پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
روحانی روستای افین

حوزه/ روحانی ۷۵ ساله یکی از روستاهای خراسان جنوبی، علی رغم اینکه کار تبلیغی انجام می دهد، اگر روزی ۸ ساعت کار نکند مریض می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، قصد سفر به یکی از روستاهای شهرستان زیرکوه می کنیم، روستایی که در فاصله 132 کیلومتری از مرکز استان قرار دارد.

روستای افین، یکی از روستاهایی است که در دل خود بناهای تاریخی و جاذبه‌های زیبای طبیعی را جای داده و این روزها با رسیدن دانه های سرخ رنگ زرشک، چشم هر بیننده ای را خیره می کند.

وارد روستا می شویم، طبیعت چشم نواز آن ما را از خود بی خود و متحیر می کند، این روستا به جهت دارا بودن جاذبه‌های زیبای تاریخی و گردشگری از جمله مسجد جامع، قلعه، بافت تاریخی، کاروانسرا، آسیاب‌های آبی، برج‌ها و همچنین برخورداری از طبیعتی جذاب و باغ‌ های  بزرگ زرشک یکی از بهترین مناطق گردشگری این شهرستان به حساب می آید.

پس از اینکه از بناهای تاریخی این روستای بسیار زیبا دیدن کردیم، آدرس روحانی روستا را از اهالی گرفتیم.

مردم روستای افین از روحانی خود بسیار راضی بودند و از وی بسیار تعریف کردند.

یکی از اهالی روستا گفت: با مدیریت روحانی روستا  و همکاری اهالی، 17 کیلومتر جوی سیمانی داریم و 360 هکتار زمین، زیر کشت درخت زرشک می باشد.

وی با اشاره به اینکه آقای امینی بیشتر وقتشان را برای خدمت به اهالی می گذرانند، ادامه داد: رابطه بسیار خوبی بین روحانی روستا و جوانان برقرار است و همه ی اهالی از این روحانی بزرگوار راضی هستند.

 این تعریف و تمجید کردن ها، ما را بیش از پیش به دیدن این روحانی مشتاق‌تر کرد، و باعث شد تا خیلی زود خود را در جلوی منزل وی ببینم.

زنگ خانه را به صدا درآوردم، زن میانسالی در را باز، و به گرمی از ما استقبال کرد، سراغ حجت الاسلام امینی را گرفتیم و تنها پاسخی که شنیدیم این بود که « ایشان در مزرعه مشغول به کار هستند و در هنگام نماز راهی مسجد روستا خواهند شد تا نماز را اقامه کنند.»

به سمت مزارع انبوه زرشک به راه افتادیم، تا هر کجا که چشم کار می کرد زرشک بود و زرشک، پس از جست و جو و پرس و جوهای بسیار سرانجام موفق یه دیدار این روحانی سخت‌کوش شدیم.

از دور به وی خداقوت دادم و جواب شنیدم، خود را معرفی کردم اما مهلت خواست تا کارش به اتمام برسد و سپس با ما به گفتگو بنشیند.

در زیر یکی از درخت های زرشک نشستم و به فعالیت این روحانی نگریستم، بیل را محکم در دستش گرفته بود و خاک ها را جابجا می کرد، عرق بر صورتش نشسته بود اما او همچنان به کارش ادامه می داد، فقط در حد چند ثانیه از فعالیت باز می ایستاد و پس از اینکه نفسی چاق می کرد، دوباره با همان شدت گذشته به فعالیت می پرداخت.

خستگی برای این روحانی معنی نداشت و نمی توان گفت که این روحانی، 75 ساله است.

پس از اینکه به کارش خاتمه داد، به طرفش رفتم تا گفت‌وگوی خود را آغاز کنم، با روی خوش استقبال کرد، نشست، دستی به پیشانی کشید و اینگونه آغاز کرد: بنده حجت الاسلام رضا امینی، متولد سال 1322 هستم، در سال 1347 و پس از پایان تحصیل از حوزه علمیه مشهد، به این روستا مراجعت کرده و اکنون نزدیک به 50 سال است که با مردم این روستا زندگی می کنم.

وی با بیان اینکه این روستا زادگاه و وطنم محسوب می شود، افزود: اقتصاد این روستا از ساليان دور بر مبناي کشاورزي و محصول شاخص زرشک بوده است.

روحانی روستای افین خاطر نشان کرد: همچنین در گذشته بيشترين زرشک توليدي کشور در همین روستا به ثمر می رسید که جزو نعمت هاي الهي نازل شده بر مردم ديندار اين سرزمين بوده است.

حجت الاسلام امینی هدفش از کشاورزی را اینگونه پاسخ داد: کشاورزی، شغلی مقدس و حیاتی است  که بسیاری از انبیای الهی و اولیای حق نیز شغلشان همین بوده است، و برای من نیز باعث افتخار است که در این راه قدم گذاشته ام.

وی تأکید کرد: اگر روزی 7 الی 8 ساعت کشاورزی نکنم مریض می شوم، لذا سعی می کنم در طول روز علاوه بر کارهای کشاورزی خود، کمک رسان دیگر اهالی روستا باشم.

 

روحانی روستای افین ادامه داد: كشاورزی و زراعت، هدیه ای از جانب خداوند متعال است که به انسان ارزانی داشته تا به وسیله آن بشر قدرت زندگی داشته باشد و بتواند به كمال مطلوب برسد.

حجت الاسلام امینی عنوان داشت: متأسفانه برخی ها امروز تنها به صنعت توجه دارند و به امر خطیر و مهم کشاورزی که منبع اصلی تغذیه انسان است توجه نمی کنند.

وی بیان داشت: با توجه به اوضاع کنونی کشور، پیشرفت كشاورزی پایه مهمی در پیشرفت و استقلال اقتصادی و سیاسی و مایه امنیت غذایی و روانی مردمان جامعه خواهد بود.

روحانی روستای افین با بیان اینکه شغل روحانی تنها منبر رفتن نیست، گفت: در طول تاریخ انبیا و اولیای الهی نیز شاهدیم که آن ها نیز به امر کشاورزی و آباد كردن زمین همت ویژه داشته اند.

حجت الاسلام امینی با بیان اینکه انجام کار کشاورزی روحیه قابل وصفی را در هر فردی ایجاد می کند، مطرح کرد: علاوه بر کار کشاورزی به انجام امور فرهنگی و تبلیغاتی نیز مشغول هستم و تمامی برنامه های روستا را مدیریت می کنم.

وی یادآور شد: در تمامی این موارد نیز تمام سعی و تلاش خود را می کنم تا کمکاری از جانب من صورت نگیرد، که خداوند متعال تاکنون به من این مرحمت را داشته است.

روحانی روستای افین بیان داشت: از زمانی که به این روستا آمده ام با کمک اهالی توانستم، اقدامات بسیار شایسته ای انجام دهم که از جمله آن می توان به ساخت حسینیه اشاره کرد.

حجت الاسلام امینی افزود: ساخت مدرسه، گسترش مزارع زرشک و انجام امورات فرهنگی در سطح وسیع از جمله اقداماتی است که در طی این 50 سال توانسته ام انجام دهم.

وی دوران دفاع مقدس را نیز به یاد دارد و در خصوص اعزام نیروها به جبهه گفت: در دوران دفاع مقدس با تبلیغاتی که صورت گرفت 300 نفر از جمعیت 500 نفری آن زمان افین به جبهه اعزام شدند که 12 نفر از آن ها در جبهه های سوسنگرد، مهران شلمچه و... به شهادت رسیدند.

خورشید کم کم به وسط آسمان می رسید و پخش شدن قرآن از بلندگوهای مسجد، نوید این را می داد که به موقع نماز نزدیک می شویم.

همراه با حجت الاسلام امینی بلند شدم و برای اقامه نماز راهی مسجد شدیم، در راه از خوبی های مردم و اینکه در انجام امورات او را تنها نمی گذارند و همیشه با مشورت هم، کارها و برنامه ها را انجام می دهند، برایم گفت.

پس از اقامه نماز به امامت حجت الاسلام امینی، راهی منزل وی شدیم، در یکی از اتاق ها کتابخانه ی بزرگی وجود داشت که تعداد قابل توجهی کتاب نیز در داخل قفسه های آن به طور منظمی چیده شده بود.

حجت الاسلام امینی ابتدا صفحاتی از قرآن کریم را تلاوت و سپس کتاب دیگری را برداشت و شروع به مطالعه کرد.

این روحانی علاوه بر اینکه اهل کار و خدمت می باشد، بسیار اهل مطالعه است و روزی 200 الی 300 صفحه از کتاب های کتابخانه ی خود را مطالعه می کند.

برای من بسیار جالب و غیر باور بود که یک روحانی 75 ساله چگونه می تواند هم در مزرعه کار کند، هم به برنامه های تبلیغی بپردازد و هم روزی 300 صفحه کتاب بخواند.

حجت الاسلام امینی به معنای واقعی به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر خواندن کتاب، جامه عمل پوشانده بود و نمونه و الگوی بسیار خوبی برای نسل جوان است.

روحانی روستای افین در این باره گفت: برای اینکه یک روحانی بتواند در مخاطبان خود تأثیر بگذارد باید خود اهل عمل و کار باشد.

حجت الاسلام امینی ادامه داد: سخنان یک روحانی هنگامی در مردم تأثیر می گذارد که خود در انجام به آن کوتاهی نکند، لذا سعی کردم به آنچه بر بالای منبر می گویم، خود عمل کنم زیرا در غیر این صورت مردم دچار زدگی می شوند.

وی با اشاره به اینکه موفقیت خود را مرهون تلاش ها و همراهی های همسرم می دانم، گفت: همیشه مدیون خدمات و زحمات همسرم هستم زیرا ایثار و از خودگذشتگی بسیار زیادی در زندگی داشته اند.

سخن پایانی

وجود یک روحانی در هر منطقه علاوه بر وحدت و انسجامی که در منطقه به وجود می آورد، باعث آبادانی و رونق آن منطقه خواهد شد، لذا نیاز امروز جامعه این است که روحانی در دل روستا و در جمع مردم باشد.

روحانی روستای افین نیز توانسته است با همدلی و همکاری تمامی اهالی، روح امید و نشاط را زنده کند، تلاش 50 ساله حجت الاسلام امینی نمونه ای بارز از یک روحانی جهادگر و موفق است، حرف و عملش را یکی کرده تا در مردم تأثیر بگذارد، از خدمت به دیگران خسته نمی شود و آن را وظیفه خود می داند و عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری را سرلوحه کار خود کرده است، لذا می توان نتیجه گرفت، تنها راه خنثی کردن نقشه ها و فتنه های دشمنان در ایجاد فاصله بین مردم و روحانیت، خدمت به مردم و کمک کردن به آن هاست.

گزارش: ابوالفضل طالبی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha