعث دلگرمی اهل بیت(ع) شدند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی به سومین راه یاری اهل بیت(ع) که یاری اخلاقی است اشاره و اضافه کرد: امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه فرمودند « نمی خواهم مثل من زندگی کنید اما با اخلاق و سداد در دین ،من را یاری کنید» یا حضرت زینب سلام الله علیها به یزید گفت سزاست زنان تو پشت پرده باشند و ما این گونه در ملا عام باشیم.

وی در پایان گفت: نصرت اخلاقی بسیار مهم است، البته نباید به گونه ای باشد که انسان فعلش خوب باشد، ولی دین نداشته باشد، همانند سخن جمال الدین اسد آبادی که گفت« در خارج اسلام دیدم ولی مسلمان ندیدم و در ایران مسلمان دیدم اما اثری از اسلام نبود.

انتهای پیام  /

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha