پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مدرسه علمیه صالحیه مکتب الصادق کازرون

حوزه/ مدرسه علمیه صالحیه کازرون با قدمتی بیش از ۳۲۰ سال را باید یکی از مدارس فعال در دوران دفاع مقدس نامید. براساس آمارها در سال ۱۳۶۰ در این مدرسه کمتر از ۲۰۰ طلبه تحصیل می کردند و از این تعداد ۲۵ نفر شهید شدند. طلاب مدرسه در دفاع از حرم اهل بیت(ع) نیز پیشگام بوده و شهدایی را تقدیم کرده‌اند.

خبرگزاری «حوزه» - شیراز/ مدرسه علمیه صالحیه مکتب الصادق کازرون در سال 1117(ه ق) به دستور حاکم وقت شهر خواجه حسام الدین بناء شد و الان بیش از ۳۲۰ سال از عمر آن می گذرد.

این مدرسه در مقطعی مخروبه شد، اما با همت مرحوم آیت الله اسدالله ایمانی، امام جمعه وقت کازرون، در سال ۱۳۶۷ با کمک خیرین بازسازی شد و رونق دوباره ای گرفت و از آن زمان تاکنون یک هزار طلبه در آن تربیت شده‌اند که در مناصب مختلف همچون امامت جمعه، قضاوت، تبلیغ، عقیدتی نیروهای مسلح، و ... مشغول خدمت به نظام و انقلاب هستند.

مدرسه صالحیه را باید یکی از مدارس فعال در دوران دفاع مقدس نامید. براساس آمارها در سال ۱۳۶۰ در این مدرسه کمتر از 200 طلبه تحصیل می کردند و از این تعداد ۲۵ نفر شهید شدند. طلاب مدرسه در دفاع از حرم اهل بیت(ع) نیز پیشگام بوده و شهدایی را تقدیم کردهاند.

یکی از ویژگی های مدرسه صالحیه مجاورت با بازار کازرون و برگزاری کلاس های فقه بازار است. این مسئله نشان می دهد که مؤسس آن با تدبیر عمل کرده و به دنبال آن بوده که حوزه از مردم به ویژه بازار جدا نشود و ارتباط مردم و بازاریان با حوزه روز به روز قوی تر و مستحکم تر شود.

برای آشنایی بیشتر با مدرسه علمیه صالحیه مکتب الصادق کازرون، خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به سراغ حجت الاسلام محمود صحرایی که از سال ۱۳۸۷ سکان مدیریت مدرسه را در اختیار دارد، رفته و درباره تاریخچه، خدمات اجتماعی و فرهنگی، برنامه ها، و ... با او به گفتگو نشسته است.

مدرسه علمیه صالحیه مکتب الصادق کازرون

تاریخچه مدرسه

حجت الاسلام صحرایی ابتدا به ارائه گزارشی از تاریخچه مدرسه علمیه صالحیه مکتب الصادق کازرون پرداخت و گفت: این مدرسه در سال 1117(ه ق) به دستور حاکم شهر خواجه حسام الدین (دوره صفویه) بناء شد. از همان موقع مدرسه دارای وقف نامه و موقوفات فراوان بوده است.

مدیر مدرسه علمیه صالحیه کازرون با بیان این که تاکنون با تلاش زیاد 4 هزار رقبه وقفی جستجو و مشخص شده است، افزود: در این مدرسه وقف نامه ای که به وسیله عالمی تنظیم شده، قرار دارد و در این وقف نامه مسائل مختلف تربیتی طلاب، چگونگی بهرهبرداری و هزینه موقوفات برای اداره مدرسه مورد توجه قرار گرفته است.

 

قدمت بیش از ۳۲۰ ساله

وی با بیان اینکه هم اکنون از عمر مدرسه علمیه صالحیه بیش از ۳۲۰ سال می گذرد و از قدیمی ترین مدارس استان فارس است، اظهار کرد: این مدرسه بعد از مخروبه شدن، در سال 1362 توسط مرحوم آیت الله ایمانی، امام جمعه وقت کازرون از طریق فروش املاک مرحومه بیگم سلامی شروع به تجدید بناء شد و در سال 1367 به بهره برداری رسید. تجدید بنای مدرسه در مساحتی بیش از 2000 متر و با زیربنایی بیش از 4000 متر در سه طبقه شامل کتابخانه، نمازخانه، مهمانسرا، 60 حجره جهت سکونت طلاب، آشپزخانه، سالن غذاخوری و نیز سالن اجتماعات صورت پذیرفت.

آنچه را به عنوان ویژگی این مدرسه می‌توان نام برد، نمای زیبا و معماری صد در صد اسلامی است که با دقت فراوان انتخاب و پیاده سازی شده است.

حجت الاسلام صحرایی ادامه داد: قبل از انقلاب، مدرسه علمیه صالحیه به دلیل مخروبه شدن مدتی تعطیل بود و طلاب در ساختمان دیگری به نام مکتب الزهراء(س) تحصیل می کردند و بعد از تجدید بناء به این مدرسه برگشتند.

مدرسه علمیه صالحیه مکتب الصادق کازرون

مدیریت بزرگان بر مدرسه

مدیر مدرسه علمیه صالحیه کازرون با اشاره به مدیریت علمای اثرگذار در این مدرسه، ابراز داشت: اولین مدیر مدرسه پس از تجدید بنا آیت الله بزرگ بنیادی بودند که از سال 1367 به مدت 14 سال و پس از ایشان حجه الاسلام حاج آقا محمدجواد عزمی به مدت 3 سال و حاج آقا حسین بنیادی به مدت 2 سال و حاج آقا عباس نیاکان به مدت 2 سال و از سال 1387 تاکنون این حقیر مدیریت مدرسه را به عهده دارم.

حجت الاسلام صحرایی با اشاره به اینکه از سال67 تا کنون بیش از هزار طلبه در مدرسه علمیه صالحیه پذیرش و تحصیل کرده اند، گفت: طلاب در پایه های مختلف فارغ التحصیل و در حال حاضر در منصب های مختلف امامت جمعه، تدریس در حوزه های علمیه و دانشگاه، قضاوت، تبلیغ، عقیدتی نیروهای مسلح، و ... مشغول خدمت به نظام و انقلاب هستند.

 

رتبه های برتر طلاب و اساتید

مدیر مدرسه علمیه صالحیه کازرون با بیان اینکه این مدرسه در مقایسه با سایر مدارس علمیه شهرهای دیگر در موارد مختلف، توانسته به رتبه های برتر برسد، گفت: یکی از آن موارد پژوهش است. از جمله این موارد می توان به کسب رتبه اول در ارائه تعداد پژوهش ها در سال 1392 در کل کشور، کسب رتبه دوم در امر نشریه علمی در سطح کشور و نیز کسب رتبه های برتر توسط برخی از طلاب و اساتید مدرسه در جشنواره علامه حلی اشاره کرد.

حجت الاسلام صحرایی اظهار کرد: در سال های دیگر این موفقیت ادامه داشت و طلاب و اساتید این مدرسه علمیه توانستند در جشنواره علامه حلی حائز رتبه نخست در بین سایر مدارس علمیه گردند.

مدرسه علمیه صالحیه مکتب الصادق کازرون

پذیرش

وی افزود: از آنجا که این مدرسه زیر نظر مرکز مدیریت حوزه علمیه قم می باشد، از طریق پذیرش سراسری طلبه می پذیرد و معمولا از سه استان فارس، بوشهر و کهکیلویه متقاضی تحصیل دارد.

مدیر مدرسه علمیه صالحیه کازرون با بیان اینکه امسال در پایه اول 25 نفر در مقطع سیکل جذب این مدرسه شدند، ابرازداشت: در مدرسه صالحیه بین120 تا 140 طلبه در پایه های مختلف تحصیل می کنند و بیشتر متقاضیان از استان‌های همجوار مانند بوشهر و کهکیلویه و بویر احمد هستند.

حجت الاسلام صحرایی با بیان اینکه در سایر پایه ها به صورت محدود پذیرش داریم، اظهار کرد: در گذشته در مدرسه صالحیه در مقطع دیپلم پذیرش می شد، ولی براساس نظام جدید آموزشی حوزه های علمیه، مدرسه علمیه صالحیه تنها در مقطع سیکل پذیرش می کند.

 

ارتباط بازاریان با حوزه

وی با بیان اینکه مدرسه صالحیه در وسط شهر واقع شده و از یک سو به بازار متصل می باشد، تأکید کرد: این مسئله نشان می دهد که مؤسس آن با تدبیر این کار را انجام داده است و با این عمل به دنبال این بوده که حوزه از مردم جدا نشود و ارتباط مردم با حوزه روز به روز قوی تر و مستحکم تر شود.

 

خدمات فرهنگی و اجتماعی

وی عنوان کرد: از جمله فعالیت های مدرسه صالحیه می توان به این موارد اشاره کرد: 1- تامین ائمه محترم جماعات مساجد، مدارس و ادارات شهر کازرون؛ 2- ارائه مشاوره دینی و پاسخ به مسائل شرعی توسط کارشناسان دینی به صورت روزانه و تمام وقت؛ 3- برگزاری جلسه تفسیر قرآن هفتگی برای کسبه محترم و اقشار مختلف مردم؛ 4- برگزاری دوره های آموزشی نقد ادیان و مذاهب انحرافی و پاسخ به شبهات روز؛ 5- اعزام مبلغان دینی در طول سال و مناسبت های مذهبی به شهر و روستا؛ 6- برگزاری دوره احکام معاملات برای کسبه و بازاریان محترم؛ 7- برگزاری جلسات آموزش قرآن کریم در سطوح و رشته های مختلف در دو مرکز قرآنی وابسته به حوزه علمیه؛

حجت الاسلام صحرایی با بیان اینکه حوزه علمیه کازرون جایگاه خاصی در بین سایر مراکز، مردم و جوانان دارد، افزود: دلیل این جایگاه به خاطر حضور شخصیت و بزرگانی مانند آیات ایمانی، حاج شیخ عبدالکریم مختاریان، بنیادی و سایر عالمان دینی است که توانستند با رفتار، اخلاق و عملشان مردم را به دین دعوت کنند و از این طریق سالک الی الله و مجذوب دل ها شوند.

مدرسه علمیه صالحیه مکتب الصادق کازرون

شهادت تعداد چشمگیری از طلاب در دفاع مقدس

مدیر مدرسه علمیه صالحیه کازرون با اشاره به حضور روحانیون و طلاب مدرسه در پیروزی انقلاب، اظهار کرد: روحانیون کازرون، برای پیروزی و ماندگاری انقلاب قدم های مؤثری برداشتند و همه تلاششان را در این مسیر بکار گرفتند، چون کازرون در زمان انقلاب جزء 11 شهری بود که حکومت نظامی در آن برقرار می شد و حتی یکی از شهدای ترور به نام حجت الاسلام عبدالرحیم دانشجو به دست گروه فرقان همان گروهی که شهید مطهری را ترور کرد، از همین شهر و مدرسه علمیه به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: هر چند مدرسه علمیه صالحیه کازرون حائز افتخارات زیادی در امر تربیت نخبگان علمی و دینی بوده است، اما این حقیر بالاترین افتخار مدرسه را شهیدان والامقام روحانیت مدرسه می دانم. روحانیت کازرون مجموعا تاکنون 26 شهید بزرگوار تقدیم انقلاب و اسلام کرده است که در بین این عزیزان شهید ترور (1نفر)، شهیدان دفاع مقدس (24 نفر) و نیز شهید مدافع حرم (1نفر) وجود دارد.

مدیر مدرسه علمیه صالحیه کازرون خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس تعداد کل طلاب شهرستان کازرون کمتر از 200 نفر بوده که از این تعداد در آن زمان 25 نفر به شهادت رسیده اند.

 

ماموریت ها

حجت الاسلام صحرایی، مهمترین رسالت های مدرسه صالحیه را تربیت دانش آموختگان دینی تراز انقلاب و اسلام، ترویج مبانی دینی و عقیدتی، اقامه نماز جماعت در سطح شهر، روستا، مدارس و ادارات، حضور اساتید در بازار برای بیان فقه بازار، راه اندازی شبکه تبلیغ برای ارتباط مؤثرتر با مردم، نشر معارف دینی، فرهنگی و مشاوره خانواده، برگزاری دوره کارگاه آشنایی با احکام تجارت و تفسیر برای بازاریان و سازمان و نهادها، برگزاری دوره های مختلف برای دانش آموزان، معلمان و برگزاری دوره دو ساله تعریف شده تخصصی معارفی، عقائدی و احکام برای سایر اقشار عنوان کرد.

مدرسه علمیه صالحیه مکتب الصادق کازرون

حوزه از پایگاه عظیم مردمی برخوردار است

وی با بیان اینکه این نوع فعالیت ها باعث شده ارتباط مردم با حوزه علمیه کازرون روز به روز قوی تر و مستحکم تر شود، افزود: در اغتشاشات دی ۹۶ اگر چه این حوزه از صدمات بعضی افراد اوباش در امان نماند و خسارت هایی وارد شد، ولی در عین حال در بین همان جمعیت جوانانی بودند که سعی می کردند جلوی حرکت آشوبگران برای تخریب حوزه را بگیرند، این نشان می دهد حوزه توانسته پایگاه قوی در بین مردم پیدا کند. نکته قابل توجه نگهبان نداشتن مدرسه صالحیه حتی در شب حادثه است.

مدیر مدرسه صالحیه کازرون با بیان اینکه حوزه پناهگاه مردم است و اگر جامعه مشکلی پیدا کند، روحانیت لازم است درمان کننده باشد، گفت: تاکید علمای گذشته این بود که روحانیت معتمد مردم است و حوزه باید سعی کند مشکلات مردم را به گوش مسئولین برساند تا از این طریق

بتواند این پایگاه عظیم مردمی را حفظ کند.

 

احیای موقوفات برای حیات حوزه ضروری است

حجت الاسلام صحرایی از عدم احیای موقوفات حوزه گلایه کرد و گفت: حوزه عملیه کازرون موقوفات زیادی دارد و بسیاری از موقوفات هنوز از لحاظ سندی احیاء نشده است. تلاش فراوانی برای این کار صورت گرفته، ولی تاکنون به سرانجام خوبی نرسیده است.

مدیر مدرسه علمیه صالحیه کازرون تأکید کرد: اگر موقوفات احیاء می شد، قطعا خدمات دینی و فرهنگی حوزه به جامعه دو چندان می شد. برای رفع این مشکل، نیازمند همکاری سایر مسئولان هستیم تا حوزه در بحث موقوفات به حقوق خود برسد.

 

گفت و گو: سید هادی ساجدی

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha